A service-learning proposal in the initial training of social educators: closing the older peoples’s digital gap

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1695-288X.18.1.149

Keywords:

Service Learning, University, Digital Gap, Initial Training of Educators, Older People, Digital Technologies

Abstract

Service Learning (ApS) is a powerful educative methodology into higher education in our country. In this article we present an experience based on the ApS. Where we analyze the different phases through which this methodology passes in a specific case at the University of Valladolid. The experience was carried out with students of the Bachelor Degree in Social Education in the subject of ICTs Applied to Education in the first year and a group of some forty Elderly People in the Municipal Centers of the City of Valladolid. The main objective of the educational process is to cover a demand of older people who attend these centers over the digital world through a training process that includes the use of different apps, online services and other digital tools. The objective for the univesity students was that they are capable of developing social and civic competences, acquiring an ethical commitment and a social responsibility through the transfer of their theoretical knowledge to the practice, elaborating a design of a proposal of media literacy for elderly people and their implementation in the university classrooms in a morning session of coexistence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Inés Ruíz-Requies, Universidad de Valladolid (Spain)

    Professor Contracted Doctor of the Department of Pedagogy in the Faculty of Education and Social Work of the University of Valladolid.

    Her lines of research are related to Collaborative Learning Supported by computer, educational innovation in Higher Education and ICTs in teaching-learning processes. She currently works on Ecologies of Learning and expanded education.

  • Eduardo García Zamora, Universidad de Valladolid (Spain)

    Assistant Professor Doctor in the Department of Pedagogy at the Faculty of Education of Soria of the University of Valladolid. Professor of Technology and Education and specialist in bilingualism in education. He currently works on Ecologies of Learning and expanded education.

References

Agudo, S.; Pascual. M.A.; Fombrona, J. (2012). Uso de las herramientas digitales en personas mayores. Comunicar, 39, 193-201. DOI: https://doi.org/10.3916/C39-2012-03-10

Aramburuzabala, P.; Ballesteros, C.; García, J.; Lázaro, P. (Coords.) (2018). Cuaderno de resúmenes del IX Congreso Nacional y I Europeo de Aprendizaje-servicio Universitario. Madrid: UAM, UNED y U. Pontificia Comillas. Recuperado a partir de https://eventos.uam.es/20800/files/ix-congreso-nacional-y-i-europeo-de-aprendizaje-servicio-en-educacion-superior.html

Arriazu-Muñoz, R. (2015). La incidencia de la brecha digital y la exclusión social tecnológica: el impacto de las competencias digitales en los colectivos vulnerables. Praxis Sociológica, 19, 225-240.

Batllé, R. (2011). ¿De qué hablamos cuando hablamos de aprendizaje-servicio? Crítica, 972, 49-54.

Batlle, R. (2014). La evolución del aprendizaje-servicio en España. Cuadernos de Pedagogía, 450, 57-59.
Cruz Mora, M. (2016). Reforzando el tejido social: el papel de los ayuntamientos en el impulso del ApS. Convives, 16, 27-31.

Gil-Gómez, J.; Moliner-García, O. y Chiva-Bartoll, O. (2016). Aprendizaje-servicio en futuros docentes: desarrollo de la competencia social y ciudadana. Revista Complutense de Educación, 27, 53-73. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.4507

Gross, B.; Contreras, D. (2006). La alfabetización digital y el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista Iberoamericana de Educación, 42, 103-125.

Ibarrola, S.; Artuch, R. (2016). La docencia en la universidad y el compromiso social y educativo. Contextos Educativos, 19, 105-120. DOI: 10.18172/con.2763

INE (2018). Encuesta sobre el equipamiento y uso de las TICs en los hogares. Año 2018. Recuperado a partir de https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176741&menu=ultiDatos&idp=1254735976608

Manzano, V. (2010). El modelo de aprendizaje-servicio y su potencial para la educación superior. Conferencia inaugural de las VI Jornadas de docencia en Psicología. Universidad de Sevilla, 15 de junio.

Martínez, M. (Ed.) (2010). Aprendizaje Servicio y responsabilidad social de las universidades. Barcelona: Octaedro/ICE-UB.

Martínez-Urrasalde, M. J.; Zayas-Latorre, B.; Sahuquillo-Mateo, P.M. (2016). ApS y ciudadanía comprometida: aproximación descriptiva-exploratoria a un caso. Opción, 8, 187-208.
Universidad de Valladolid (2009). Memoria del Grado de Educación Social. . Recuperado a partir de http://www.feyts.uva.es/?q=grados

Pérez-Gómez, A. (2010). La naturaleza del conocimiento práctico y sus implicaciones en la formación de docentes. Infancia y aprendizaje, 33(2), 171-177. DOI: 10.1174/021037010791114652

Puig, J.M., Gijón, M., Martín, X. Y Rubio, L. (2011). Aprendizaje-servicio y Educación para la Ciudadanía. Revista de Educación, número extraordinario, 45-67.

Rodríguez Gallego, M. (2014). El Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica en la Universidad. Revista Complutense de Educación, 25 (1), 95-113. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41157

Teijeira, E. (2016). Aprendizaje-servicio, una metodología que funciona. Convives, 16, 5-11.

Travieso, J.L.; Panella, J. (2008). La alfabetización digital como factor de inclusión social: una mirada crítica. UOC Papers, 6. Recuperado a partir de http://uocpapers.uoc.edu/uocpapers/6/dt/esp/travieso_planella.html

Vidal, F. (2016). La integración digital de las familias españolas. En INFORME España 2016 (pp. 183-230) [coordinación y edición Agustín Blanco y Antonio Chueca]. Madrid: Universidad Pontificia Comillas.

Downloads

Published

2019-06-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

A service-learning proposal in the initial training of social educators: closing the older peoples’s digital gap. (2019). Latin American Journal of Educational Technology - RELATEC, 18(1), 149-162. https://doi.org/10.17398/1695-288X.18.1.149

Similar Articles

21-30 of 250

You may also start an advanced similarity search for this article.