The digital competence of teachers in the Canary Islands to meet the needs of functional diversity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1695-288X.22.1.207

Keywords:

Elementary School Teachers, child development, Educational Technology, Student Diversity, Cultural Differences

Abstract

Background: teachers have been identified as the cornerstone in the development of digital competences as a guarantee for reducing the digital divide among pupils. Objective: to analyse the level of digital competence of teachers in the Canary Islands with regard to the application of ICT to cater for diversity. Method: a descriptive cross-sectional study was designed with a sample of 382 teachers (100 males and 282 females). The questionnaire used was called Diagnosis and teacher training for the incorporation of ICT in students with functional diversity. Results: Global ICT knowledge scored substantially below the average of the questionnaire in all the Canary Islands. According to the initial training of the teachers, significant differences were found in all dimensions in favour of Special Education teachers (p < .05). Those with 1-3 years of experience have more ICT training (p < .05). Conclusion: there is a low level of training among all teachers in the Canary Islands with regard to the application of ICT with pupils with functional diversity. However, teachers with a specialisation in Special Education and those with less professional experience show greater ICT training. Future lines of research should shed more light on how digital training courses for teachers can have an impact on the holistic development of schoolchildren.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arrieta-Casasola, A. (2019). TIC dirigidas a la superación de barreras educativas de las personas con discapacidad. Revista Innovaciones Educativas, 21(31), 115-130. https://doi.org/10.22458/ie.v21i31.2698

Ballesta, J., & Céspedes, R. (2015). Los contenidos de Tecnología Educativa en las titulaciones de grado de las universidades españolas. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(1), 133-143. https://doi.org/10.17398/1695-288X.14.1.133

Barrero-Fernández, B. (2019). Las TIC y la formación inicial del profesorado. Revista Internacional de Aprendizaje en Ciencia, Matemáticas y Tecnología, 6(1), 1-8. https://doi.org/10.37467/gka-revedumat.v6.1867

Cabello, P., Ochoa, J. M., & Felmer, P. (2020). Tecnologías digitales como recurso pedagógico y su integración curricular en la formación inicial docente en Chile. Pensamiento educativo, 57(1), 1-20. https://doi.org/10.7764/PEL.57.1.2020.9

Cabero, J. Fernández, J. M., & Córdoba, M. (2016). Conocimiento de las TIC Aplicadas a las Personas con Discapacidades. Construcción de un Instrumento de Diagnóstico. Revista Internacional de Investigación en Educación, 8(17), 157-176. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.m8-17.ctap

Cumming, G., & Calin-Jageman, R. (2016). Introduction to the new statistics: Estimation, open science, and beyond. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315708607

Eden, S., Navon, M., & Shamir, A. (2019). Teacher’s Attitudes, Motivation, and Use of iPads to Support Children with learning disabilities versus children with autism spectrum disorder. Journal of Cognitive Education and Technology, 18(2), 131-159. https://doi.org/10.1891/1945-8959.18.2.131

Fernández Batanero, J. M., Román Graván, P., & El Homrani, M. (2017). TIC y discapacidad. Conocimiento del profesorado de educación primaria en Andalucía. Aula Abierta, 46, 65-72. https://doi.org/10.17811/rifie.46.2.2017.65-72

Fernández-Batanero, J.M. (2017). Investigación sobre las TIC aplicadas a personas con discapacidad. Formación inicial del profesorado de Educación Primaria. Revista Internacional de Investigación e Innovación Educativa, 9, 215-264.

Fernández-Batanero, J.M. (2018). TIC y la discapacidad. Conocimiento del profesorado de Educación Especial. Revista Educativa Hekademos, 24, 19-29.

Fernández-Batanero, J.M., Montenegro-Rueda, M., & Tadeu, P. (2020). Formación del profesorado y TIC para el alumnado con discapacidad: una revisión sistemática. Revista Brasileña de Educación Especial, 26(4), 711-732. http://dx.doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0078

Fernández-Cruz, F. J., & Fernández-Díaz, M. J. (2016). Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales. Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 24(46), 97-105. https://doi.org/10.3916/C46-2016-10

Fuentes, A., López J., & Pozo, S. (2019). Análisis de la Competencia Digital Docente: Factor Clave en el Desempeño de Pedagogías Activas con Realidad Aumentada. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(2), 27-42. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.002

Galiano-Barrocal, L., Sanz, P., & Tárraga, R. (2015). Análisis del conocimiento, uso y actitud de las TIC por parte de Maestros de Educación Especial. ReiDoCrea, Revista Electrónica de Investigación Docencia Creativa, 4, 359-369. https://doi.org/10.30827/Digibug.38588

García-Fernández, N., Rivero, M.L., & Ricis, J. (2020). Brecha Digital en tiempo del COVID-19. Revista Educativa Hekademos, 28, 76-85. https://doi.org/10.36677/redca.v3i8.15457

Girón-Escudero, V., Cózar Gutiérrez, R., & González-Calero Somoza, J. A. (2019). Análisis de la autopercepción sobre el nivel de competencia digital docente en la formación inicial de maestros/as. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(3), 193-218. https://doi.org/10.6018/reifop.373421

Gómez Puerta, M., & Chiner, E. (2019). Teachers’ perceptions on online behaviour of students with intelectual disability, risk mediation and training. European Journal of Special Needs Education, 35(4), 437-450. https://doi.org/10.1080/08856257.2019.1703602

