La formación del profesorado en Tecnología Educativa: prácticas profesionales / Teacher training in Educational Technology: professional practices
DOI:
https://doi.org/10.17398/1695-288X.14.1.115Keywords:
Prácticum, Prácticas Profesionales, Tecnología Educativa, Formación del Profesorado / Prácticum, Professional Practices, Educational Technology, Teacher TrainingAbstract
Este artículo tiene por objeto servir de reflexión y situar la formación práctica (Prácticum) de los profesionales de la educación a través de los nuevos escenarios emergentes que las tecnologías promueven. Ante el reto formativo que se nos plantea, los recursos tecnológicos con que contamos nos permiten desarrollar nuevas vías de participación e intervención en experiencias de práctica de los futuros educadores. Se presenta un modelo de formación práctica de futuros maestros a través de un itinerario vinculado con la capacitación profesional en Tecnologías de la Información y la Comunicación en Educación, Mención TICE (Tecnologías de la Información y la Comunicación en Educación), que desde la Facultad de Educación de Toledo (UCLM) se promueve.
Abstract
We link this principal paper to the University conferences on Educational Technology (JUTE 2015) and it is intended as a place for reflection and situating practical training (prácticum) of professional education through the new emerging scenarios that promote technologies. In the face of the educational challenge confronting us, technological resources allow us to develop new ways of participation and involvement in practical experiences of future educators. A model of practical training of future teachers is presented through an itinerary linked with vocational training in Information and Communication Technology in Education, TICE (Information and Communications Technology in Education), which is promoted from the Faculty of Education of Toledo (UCLM).
Downloads
References
Barberá, E. (2008). El estilo e-portafolio. Barcelona: Editorial UOC.
Carr, W & Kemmis, S. (1988). Teoría Crítica de la Enseñanza. La Investigación-acción en la Formación del profesorado. Barcelona. Martínez Roca.
Cebrián, M. (2000). Las redes y la mejora del prácticum en la formación inicial de maestros. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, (14). Recuperado a partir de http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n14/n14art/art141.htm
Elwes Aguilar, O., Fernández Muñoz, R., & Rivas Rebaque, B. (2012). Propuestas para un nuevo modelo de Prácticum en la Facultad de Educación de Toledo. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(3), 441-457. Recuperado a partir de http://red-u.net/redu/index.php/REDU/article/view/224
Fernández Muñoz, R. (2010). Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la formación práctica de los futuros maestros de la UCLM en Toledo. (Tesis Doctoral) Departamento de Didáctica, Organización Escolar y Didácticas Especiales. UNED.
Fernández Muñoz, R. (2013). Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas al Practicum de los futuros educadores en la Universidad de Castilla-La Mancha. En Morales, S. (Dir.) El Practicum como experiencia de aprendizaje en educación social. Propuestas para su desarrollo: planificación, tutoría docente y proyección social. Madrid: Universitas.
Fernández Muñoz, R. (2014). Entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje para la docencia en la Universidad de Castilla-La Mancha. RUIDERAe: Revista de Unidades de Información. Descripción de Experiencias y Resultados Aplicados, 3(6), 1-24. Recuperado a partir de http://ruiderae.revista.uclm.es/index.php/ruiderae/article/download/641/542
Freire, P. (1970). Pedagogía del Oprimido. Madrid: Siglo: XXI.
Freire, P. (1997). Pedagogía de la Autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. Madrid: Siglo XXI.
García Diego, M. C. (2011). Inteligencia, Personalidad y Estilos de Aprendizaje. UNED, Madrid. Recuperado a partir de https://www.educacion.gob.es/teseo/mostrarRef.do?ref=968142
Hargreaves, D.H. (2000). How to Design and Implement a Revolution in Teacher Education and Training: some Lessons from England. En VV. AA. Teacher Education Policies in the European Union. Lisbon: European Network on Teacher Education Policies (ENTEP)- Portuguese Presidency of the Council of the European Union, 75-88.
Herrán, A. de la (1998). Cómo estudiar en la universidad. Didáctica y práctica de un tema transversal universitario. Madrid. Universitas
Hilton, G. (2010). Teacher Education in England. En K. G. Karras & C. C. Wolhuter (Eds.), International handbook of teacher education world-wide: issues and challenges (pp. 585-599). Athens: Atrapos.
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (INTEF). (2014). Borrador sobre el Marco Común de Competencia Digital Docente. Recuperado a partir de: http://blog.educalab.es/intef/2014/02/21/jornada-de-trabajo-sobre-marco-comun-de-competencia-digital-docente
Latorre Medina, M. J., & Blanco Encomienda, F. J. (2011). El prácticum como espacio de aprendizaje profesional para docentes en formación. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 9(2), 35-54. Recuperado a partir de http://red-u.net/redu/index.php/REDU/article/view/269
Lorenzo, J. A. (2010). La formación práctica del magisterio: perspectivas. CEE Participación Educativa, 15, 26-39
Murray, J. & Wishar, J. (Eds.) (2011). Teacher Education in Transition: the Changing Landscape across the UK. Bristol: ESCalate. Recuperado a partir de http://www.apte.org.uk/documents/2011TeacherEducationInTransitionTheChangingLandscapeAcrossTheUK.pdf
Ortiz Colón, A., Almazán Moreno, L., Peñaherrera León, M., & Cachón Zagalaz, J. (2014). Formación en TIC de futuros maestros desde el análisis de la práctica en la Universidad de Jaén. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, (44), 127-142.
Raposo Rivas, M., & Sarceda Gorgoso, M.C. (2007). La integración de las TIC en la supervisión del prácticum. Buenas prácticas en el prácticum. Santiago de Compostela: Imprenta Universitaria.
Rodríguez Marcos, A., Esteban Moreno, R. M., Aranda Redruello, R., Blanchard Giménez, M., Domínguez Díaz, C., González Castro, P., … Messina Albarenque, C. (2011). «Coaching» reflexivo entre iguales en el Prácticum de la formación de maestros. Revista de educación, (355), 205-206.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The Author retains copyright in the article. Upon acceptance of the article, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the article. with the dcoument registered with the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 International (CC BY-NC-ND) license, which allows to third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal.
2. Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
3. Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster diffusion of published work (see The Effect of Open Access).