Affects and effects of the pandemic on higher education in Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1695-288X.22.1.73

Keywords:

Affections, Pandemic, University, Subjectivity, School device, COVID-19

Abstract

Since the pandemic, workers, teachers and students have faced countless adjustments and the gradual return to face-to-face activities. In order to investigate deeply about the experiences of the return to face-to-face classes, we have recovered 60 narrations of students from two public universities in México who elucidate the complexity and effects on modes of subjectivation. The material obtained has been systematized through grounded theory and the analysis was contrasted from the theory of deleuzian affections, as well as theoretical approaches that problematize socialization and sociality in face-to-face classes, its effect on learning processes and the role of the university institution and the school device. The results are presented in four central categories: impressions and opinions about the return to face-to-face classes; the affections and sensations caused by the pandemic and the face-to-face return; the virtual and face-to-face classes; and the hybrid model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albuquerque, R. S. de (2021). Educação em tempos de pandemia: sentimentos e percepções dos professores. Ensino Em Perspectivas, 2(4), 1–5. https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6714

Arancibia, M. L., Cabero, J., & Marín, V. (2020). Creencias sobre la enseñanza y uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en docentes de educación superior. Formación universitaria, 13(3), 89-100.

Cáceres-Muñoz, J., Jiménez Hernández, A. S., & Martín-Sánchez, M. (2020). Cierre de Escuelas y Desigualdad Socioeducativa en Tiempos del Covid-19. Una Investigación Exploratoria en Clave Internacional. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 199–221. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.011

Castoriadis, C. (2013). La institución imaginaria de la sociedad. México: Tusquets.

De Sousa Santos, B. (2020). La cruel pedagogía del virus. CLACSO.

Deleuze, G. (24 de enero 1978). Curso sobre Spinoza. (E. Hernández, Trad., & R. Marginales, Recopilador)

Vincennes, Val de Marne, Francia. Obtenido de http://reflexionesmarginales.com/3.0/wp-content/uploads/2013/01/Gilles-Deleuze-Curso-Sobre-Spinoza.pdf

Deleuze, G. (1996). Spinoza y el problema de la expresión. Barcelona: Muchinik.

Deleuze, G. (2005). La Isla Desierta y otros textos. Textos y entrevistas 1953-1974. Valencia: Pre-Textos.

Deleuze, G. (2007). Dos regímenes de locos. Valencia: Pre-textos.

Dubet, F. y Martuccelli, D. (1998). En la escuela. Sociología de la experiencia escolar. Buenos Aires: Losada.

Echeverría, B. (2011). Crítica de la modernidad capitalista. La Paz: OXFAM; Vicepresidencia del Estado Plurinacional de Bolivia.

Escudero-Nahón, A. (2019). Intermodalidad educativa: propuesta de desarrollo conceptual con una revisión sistemática y una cartografía conceptual. Desafíos educativos, 3(6), 19-28.

Gobierno de México (2020). Se declara como emergencia sanitaria la epidemia generada por COVID-19. https://coronavirus.gob.mx/medidas-de-seguridad-sanitaria/

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. Recuperado el 21 de noviembre de 2022, de https://bit.ly/3b0Nzx7

Lourau, R. (2001). El análisis Institucional. Buenos Aires: Amorrortu.

Meirieu, F. (18 de abril de 2020). La escuela después… ¿con la pedagogía de antes? Recuperado el 23 de noviembre de 2022, de http://www.mcep.es/2020/04/18/la-escuela-despues-con-la-pedagogia-de-antes-philippe-meirieu/?utm_campaign=shareaholic&utm_medium=twitter&utm_source=socialnetwork

Moreno Hernández, H. C. (2017). Producciones éticas de los estudiantes frente a la experiencia escolar: conflictos y violencias. Argumentos, (3)84, 99-118. https://www.redalyc.org/pdf/595/59552650006.pdf

OMS (2022). La OMS caracteriza a COVID-19 como una pandemia. https://www3.paho.org/hq/index.php?option=com_content&view=article&id=15756:who-characterizes-covid-19-as-a-pandemic&Itemid=1926&lang=es#gsc.tab=0

Onyema, E. M., Eucheria, N. C., Obafemi, F. A., Sen, S., Atonye, F. G., Sharma, A., & Alsayed, A. O. (2020). Impact of Coronavirus pandemic on education. Journal of Education and Practice, 11(13), 108-121.

Orton-Johnson, K., & Prior, N. (comps.) (2013). Digital Sociology: Critical Perspectives. Houndmills: Palgrave Macmillan.

Pacheco, J. A., Morgado, J. C., Sousa, J., & Maia, I. B. (2021). Educação básica e pandemia. Um estudo sobre as perceções dos professores na realidade portuguesa. Revista Iberoamericana de Educación, 86(1), 187-204.

Secretaría de Educación Pública (20 de agosto de 2021). Acuerdo número 23/08/21, en Diario Oficial de la Federación. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5627244&fecha=20/08/2021#gsc.tab=0

Secretaría de Salud (s.f.). Calendario de vacunación. Recuperado el 8 de septiembre de 2022 de https://vacunacovid.gob.mx/calendario-vacunacion/

Strauss, A. y Corbin, J. (1998). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Antioquia: Universidad de Antioquia.

Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de sentido. México: Paidós.

UAM (2022). Historia de la UAM Xochimilco. Recuperado en: https://www.xoc.uam.mx/acerca-uam-historia

Van Dijk, J. (2013). Inequalities in the Netwok Society. En K. Orton-Johnson y N. Prior. (comps.), Digital Sociology: Critical Perspectives (pp. 105-124). Houndmills: Palgrave Macmillan.

Vygotsky, L. S. (1995). Pensamiento y Lenguaje. Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Ediciones Fausto.

Downloads

Published

2023-01-02

Issue

Section

Monográfico: Aprendizajes de una educación inédita en Iberoamérica: retos ...

How to Cite

Affects and effects of the pandemic on higher education in Mexico. (2023). Latin American Journal of Educational Technology - RELATEC, 22(1), 73-88. https://doi.org/10.17398/1695-288X.22.1.73

Similar Articles

1-10 of 21

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

<< < 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 > >>