The impact of digitalization on communicative competence in foreign languages in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1695-288X.20.1.71

Keywords:

Digitization, Higher Education, Communication Skills, Interaction, Foreign Languages

Abstract

Communicative competence, both in the mother tongue and in foreign languages, is one of the eight key competences for lifelong learning. The aim of this research is to describe the methodological changes faced by the teacher since the CoVid-19 health crisis; to analyze the way in which the increasing need for digitalization influences the acquisition of communicative competences in foreign languages; and to explore the competences needed by the language teacher for the online teaching. The methodology is of a qualitative and ethnographic type on the teaching experiences of foreign languages in the online environment. The results are obtained from the study and analysis of diaries and interviews with 14 foreign language teachers about their experiences in this context and 137 students. It shows the difficulty of understanding and exercising non-verbal communication, of developing interaction in the classroom which affects the teaching-learning process of foreign languages. The results are similar to studies carried out in Spanish and German universities. It is concluded that there is a lack of digital competence training for teachers and that universities should include it in their curricula. A mixed training model is suggested, alternating face-to-face and virtual teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baladrón Pazos, A.J., Correyero Ruiz, B. & Manchado Pérez, B. (2020). La transformación digital de la docencia universitaria en comunicación durante la crisis de la COVID-19 en España: una aproximación desde la perspectiva del alumnado. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 265-287. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1477

Beranek, A. (2020). Ist das Digitalisierung oder kann das weg? En M. Demantowsky, G. Lauer, R. Schmidt & B. te Wildt (Eds.), Was macht die Digitalisierung mit den Hochschulen? Einwürfe und Provokationen (pp. 15-23). De Gruyter Oldenbourg.

Bladh, A. (2019). Bologna Process Beyond 2020: Fundamental values of the European Higher Education Area. The Bologna Process and the demands of the Labour Market. https://n9.cl/qhc31

Chapelle, C.A. & Sauro, S. (Eds.) (2017). The Handbook of Technology and Second Language Teaching and Learning. Wiley Blackwell.

Charter Digital Education (2019). https://charter-digital-education.org/.

Comisión Europea (2020). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones. Plan de Acción de Educación Digital 2021-2027. Adaptar la educación y la formación a la era digital. https://n9.cl/jhscw

Covarrubias Papahiu, P. & Piña Robledo, M.M. (2004). La interacción maestro-alumno y su relación con el aprendizaje. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos XXXIV, 1, 47-84.

Duée Zoghbi, C. & Fernández Barrera, A. (2019). Introducción. En J. Martin, M.I. Jiménez González, A. Fernández Barrera & C. Duée Zoghbi (Coords.). Tecnologías Integradas en la Didáctica de Lenguas Extranjeras (TIDLE) (pp. 5-8). Ministerio de Educación y Formación Profesional y Universidad de Castilla-La Mancha. https://n9.cl/m2yl

Elstad, E. & Christophersen, K.A. (2017). Perceptions of digital competency among student teachers: Contributing to the development of student teachers’ instructional self-efficacy in technology-rich classrooms. Education Sciences, 7(1), 27, 1-15. https://doi.org/10.3390/educsci7010027

Escandell Vidal, M.V. (2005). La comunicación. Gredos.

European Commission (2020). Digital Education Action Plan (2021-2027). Resetting education and training for the digital age. https://n9.cl/p20u8

European Commission, EACEA & Eurydice (2018). The European Higher Education Area in 2018: Bologna Process Implementation Report. Publications Office of the European Union. https://tinyurl.com/y3d4hzz7

Gil Villa, F., Urchaga Litago, J. D. & Sánchez Fernández, A. (2020). Percepciones y expectativas en el alumnado universitario a partir de la adaptación de la enseñanza no presencial motivada por la pandemia de COVID-19. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 99-119. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1470.

Gisbert, M. & Esteve, F. (2011). Digital Leaners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La Cuestión Universitaria, 7, 48-59.

González Gallego, T., de la Rubia, M.A., Hincz, K.P., Comas-Lopez, M., Subirats, L., Fort, S. & Sacha, G.M. (2020). Influence of COVID-19 confinement in students’ performance in higher education. https://edarxiv.org/9zuac

Heinsch, B., & Rodríguez Pérez, M. de las N. (2015). MOOC: A new teaching/learning scenario for foreign languages. @tic. revista d’innovació educativa, 14, 1-12. https://doi.org/10.7203/attic.14.4315

Hochschulforum Digitalisierung (2016). The Digital Turn – Hochschulbildung im digitalen Zeitalter. Arbeitspapier Nr. 27.
Hochschulforum Digitalisierung. https://hochschulforumdigitalisierung.de/sites/default/files/dateien/Abschlussbericht.pdf

Instefjord, E.J. & Munthe, E. (2017). Educating digitally competent teachers: A study of integration of professional digital competence in teacher education. Teaching and Teacher Education, 67, 37-45. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.05.016

Jurica, J. & Webb, L. (2016). The use of technology in K-12 classrooms. The Society for Information Technology & Teacher Education International Conference. http://bit.ly/2EaMMez

Kannan, J. & Munday, P. (2018). New Trends in Second Language Learning and Teaching through the lens of ICT, Networked Learning, and Artificial Intelligence. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 76, 13-30. https://doi.org/10.5209/CLAC.62495

Klein, B., Demantowsky, M., Lauer, G., Schmidt, R. & te Wildt, B. (2020). Einleitung. En M. Demantowsky, G. Lauer, R. Schmidt & B. te Wildt (Eds.), Was macht die Digitalisierung mit den Hochschulen? Einwürfe und Provokationen (pp. 1-11). De Gruyter Oldenbourg.

