Realidad Aumentada en Educación Primaria: efectos sobre el aprendizaje / Augmented Reality in Primary Education: effects on learning

Authors

  • Purificación Toledo Morales Universidad de Sevilla
  • José Manuel Sánchez García Departamento de Didáctica y Organización Educativa Facultad de Ciencias de la Educación

DOI:

https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.1.79

Keywords:

Realidad Aumentada, Innovación Educativa, Educación de Primaria, Tecnología Educativa, Aprendizaje / Augmented reality, Educational Innovation, Elementary Education, Educative technology, Learning

Abstract

El uso de Realidad Aumentada (RA) lleva a investigar los efectos de su utilización en los entornos educativos, si modifica y facilita la adquisición de conocimientos, la atención y la motivación, así como el rendimiento académico del alumnado, y las percepciones que tenían tras el uso de este novedosa tecnología. La muestra del estudio la formaron 46 alumnos de dos aulas de 6º de educación primaria de un colegio de la provincia de Sevilla (España), asignados a un grupo control de 22 alumnos y a un grupo experimental de 24 alumnos, con el cual se utilizó herramientas de RA. El diseño cuasi-experimental llevó a utilizar herramientas que recogieron datos de forma cuantitativa y cualitativa. Para la realización de este estudio utilizamos contenidos de RA durante cinco semanas, periodo necesario para impartir el tema seleccionado para el que se crearon  contenidos específicos. Su uso reveló una mejora significativa en el proceso de aprendizaje y la adquisición de conocimientos por los alumnos. Se puede apreciar una mejora de las calificaciones, la adquisición de conocimientos y la mejora en el rendimiento que es deseable y beneficiosa. La percepción por parte del alumnado y el profesorado de esta tecnología es positiva y les parece incentivadora, motivadora y capaz de propiciar una mejora en el proceso de enseñanza y aprendizaje.

Abstract

The use of Augmented Reality (AR) leads to investigate the effects of its use in educational environments, if it modifies and facilitates the acquisition of knowledge, attention and motivation, as well as the academic performance of students, and the perceptions they had The use of this new technology. The sample of the study was formed by 46 students from two classrooms of 6º of primary education of a school of the province of Seville (Spain), assigned to a control group of 22 students and to an experimental group of 24 students, with which tools were used of AR. The quasi-experimental design led to the use of tools that collected data in a quantitative and qualitative way. To carry out this study we used AR content for five weeks, a period necessary to impart the selected topic for which specific contents were created. Its use revealed a significant improvement in the learning process and the acquisition of knowledge by students. It is possible to appreciate an improvement of the qualifications, the acquisition of knowledge and the improvement in the performance that is desirable and beneficial. The perception by the students and teachers of this technology is positive and seems encouraging, motivating and capable of promoting an improvement in the teaching and learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Purificación Toledo Morales, Universidad de Sevilla

    Departamento de Didáctica y Organización Educativa

    Facultad de Ciencias de la Educación

    Titular de Universidad

  • José Manuel Sánchez García, Departamento de Didáctica y Organización Educativa Facultad de Ciencias de la Educación

    Departamento de Didáctica y Organización Educativa

    Facultad de Ciencias de la Educación

References

Akçayıra, M., Akçayırb, G., Pektaşc, H.M. & Ocakb, M.A. (2016). Augmented reality in science laboratories: The effects of augmented reality on university students’ laboratory skills and attitudes toward science laboratories. Computers in Human Behavior, 57, 334–342. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.12.054

Azuma, R. (1997). A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6(4), 355-385. Recuperado a partir de http://www.cs.unc.edu/~azuma/ARpresence.pdf

Badia, A., Chumpitaz. L., Vargas, J. & Suárez, G. (2016). La percepción de la utilidad de la tecnología conforma su uso para enseñar y aprender. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(3), 95-105. Recuperado a partir de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/810

Basogain, X., Olabe, M., Espinosa, K., Rouèche, C. & Olabe, J.C. (2007). Realidad Aumentada en la Educación: Una tecnología emergente. 7ª Conferencia Internacional de la Educación y la Formación basada en las Tecnologías, Madrid.

