Citizen participation and critical digital literacy of university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1695-288X.22.2.27

Keywords:

Citizenship, critical literacy, media literacy, participation, higher education

Abstract

The forms of citizen participation have been reconfigured in recent years. The presence of social networks and digital media in general have favored multiple modes of access to information, expression of ideas and social participation. A necessary reflection to think about a sustainable future requires an assessment of communicative practices in digital media and the challenges in citizen education that globalization entails. This research focused on the analysis of citizen participation practices of university students in digital media and its implications for global citizenship. A mixed investigation with a quantitative-qualitative sequence was proposed. In the first phase, a cross-sectional descriptive study was developed with 740 students from a Colombian university, to whom an electronic questionnaire was applied. In the second qualitative phase, discussion groups were held with 42 students, with the purpose of discussing the findings of the questionnaire from the perspective of the participants. It was found that the practices conducted by the students focus mostly on basic and intermediate levels of citizenship represented in the consultation of online information and expression of the ideological positions in social networks, with high limitations towards higher levels of citizenship referred to concrete actions to impact reality. It is evident that this difficulty in contributing to social changes in the world is due to the lack of education for critical global citizenship. Therefore, critical literacy for the use of digital media is proposed as a citizen educational strategy, considering that it contributes to the construction of a more hopeful vision of the future.

References

Abiss, J. (2016). Critical literacy in support of critical-citizenship education in social studies. Teaching and Learning, 3, 29–35. https://doi.org/10.4324/9781315635385

Aguilar, D. (2021). Ciberciudadanías, prácticas comunicativas y formas de participación política a través del ciberespacio: caracterización de algunas experiencias colombianas (2014-2018). En J. Henao y M. Pinzón (Eds.), ¿Cuarta Revolución Industrial? Contribuciones Tecnosociales para la Transformación Social (pp. 105.127). Universidad Externado.

Aguirre, J. (2014). El potencial de los medios digitales ante la participación ciudadana tradicional y en el presupuesto participativo. Comunicación y Sociedad, (22), 221-229. http://www.scielo.org.mx/pdf/comso/n22/n22a9.pdf

Aldana, G. (2007). Complementariedad metodológica en la investigación social. Una propuesta de integración. Pedagogía y Saberes, (26), 51-56. https://doi.org/10.17227/01212494.26pys51.56

Andreotti, V. (2006). Soft versus critical global citizenship education. Policy & Practice: A Development Education Review, 3(Autumn), 40-51. https://bit.ly/3JHJ3EU

Baptista, J., & Gradim, A. (2020). Understanding fake news consumption: a review. Social Sciences. Social Sciences, 9(10), 185. 1-22. https://doi.org/10.3390/socsci9100185

Boni, A. (2011). Educación para la ciudadanía global. Significados y espacios para un cosmopolitismo transformador. Revista Española de Educación Comparada, (17), 65-85. http://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/7545

Brussino, S., Paz García, P., Rabbia, H., & Imhoff, D. (2011). Ideología política y prácticas mediatizadas de consumo informativo. Revista Debates, 5(2), 13-40. http://dx.doi.org/10.22456/1982-5269.22678

Burnett, C., & Merchant, G. (2019). Revisiting Critical Literacy in the Digital Age. Reading Teacher, 73(3), 263–266. https://doi.org/10.1002/trtr.1858

Camps, V. (2007). Educar para la ciudadanía. Fundación ECOEM.

Cassany, D. (2012). En línea: Leer y escribir en la red. Anagrama.

Cassany, D. (2021). Crítica de la (lectura) crítica. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 91, 7-13.

Castellví, J., Diez, M., Gil, F., González, G., Jiménez, M., Tosar, B., Vidal, E., Yuste, M., & Santisteban, A. (2018). ¿Verdad o mentira? Una investigación en formación del profesorado. En E. López, C. García & M. Sánchez (Eds.), Buscando formas de enseñar: investigar para innovar en didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 381-392). Ediciones Universidad de Valladolid.

