ICT as a means of family-school communication in compensatory education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1695-288X.21.1.97

Keywords:

Compensatory education, Educational Institution, Information and Communication Technologies, School Failure, Communication

Abstract

The coexistence of social diversity in Spain has led to a situation of socio-economic inequality. This situation prompted the first Compensatory Educational Centers to originate from the Spanish educational system in the 1960s, whose purpose is to support the socio-educational insclusion of students. The main aim of this research is related to the possible association between socio-economic differences and a higher rate of school failure, taking into account the difficulties arising from the Covid-19 situation as ICTs have been established as the main means of communication. The objective of this study is to bring to light the use of ICT resources as a means of communication in the educational field made by the families of the Andalusian Compensatory Educational Centers, and to contrast them with the use by normative families. The sample comprises students and families from the already mentioned schools of the 2nd cycle of Early Childhood Education. To do this, the access to digital devices, the frequency with which they use the educational platforms iPasen / iSéneca, Classroom, or other alternative routes, and their purposes are analyzed. The information is compiled through questionnaires elaborated ad hoc for the research, where the main results point out specific differences between both populations regarding the access and use of the several digital resources. Finally, it can be concluded that the socio-economic level can be considered a determining factor in the communication between the family and the school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, M. D. C., y Leiva, J. J. (2012). La participación de las familias en las escuelas TIC: análisis y reflexiones educativas. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 40, 7-19. http://hdl.handle.net/11441/45687

Cabero, J., y Ruiz-Palmero, J. (2017). Las Tecnologías de la Información y Comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. International journalof educational research and innovation (IJERI), 9, 16-30. http://hdl.handle.net/10433/10379

Corchuelo, C.; Cejudo, C. M. A., y Tirado, R. (2018). Comprendiendo la mejora del compromiso de los estudiantes de compensación educativa. Estudios Sobre Educación, 35, 473-498. https://doi.org/10.15581/004.35.473-498

Corchuelo, C.; Cejudo, C. M. A., y Tirado, R. (2019). Las conexiones entre apoyo familiar, escolar y el compromiso de los estudiantes en un centro de compensación educativa. REOP-Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 30(2), 46-52. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.2.2019.25337

Costa-Sánchez, C., y López-García, X. (2020). Comunicación y crisis del coronavirus en España. Primeras lecciones. El profesional de la información (EPI), 29(3). https://doi.org/10.3145/EPI

De Fontcuberta, M. (2001). Comunicación y educación: Una relación necesaria. Cuadernos.Info, (14). https://doi.org/10.7764/cdi.14.190

De la Cruz Flores, G. (2020). El hogar y la escuela: lógicas en tensión ante la COVID-19 en J. Girón (Ed.) Educación y pandemia. Una visión académica. (1ª ed., 39-46). Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación (IISUE). https://www.cencos22oaxaca.org/wp-content/uploads/2020/08/educacion_pandemia.pdf#page=39

De Miguel Díaz, M. (1984). Investigaciones en torno a la Educación compensatoria. Revista de Investigación Educativa, 2(3), 41-58. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/97165/1/03%20V2%20N3%201984.pdf

Gómez, V., y Martín, E. (2003). Evaluación de dos experiencias de educación compensatoria a través del

enfoque bioecológico del desarrollo Infancia y Aprendizaje, 26(2), 201-216. https://doi.org/10.1174/021037003321827786

González-Sánchez, M. (1994). Reflexiones en torno a algunos ejes fundamentales de la educación compensatoria. Aula, 6, 29-44. https://doi.org/10.14201/3327

Gurrea, F. (1999). Regulación de la educación compensatoria en España. Proyecto social: Revista de relaciones laborales, 7, 97-122. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=229749

Hernández González, E. (2020). Nuevas identidades de aprendizaje en la era digital. Sinéctica, 54. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2020)0054-004

Hurtado Talavera, F. J. (2020). La educación en tiempos de pandemia: los desafíos de la escuela del siglo XXI. Revista arbitrada del centro de investigación y estudios gerenciales, 44, 176-187. https://www.grupocieg.org/archivos_revista/Ed.44(176-187)%20Hurtado%20Tavalera_articulo_id650.pdf

López González, W. O. (2013). El estudio de casos: una vertiente para la investigación educativa. Educere, 17(56), 139-144. https://www.redalyc.org/pdf/356/35630150004.pdf

López López, E. (2006). Educación compensatoria: Efectos recientes de un estudio clásico (high/scope). RELIEVE - Revista Electronica De Investigacion y Evaluacion Educativa, 12(1), 3-31. https://doi.org/10.7203/relieve.12.1.4245

López, M. M. (1983). Educación compensatoria y experiencias de escuela rural integrada. Revista de educación, 272, 77-88. http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:36452050-b826-476d-9a8e-07e4abeb501b/re27204-pdf.pdf

Macià, M. (2016). La comunicación familia-escuela: el uso de las TIC en los centros de primaria. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 2016, 19(1), 73-83. https://doi.org/10.6018/reifop.19.1.245841

Magdaleno, A., y Llopis, M. Á. (2014). La actitud docente y el grado de uso de las TIC en la comunicación familia-escuela: Un acercamiento al empleo de las TIC en las escuelas. http://dx.doi.org/10.6035/ForumRecerca.2014.19.25

Martínez, I., Cascales-Martínez, A., y Gomariz-Vicente, M. A. (2017). Grupos de WhatsApp en familias de Educación Infantil y Primaria. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa,16(2), 239-255. https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.2.239

Ministerio de Educación y Ciencia. (1983). Real Decreto 1174. Sobre educación compensatoria. Boletín Oficial del Estado-A-1983-13484. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1983-13484

Moreno, J. L., y Molins, L. L. (2020). Educación y Covid-19: Colaboración de las familias y tareas escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-15.

Navarro, J. (2002). La compensación educativa: marco, realidad y perspectivas. Consejería de Educación y Cultura de Murcia. https://enxarxats.intersindical.org/nee/CE_marco.pdf

Pimienta, D. (2007). Brecha digital, brecha social, brecha paradigmática. Universidad Complutense de Madrid. https://ictlogy.net/bibliography/reports/projects.php?idp=1286

Rodríguez Navarro, H., Ríos, O., y Racionero, S. (2012). Reconfiguración de la educación compensatoria en base a las evidencias científicas. Actuaciones inclusivas para la igualdad de resultados. Revista De Educación, (EXTRA 2012), 67-87. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2012-EXT-207

Rubio, M. J., Vico, M. J., y Pascual, M. (2020). La educación compensatoria como medida para la población refugiada y migrante: evolución de resultados. Revista Española de Educación Comparada, 2019(35). https://doi.org/10.5944/REEC.35.2020.25149

Sousa, M. D. M. (2018). La convivencia escolar del centro de compensación educativa; CEIP Manuel Altoaguirre del Polígono Sur (Sevilla). https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/81895/174_30247530.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Downloads

Published

2022-01-27

Issue

Section

Articles

How to Cite

ICT as a means of family-school communication in compensatory education. (2022). Latin American Journal of Educational Technology - RELATEC, 21(1), 97-114. https://doi.org/10.17398/1695-288X.21.1.97

Similar Articles

11-20 of 510

You may also start an advanced similarity search for this article.