Hernández-Sampieri, R.; Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2018). Metodología de la Investigación. McGraw Hill. https://doi.org/10.18041/978-958-8981-45-1

Kim How, R. P., Zulnaidi, H., & Abdul Rahim, S. S. (2022). The Importance of Digital Literacy in Quadratic Equations, Strategies Used, and Issues Faced by Educators. Contemporary Educational Technology, 14(3). https://doi.org/10.30935/cedtech/12023

Latorre, N. D. (2018). La formación en TIC de los pedagogos de música. Análisis de la situación en las Enseñanzas Superiores de Música. Revista Electrónica de LEEME, 2(42). https://doi.org/10.7203/LEEME.42.13067

Lim, F. V., & Toh, W. (2022). Considerations on the curation of educational apps for digital play and learning. Contemporary Educational Technology, 14(3), ep366. https://doi.org/10.30935/cedtech/11809

Llamas-Salguero, F., & Gómez, E. M. (2018). Formación inicial de docentes en educación básica para la generación de conocimiento con las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Revista Complutense de Educación, 29(2), 577. https://doi.org/10.5209/RCED.53520

Lopes, N., & Gomes, A. (2018). Experimentar con TIC en la formación inicial de profesores. Educatio Siglo XXI, 36(3), 255-274. https://doi.org/10.6018/j/349991

López, M., & Bernal, C. (2018). El perfil del profesorado en la Sociedad Red: reflexiones sobre las competencias digitales de los y las estudiantes en Educación de la Universidad de Cádiz. International Journal of Educational Research and Innovation, 1(11), 83-100. https://bit.ly/2R9PCKI

López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., Morales-Cevallos, M.B., & López-Meneses, E. (2019). Competencia digital de futuros docentes para efectuar un proceso de enseñanza y aprendizaje mediante realidad virtual. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 67, 1-15. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.67.1327

Martín, A. G., & González, A. T. (2018). Educación mediática y su didáctica. Una propuesta para la formación del profesorado en TIC y medios. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, (91), 15-27.

Martínez-Pérez, S., Gutiérrez-Castillo, J.J., & Fernández-Robles, B. (2018). Percepción y uso de las TIC en las aulas inclusivas: Un estudio de caso. EDMETIC, Revista de Educación Mediática, 7(1), 87-106. https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.10132

Martínez, A. F., de Casas Moreno, P., & Verdú, A. V. (2020). El grado de alfabetización digital en el profesorado de inglés en Educación Primaria. International Journal of Educational Research and Innovation, (14), 76-90. https://doi.org/10.46661/ijeri.4038

Montenegro, S., Raya, E., & Navaridas, F. (2020). Percepciones Docentes sobre los Efectos de la Brecha Digital en la Educación Básica durante el Covid-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 317-333. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.017

Muñoz, E., & Cubo, S. (2019). Competencia digital, formación y actitud del profesorado de educación especial hacia las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(1), 1-14. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9151

Onlu, O. B., Abdusselam, M. S., & Yilmaz, R. M. (2022). Students’ Perception of Instructional Feedback Scale: Validity and Reliability Study. Contemporary Educational Technology, 14(3), ep368. https://doi.org/10.30935/cedtech/11811

Ortiz-Colón, A. M., Almazán-Moreno, L., Peñaherrera-León, M., & Cachón-Zagalaz, J. (2014). Formación en TIC de futuros maestros desde el análisis de la práctica en la Universidad de Jaén. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 44, 127-142. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2014.i44.09

Paidican, M. A., & Arredondo, P. A. (2022). The Technological-Pedagogical Knowledge for In-Service Teachers in Primary Education: A Systematic Literature Review. Contemporary Educational Technology, 14(3), ep370. https://doi.org/10.30935/cedtech/11813

Pérez-Escoda, A., Iglesias-Rodríguez, A., Meléndez-Rodríguez, L., & Berrocal-Carvajal, V. (2020). Competencia digital docente para la reducción de la brecha digital: Estudio comparativo de España y Costa Rica. Trípodos. Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna, (46), 77-96. https://doi.org/10.51698/tripodos.2020.46p77-96

Pozo-Sánchez, S., López-Belmonte, J., Fernández-Cruz, M., & López Núñez, J.A. (2020). Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1), 143-159. https://doi.org/10.6018/reifop.396741

Recio-Muñoz, F., Silva Quiroz, J., & Marchant, N. A. (2020). Análisis de la Competencia Digital en la Formación Inicial de estudiantes universitarios: Un estudio de meta-análisis en la Web of Science. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educacion, (59). https://doi.org/10.12795/pixelbit.77759

Rodicio-García, M.L., Ríos-de-Deus, M.P., Mosquera-González, M.J., & Penado, M. (2020). La Brecha Digital en Estudiantes Españoles ante la Crisis de la Covid-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 103-125. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.006

UNESCO. (2020). Surgen alarmantes brechas digitales en el aprendizaje a distancia. UNESCO

Downloads

Published

2023-01-02

How to Cite

The digital competence of teachers in the Canary Islands to meet the needs of functional diversity. (2023). Latin American Journal of Educational Technology - RELATEC, 22(1), 207-220. https://doi.org/10.17398/1695-288X.22.1.207

Similar Articles

1-10 of 499

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

<< < 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 > >>