Corrales, R. (2015). Impacto de las redes sociales sobre la participación ciudadana en procesos electorales y la democracia: caso de Costa Rica. CLACSO. https://bit.ly/3v4tDpV

Cortina, A. (1997). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. Alianza Editorial.

Cortina, A. (2021). Ética cosmopolita. Planeta.

Creswell, J. (2014). Research design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th Ed.). SAGE.

Díaz Herrera, C. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación intelectual de revista Universum. Revista General de Información y Documentación, 28(1), 119-142. https://doi.org/10.5209/RGID.60813

Dower, N., & Williams, J. (2016). Global citizenship: A critical introduction. Routledge.

Estellés, M., & Romero, J. (2016). Teacher education for citizenship in a globalized world: a case study in Spain. Journal of International Social Studies, 6(2), 21-33. https://eric.ed.gov/?id=EJ1149364

Foley, I. (2017). Critical literacy. In B. Street & S. May (Eds.), Literacies and language education (pp. 109-120). Springer. https://bit.ly/3BB1ZSJ

Galindo, J. A. (2009). Ciudadanía digital. Signo y pensamiento, 28(54), 164-173. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86011409011

González, G., Ballbé, M., & Ortega, D. (2020). Global citizenship and analysis of social facts: results of a study with pre-service teachers. Social Sciences, 9(65), 1-19. https://doi.org/10.3390/socsci9050065

Hernández Sampieri, R. Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la investigación (6ta ed.). Mc Graw Hill.

Isin, E. F., & Turner, B. S. (2002). Citizenship studies: An introduction. Handbook of citizenship studies. SAGE.

Izquierdo, A. (2019). Literacidad crítica y discurso del odio: una investigación en educación secundaria. REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 5, 42-55. https://doi.org/10.17398/2531-0968.05.42

Johansson, R. K. (2018). El ágora digital: análisis de la relación entre deliberación democrática y nuevas redes digitales. Teknokultura, 15(2), 415-427. https://doi.org/10.5209/TEKN.58511

Kashani, T. (2020). Critical media literacy. In S. Steinberg & D. B. (Eds.), The SAGE Handbook of Critical Pedagogies (pp. 1115–1125). SAGE. https://doi.org/10.4135/9781526486455.n101

Leander, K., Scharber, C., & Lewis, C. (2017). Literacy and internet technologies. In B. Street & S. May (Eds.), Literacies and language education (pp.43-58). Springer.

Lee, G. (2020). Two plus four dimensions of critical literacy. Educational Philosophy and Theory, 52(1), 79–87. https://doi.org/10.1080/00131857.2019.1605898

McMillan, T. (2015). Muestreo por conveniencia. Pearson Addison Wesley.

Maltos-Tamez, A., Martínez, F.J., & Miranda-Villanueva, Ó. (2021). Medios digitales y prácticas políticas universitarias en la esfera pública. Comunicar, XXIX(69), 45-55. https://doi.org/10.3916/C69-2021-04

Marshall, T. H. (1950). Citizenship and social class (Vol. 11). Cambridge.

Nussbaum, M. (2002). Education for citizenship in an era of global connection. Studies in Philosophy and Education, 21, 289–303. https://doi.org/10.1023/A:1019837105053

Oxley, L., & Morris, P. (2013). Global citizenship: a typology for distinguishing its multiple conceptions. British Journal of Educational Studies, 61(3), 301-325. https://doi.org/10.1080/00071005.2013.798393

Pagès, J. (2019). Ciudadanía global y enseñanza de las Ciencias Sociales: retos y posibilidades para el futuro. REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 5, 5-22. https://doi.org/10.17398/2531-0968.05.5

Pinto-Santos, A. R., Carreño, J. A. D., & Santos-Pinto, Y. A. (2018). Infoxicación y capacidad de filtrado: Desafíos en el desarrollo de competencias digitales. Etic@ net. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 18(1), 102-117. https://doi.org/10.30827/eticanet.v18i1.11884