Billinghurst, M., Kato, H. & Poupyrev, I. (2001). The magicbook-moving seamlessly between reality and virtuality. IEEE Computer Graphics and Applications, 21, 6–8.

Chávez, F. H., Cantú, M. & Rodríguez, C. M. (2016). Competencias digitales y tratamiento de información desde la mirada infantil. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(1), 209-220. Recuperado a partir de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/631

Davis, F.D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340. https://doi.org/10.2307/249008

De Pedro, J. (2011). Realidad Aumentada: un nuevo paradigma en la educación supe- rior. En E. Campo, M. García, E. Meziat & L. Bengochea (eds.). Educación y sociedad, (pp. 300-307). Chile: Universidad La Serena.

Del Moral, E., Villalustre, L. & Neira-Piñero, M. R. (2016). Minors trapped in the magical world of augmented reality, advergaming and social networks. Prisma Social, (No Especial 1), 0–28. Recuperado a partir de https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://www.isdfundacion.org/publicaciones/revista/numeros/N_Especial+1/secciones/tematica/pdf/1_nespecial_minors-social+networks_0-28.pdf

Di Serio, Á., Ibáñez, M. B. & Kloos, C. D. (2013). Impact of an augmented reality system on students’ motivation for a visual art course. Computers & Education, 68, 585–596. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.03.002

Diaz, C., Hincapié, M. & Moreno, G. (2015). How the Type of Content in Educative Augmented Reality Application Affects the Learning Experience. Procedia Computer Science, 75, 205-212. https://doi.org/10.1016/j.procs.2015.12.239

Diego, R. (2014). Realidad aumentada en documentos e imágenes. Revista Aula de innovación educativa, 230, 65-66. Recuperado a partir de http://www.grao.com/mmd/ODEyODI3ODEtNTQyZDA5MzJkY2RlZGVlZjc3MzFkYzBjNDAyYzk2N2U=

Dündar H. & Akcayir M. (2012). Tablet vs. Paper: the effect on learners' reading performance. International Electronic Journal of Elementary Education, 4(3), 441–450.

Fombona, J., Pascual, M.A. & Madeira, M.F. (2012). Realidad Aumentada, una evolución de las aplicaciones de los dispositivos móviles. Píxel-Bit, 41, 197-210. Recuperado a partir de http://acdc.sav.us.es/ojs/index.php/pixelbit/article/view/405/139

Huang, T. C., Chen, C. C. & Chou, Y. W. (2016). Animating eco-education: To see, feel, and discover in an augmented reality-based experiential learning environment. Computers & Education, 96, 72–82. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.02.008

Huang, Y., Li, H. & Fong, R. (2015). Using Augmented Reality in early art education: a case study in Hong Kong kindergarten. Early Child Development and Care, 1–16. https://doi.org/10.1080/03004430.2015.1067888

Martín-Gutiérrez, J., Fabiani, P., Benesova, W., Meneses, M. D., & Mora, C. E. (2015). Augmented reality to promote collaborative and autonomous learning in higher education. Computers in Human Behavior, 51, 752–761. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.11.093

Prendes, C. (2015). Realidad aumentada y educación : análisis de experiencias prácticas augmented reality and education : analysis of practical experiencies. Pixel-Bit, 46, 187–203. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.12

Sánchez, A. (2011). Realidad Aumentada. Una experiencia real. [Archivo de vídeo].I congreso virtual sobre educación y TIC 2011 «La escuela del futuro». Vídeo-presentación.

Venkatesh, V. & Bala, H. (2008). Technology acceptance model 3 and a research agenda on interventions. Decision Sciences, 39 (2), 273-312.

Downloads

Published

2017-06-14

Issue

Section

Articles

How to Cite

Realidad Aumentada en Educación Primaria: efectos sobre el aprendizaje / Augmented Reality in Primary Education: effects on learning. (2017). Latin American Journal of Educational Technology - RELATEC, 16(1), 79-92. https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.1.79

Similar Articles

1-10 of 508

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

<< < 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 > >>