Madrid, D. (2001). Introducción a la investigación en el aula de lengua extranjera. En M.E. García Sánchez & M.S. Salaberri (Eds.), Metodología de investigación en el área de filología inglesa (pp.11-45). Universidad de Almería: Secretariado de Publicaciones.

Martín Monje, E. & Bárcena Madera, E. (Eds.) (2014). Language MOOCs: Providing Learning, Transcending Boundaries. De Gruyter Open. https://doi.org/10.2478/9783110420067

Martin, J., Jiménez González, M. I., Fernández Barrera, A. & Duée Zoghbi, C. (Coords.) (2019). Tecnologías Integradas en la Didáctica de Lenguas Extranjeras (TIDLE). Ministerio de Educación y Formación Profesional y Universidad de Castilla-La Mancha. https://n9.cl/ru16

Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., Bakia, M. & Jones, K. (2009). Evaluation of Evidence-Based Practices in Online Learning: A Meta-Analysis and Review of Online Learning Studies. https://www2.ed.gov/rschstat/eval/tech/evidence-based-practices/finalreport.pdf

Méndez Guerrero, B. (2013). El silencio en la conversación española. Reflexiones teórico-metodológicas. Estudios Interlingüísticos, 1, 67-86.

Ministers responsible for higher education (2018). Paris Communiqué. https://tinyurl.com/yxkz2wpf

Pareja-Lora, A., Calle-Martínez, C. & Rodríguez-Arancón, P. (Eds.). (2016). New perspectives on teaching and working with languages in the digital era. Research-publishing.net. https://doi.org/10.14705/rpnet.2016.tislid2014.9781908416353

Parlamento Europeo y el Consejo de la Unión Europea (2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea, L 394/10 - L 394/18. https://n9.cl/xhpnc.

Poyatos, F. (1994). La comunicación no verbal I. Cultura lenguaje y conversación. Ediciones Istmo.

Salgado Lévano, A. C. (2007). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit, 13, 71-78.

Sánchez Fernández, A. & Urchaga Litago, J.D. (2020). Informe para las organizaciones colaboradoras en este estudio piloto sobre el covid-19 y la Universidad: 1933 alumnos de 66 universidades españolas opinan. https://www.sedea.es/wp-content/uploads/2020/05/SEDEA-INFORME-RESULTADOS-ENCUESTA-COVID-19.pdf

Sangrà, A. (2020). Enseñar y aprender en línea: superando la distancia social. Editorial UOC. https://www.youtube.com/watch?v=U732Jm1DWZs

Sauro, S. & Chapelle, C. A. (2017). Toward Langua-technocultural Competence. En C. A. Chapelle & S. Sauro (Eds.), The Handbook of Technology and Second Language Teaching and Learning (pp. 118-133). Wiley Blackwell.

Seaman, J.E., Allen, I.E. & Seaman, J. (2018). Grade Increase: Tracking Distance Education in the United States. Babson Survey Research Group.

Selwyn, N. (2010). Looking beyond learning: Notes towards the critical study of educational technology. Journal of Computer Assisted Learning, 26(1), 65-73. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2009.00338.x

Sursock, A. (2015). Trend: Learning and Teaching in European Universities. European University Association. https://tinyurl.com/y2qp535e

Tejedor S., Cervi, L., Tusa, F. & Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1466.

Thomas, M. & Reinders, H. (2012). Deconstructing Tasks and Technology. En M. Thomas & H. Reinders (Eds.), Task-Based Language Learning and Teaching with Technology (pp. 1-13). Continuum.

Trujillo Sáez, F., Salvadores Merino C. & Gabarrón Pérez, A. (2019). Tecnología para la enseñanza y el aprendizaje de lenguas extranjeras: revisión de la literatura. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 153-169. https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22257

Universidad Autónoma de Madrid – Redacción (7 de mayo de 2020). Un equipo de investigadores de la UAM estudia los efectos del confinamiento en la docencia. https://n9.cl/2nkc

Universitat Oberta de Catalunya (2020). La pandemia dispara el uso de aplicaciones de aprendizaje de idiomas. https://n9.cl/9da0h

Van Lier, L. (1988). The classroom and the language learner. Longman.

Wachira, P. & Keengwe, J. (2011). Technology integration barriers: Urban school mathematics teacher’s perspectives. Journal of Science Education and Technology, 20(1), 17-25. https://doi.org/10.1007/s10956-010-9230-y

Winde, M., Werner, S.D., Gumbmann, B. & Hieronimus, S. (2020). Hochschulen, Corona und jetzt? Stifterverband für die Deutsche Wissenschaft e.V. https://n9.cl/3ta0w

Downloads

Published

2021-06-26

Issue

Section

Articles

How to Cite

The impact of digitalization on communicative competence in foreign languages in Higher Education. (2021). Latin American Journal of Educational Technology - RELATEC, 20(1), 71-85. https://doi.org/10.17398/1695-288X.20.1.71

Similar Articles

31-40 of 154

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>