Rámila, K. P. M., & Martinell, A. R. (2018). Ciudadanía digital para practicar un gobierno abierto: análisis del uso de las Tecnologías de la Información y de la Comunicación en un ambiente universitario. Revista Especializada en Investigación Jurídica, 2(3), 93-114. https://doi.org/10.20983/reij.2018.2.4

Ramos Chávez, H. A. (2019). Ciudadanía e información en ambientes digitales. Investigación bibliotecológica, 33(78), 143-163. http://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2019.78.58045

Ruiz-Bejarano, A. M. (Ed). (2018). Educación, literacidades y ciudadanía. Líneas actuales de debate. Uno Editorial.

Russo, J. (2020). El estado de la ciudadanía hoy. RevIISE-Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 15(15), 77-82. http://www.ojs.unsj.edu.ar/index.php/reviise/article/view/474

Santisteban, A., & Anguera, C. (2014). Formación de la conciencia histórica y educación para el futuro. Clío y Asociados, 19, 249-267. https://doi.org/10.14409/cya.v0i18/19.4750

Santisteban, A., & Bravo, L. (2018). History education and global citizenship education. In I. Davies, L. Ho, D. Kiwan, C. Peck, A. Peterson, E. Sant, & Y. Waghid (Eds.), The Palgrave handbook of global citizenship and education (pp. 457-472). Palgrave Macmillan.

Santisteban, A. Díez-Bedmar, M.C. & Castellví, J. (2020). Critical digital literacy of future teachers in the Twitter Age. Culture and Education, 32(82), 185-212. https://doi.org/10.1080/11356405.2020.1741875

Santisteban, A., González, N., & Pagès, J. (2020). Critical citizenship education and heritage education. In E. Delgado-Algarra, & J. Cuenca-López (Eds.), Handbook of research on citizenship and heritage education (pp. 26-42). IGI Global

Takaki, N. (2021). Critical literacy with (Freire) and for the other (Levinas): ethics/social justice as enigmatic becoming. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 21(2), 627-655. http://dx.doi.org/10.1590/1984-6398202117392

Tarozzi, M., & Mallon, B. (2019). Educating teachers towards global citizenship: A comparative study in four European countries. London Review of Education, 17(2), 112–125. https://doi.org/10.18546/LRE.17.2.02

Tashakkori, A. & Teddlie, C. (2010). SAGE Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research (2nd Ed.). SAGE Publications.

Téllez-Carvajal, E. (2017). Reflexiones en torno a la “ciudadanía digital”. Revista Doxa Digital, 7(13), 47-65. https://doi.org/10.52191/rdojs.2017.34

Torres, C. (2018). Formas de participación en línea en estudiantes de la Facultad de Administración de la Universidad Veracruzana en México. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 18(2), 1-28. https://doi.org/10.15517/aie.v18i2.33131

Torres, C. (2021). Prácticas de participación política en línea de jóvenes latinoamericanos. IE Revista de investigación educativa de la Rediech, 12, 1-21. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.950

Tully, J. (2014). On global citizenship. Bloomsbury Academic.

Van Sluys, K., Lewison, M., & Flint, A. S. (2006). Researching critical literacy: A critical study of analysis of classroom discourse. Journal of Literacy Research, 38(2), 197–233. https://doi.org/10.1207/s15548430jlr3802_4

Vargas, A. (2015). Literacidad crítica y literacidades digitales: ¿una relación necesaria? (Una aproximación a un marco teórico para la lectura crítica). Folios, (42), 139-160. https://doi.org/10.17227/01234870.42folios139.160

Published

2023-07-21

Issue

Section

Special issue: Training in Digital Citizenship Competences in Latin America

How to Cite

Citizen participation and critical digital literacy of university students. (2023). Latin American Journal of Educational Technology - RELATEC, 22(2), 27-42. https://doi.org/10.17398/1695-288X.22.2.27

Similar Articles

1-10 of 151

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

<< < 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 > >>