Technology as a complement to the teaching-learning process of the recorder in the primary education stage

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1695-288X.21.2.131

Keywords:

Musical education, Information and communications technologies, Flute, Melodic Similarity

Abstract

Many countries incorporate the study of the recorder into the teaching of music in primary education. The students have a group class per week of no more than one hour in duration, being a complex that performs a real individualization of the learning process. After the collective class, the students have to practice at home alone, with the responsibility for their progress in the study falling on themselves.This work proposes the inclusion of a digital tool as a complement to the deficiencies that the teaching-learning process of the instrument presents, as well as a proposal for a study protocol to be followed by the student in their autonomous progress.TThe objective of the computer application is to offer the possibility of listening to the musical piece, showing the score, recording the performances and, finally, providing references and data on the mistakes made, both to the students and to the teaching figure. This information, until now unknown, causes the traditional teaching model to be completely transformed. After carrying out the inclusion and evaluation of both proposals in an educational context, positive conclusions have been obtained that show the substantial improvement of the teaching-learning process of this musical instrument.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alemañy, C. (2009). La docencia: enfermedades frecuentes de esta profesión. Cuadernos de educación y desarrollo, DOI: https://ideas.repec.org/a/erv/cedced/y2009i224.html

Bromley, K. (2012). Using Smartphones to Supplement Classroom Reading. Reading Teacher, 66(4), 340-344. https://doi.org/10.1002/TRTR.01130

Bowles, C. (1999). Actividades musicales preferidas de los estudiantes de primaria. Música y Educación, 38, 148-149

Boza, A. C., & Toscano, M. (2002). Motivos, actitudes y estrategias de aprendizaje: aprendizaje motivado en alumnos universitarios. Revista de Currículum y Formación del Profesorado. DOI: redalyc.org/pdf/567/56724377008.pdf

Cappellari, A. (2009). Método fácil para el estudio de la flauta dulce. Barcelona, Nueva Carisch, 2009.

Carretero, M. (2009). Comprensión y motivación. Constructivismo y educación. Paidós.

Escudero, M. P. (1990). Canciones para Flauta Dulce soprano y guitarra. Madrid: Real Musical. Escudero, M. P. (1992). Madrid: Real Musical.

Ericsson, K., Krampe, R., Tesch-Römer, C. (1993). The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psycological Review, 100

Gangoso, M., & Blanco, M. (2008). El profesor que evalúa: La evaluación para la mejora de la acción educativa. En J. Sánchez, Compendio de Didáctica General. Editorial CCS

Goleman, D. (1998). La práctica de la inteligencia emocional. En Inteligencia emocional. Barcelona. Kairos. S.A.

Gustems Carnicer, J., Calderón, D., Navarro Calafell, M., & Segura, G. (2020). La flauta de pico en la escuela: la opinión del maestro de música. Revista Electrónica de LEEME, 2020, núm. 46

Herrera, S., & Fennema, M. (2011). Tecnologías móviles aplicadas a la educación superior. XVII. Congreso Argentino de Ciencias de la Computación: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/18718/Documento_completo. pdf?sequence=1&isAllowed=y

Jambrina, M.E. (2007). La flauta dulce en el área de expresión artística en la educación primaria: Comunidad autónoma de Extremadura. Realidad, implicaciones y propuestas para el profesorado. Badajoz: Universidad de Extremadura.

Kageyama, N. (2013) Músico a prueba de balas. Cuántas horas al día debes practicar.https://bulletproofmusician.com/how-many-hours-a-day-should-you-practice/?

highlight=how%20many%20hours%20a%20day%20should%20you%20practice

Kongaut, Ch., y Bohlin, E. (2016). Investigating mobile broadband adoption and usage: A case of smartphones in Sweden. Telematics and informatics, 33(3), 742-752.

https://www.researchgate.net/publication/287149951_Investigating_mobile_broadband_adoption_and_usage_A_case_of_smartphones_in_Sweden

Molina, E. (2012) Puntuación automática de la voz cantada basada en medidas de similitud melódica. Universidad Pompeu Fabra.

Montoya, J.C. (2017). El recorrido de las metodologías de principios del siglo XX en la enseñanza de la música en España: aproximación bibliográfica e interpretativa. Anuario Musical, 72.

Orff, C. y Keetman, G. (1950). Musik für Kinder. Vol 1. Im Fünftonraum. Mainz: Mainz Schott.

Oriol, N. (2004). Metodología cuantitativa y cualitativa en la investigación sobre la formación inicial del profesorado de educación musical para primaria. Aplicación a la formación instrumental. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 1, 1-63.

Renwick, J., & McPherson, G. (2002). Interest and choice: student-selected repertoire and its effect on practicing behavior. British Journal of Music Education, 19.

Salmon, P. (1990). A psycological perspective on musical performance anxiety: a review of the literature. Medical Problems of Performing Artists, 5, 2-11.

Sloboda, J. (2000). Individual differences in music performance. Trends in Cognitive Sciences, 4(10), DOI:10.1016/S1364-6613(00)01531-X.

Tocino García, J. T. (2011). oFlute: reconocimiento de señales aplicado al aprendizaje de flauta dulce. DOI https://rodin.uca.es/handle/10498/14416

Topping, K. (2005). Trends in peer learning. Educational Psychology, 25(6), 631– 645.

Trueba, B., Barragan, S., Velez, M., & Perez, E. (1993). Materiales para la Reforma. Educación Primaria. Centro de Publicaciones. M.E.C. (1991-92). Madrid.

Downloads

Published

2022-07-20

How to Cite

Technology as a complement to the teaching-learning process of the recorder in the primary education stage. (2022). Latin American Journal of Educational Technology - RELATEC, 21(2), 131-148. https://doi.org/10.17398/1695-288X.21.2.131

Similar Articles

1-10 of 510

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

<< < 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 > >>