Intercultural and digital competence in teacher training from an international perspective: Poland, Portugal, Slovakia, Spain and Russia / La competencia digital e intercultural en la formación del profesorado desde una perspectiva internacional
DOI:
https://doi.org/10.17398/1695-288X.14.1.145Keywords:
Multiculturalidad, Tecnología Educativa, Proyectos Europeos, Educación Comparada, Multiculturalism, Educational Technology, European projects, Comparative EducationAbstract
Este artículo presenta un estudio procedente del proyecto europeo IRNET, una red universitaria que persigue el desarrollo de nuevas herramientas y métodos para el avance pedagógico de la Tecnologías de la Información y la Comunicación, el e-learning y la competencia intercultural. Con este trabajo pretendemos explorar la aplicación de políticas nacionales e internacionales innovadoras respecto a la competencia digital e intercultural en la formación del profesorado y en concreto, el desarrollo de prácticas educativas innovadoras. Otro objetivo de este trabajo es además identificar dichas prácticas y/o proyectos de investigación puestos en marcha en cada país para el fomento de la competencia digital e intercultural en España, Polonia, Eslovaquia, Portugal y Rusia. Desde una perspectiva comparada, basada en el paradigma cualitativo, se han analizado tres unidades de comparación que han permitido, entre otras cosas, prestar atención en el impacto de los proyectos financiados con fondos europeos o nacionales hacia estas temáticas, como promotores del cambio y la innovación relativa a la formación intercultural y las tecnologías digitales. Finalmente, se observa que las tendencias con respecto a la formación del profesorado reflejan la necesidad de alcanzar un perfil docente que reúna destrezas que integren modelos interculturales desde la búsqueda conjunta de la escuela del futuro, donde las redes virtuales y las comunidades virtuales de aprendizaje son recursos indispensables.
Abstract
This article presents one of the studies from the European project IRNET, a network that pursues the development of new tools and methods for advanced pedagogical science in the field of ICT instruments, e-learning and intercultural competences. We intend to explore the application of international and national policies of innovative, digital Education and intercultural competences in teacher training, as well as innovative educational practices. Another objective of the project is also to identify such practises and/or research projects in order to foster intercultural and digital competences in Spain, Poland , Slovak, Portugal and Russia. From a comparative perspective and on a qualitative paradigm, we have analyzed three comparative units that have allowed, among other things, us to look at the impact of projects financed with European or national funds as promoters of change and innovation related to intercultural training and technologies information. Finally, it has been observed that teaching trends point to a professorship endowed with skills that integrate intercultural models from the joint search for the school of the future, and for that online networks and virtual learning communities are key resources.
Downloads
References
Area, M., Alonso, C., Correa, J. M., Del Moral, E., De Pablos, J., Paredes, J., Peirats, J., Sanabria, A.L., San Martín, A. & Valverde, J. (2014). Las políticas educativas TIC en España después del Programa 2.0.: las tendencias que emergen. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 13(2), 11-33.
Borrero López, R. (2011). La Educación Intercultural en Badajoz. Buenas Prácticas y Propuestas para la Formación del Profesorado. Trabajo Fin de Máster Universitario de Investigación. Facultad de Educación, Universidad de Extremadura. Documento inédito.
Borrero López, R., Yuste Tosina, R., Blázquez Entonado, F., Calvo Población, G., Cubo Delgado, S., González Rodríguez, Mª P., Gutiérrez Esteban, P. & Oria Segura, Mª R. (2011). Formación y Desarrollo del Profesorado para la Educación Intercultural. Un proyecto de capacitación profesional del profesorado para la mejora educativa. Quaderns Digitals, 69, pp. 1-25.
Borrero, R. & Yuste, R. (2011). Digiculturalidad.com. Interculturalidad y TIC unidas en el desarrollo del enfoque competencial del curriculum. En J. Leiva, J. y R. Borrero (Coords.). Interculturalidad y escuela. Perspectivas pedagógicas en la construcción comunitaria de la escuela intercultural (pp.145-164), Barcelona: Octaedro.
García López, R. (2003). Formación del profesorado en pedagogía intercultural: contenidos actitudinales. Estudios sobre Educación, 4, 47-66.
Gutiérrez Esteban, P. & Becerra Traver, Mª. T. (2014). Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLE). Una experiencia de aprendizaje informal en la formación inicial del profesorado. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 13(2), 49-60.
Kommers P., Smyrnova-Trybulska E., Morze N., Noskova T., Pavlova T. & Yakovleva O. (2013). First outcomes of WP2 research carried out within the Framework of the IRNet project – international research network. In M. Turčáni (Ed.) DIVAI 2014 – Distance Learning in Applied Informatics, (pp. 357-372). Constantine the Philosopher University in Nitra, Faculty of Natural Sciences, Department of Informatics
Noskova T., Pavlova T., Yakovleva O. (2013). High school teachers’ information competencies in the virtual learning environment. E-learning & Lifelong Learning, Monograph Sc. Editor Eugenia Smyrnova-Trybulska University of Silesia, Studio-Noa, 583, 215-221.
Noskova T., Pavlova T., Yakovleva O. & Sharova N. (2014). Communicative competence development for future teachers. The New Educational Review, 38(14), 189-199.
Noskova T., Yakovleva O., Pavlova T., Morze N., Drlík, M. (2014). Information environment of blended learning: aspects of teaching and quality. E-learning & Lifelong Learning, Monograph Sc. Editor Eugenia Smyrnova-Trybulska University of Silesia, Studio-Noa, 488, 45-55.
Priegue Caamaño, D. (2011). La tecnología al servicio de la Equidad Educativa: un análisis desde y para una pedagogía intercultural. Revista de curriculum y formación del profesorado, 15(3), 363-378.
Raventós, F. (1983). El fundamento de la metodología comparativa en educación. Pedagogía Comparada, 3, 61-75.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The Author retains copyright in the article. Upon acceptance of the article, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the article. with the dcoument registered with the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 International (CC BY-NC-ND) license, which allows to third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal.
2. Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
3. Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster diffusion of published work (see The Effect of Open Access).