Digital teaching competence for inclusion and social cohesion in teaching processes: Chilean experience during COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1695-288X.22.2.59

Keywords:

Digital competence, Social inclusion, Teacher training, Self-learning, Distance education

Abstract

This study examined teacher digital competence training for inclusion and social cohesion in Chile during the Covid-19 confinement. The objective was to analyze how teachers are trained in ICT and how they use these tools to develop distance education processes. The methodology used was a quantitative approach through a descriptive design of a multiple-choice questionnaire. The findings indicate that ICT training occurs mainly as a spontaneous process of self-learning by the teacher and that their motivations for training in ICT respond mainly to the desire to improve their professional skills. Teachers highly value training processes to develop distance education processes around the use of technologies. The teachers who adapted their planning for the new distance education are those who carried out self-learning processes and have training in technological tools. Most teachers opted for a mixed approach in content delivery and complemented classes through video calling platforms with tools for asynchronous work. Regarding evaluation processes, teachers certainly know that clear and precise instructions are relevant in distance education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Betancur Chicué, V. y García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A. (2022). Necesidades de formación y referentes de evaluación en torno a la competencia digital docente: revisión sistemática. Fonseca, Journal of Communication, (25), 133–147. https://doi.org/10.14201/fjc.29603

Burdín, G. (2022). Digitalización, productividad y empleo: elementos para pensar la formación profesional en América Latina. Organización Internacional del Trabajo. Cinterfor. https://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/Burd%C3%ADn_Digitalizaci%C3%B3n,%20productividad%20y%20empleo.pdf

Cabero-Almenara, J., y Valencia-Ortiz, R. (2019). TIC para la inclusión: una mirada desde Latinoamérica. Aula abierta, 48(2), 139-146. https://reunido.uniovi.es/index.php/AA/article/view/13283

CODE.org. (2023). Acerca de nosotros. https://code.org/international/about

Dalio, M., García, A., Iglesias, E., Puig, P. y Martínez, R. (2023). Desarrollo de habilidades digitales en América Latina y el Caribe : ¿Cómo aumentar el uso significativo de la conectividad digital?. Banco Interamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/publications/spanish/viewer/Desarrollo-de-habilidades-digitales-en-America-Latina-y-el-Caribe-Como-aumentar-el-uso-significativo-de-la-conectividad-digital.pdf

Educarchile. (s.f.) Reflexiona sobre competencias digitales en encuentro virtual «Forjando redes docentes para la Alianza del Pacífico». https://www.educarchile.cl/reflexiona-sobre-competencias-digitales-en-encuentro-virtual-forjando-redes-docentes-para-la

European Commission, Joint Research Centre, Vuorikari, R., Kluzer, S., y Punie, Y. (2022). DigComp 2.2, The Digital Competence framework for citizens : with new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2760/115376

European Schoolet. (2019). European Schoolnet’s 2018 Annual Report. European Schoolnet. http://www.eun.org/documents/411753/817341/activity-report_2018_online_FINAL.pdf/fd46d35e-a3a6-49e2-b914-7a4e4800c08a

Forero-Arango, X., Segura-Jiménez, H. y Sánchez-Ávilez, C. (2022). Uso de estrategias apoyadas en TIC y virtualidad: una oportunidad para explorar las posibilidades del entorno digital. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, 22 (1), 57-72. https://doi.org/10.17398/1695-288X.22.1.57

Fundación Conecta Mayor (s.f.). Queremos conectar a las personas mayores de Chile. https://conectamayor.cl/

Galindo, D., García, L., García, R., González, P., Hernández, P., López, M., Luna, V. y Moreno, C. (2020). Recomendaciones didácticas para adaptar a la enseñanza remota de emergencia. Revista Digital Universitaria (RDU), 21(5), 1-13. http://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2020.21.5.15

González, I. (2021). Influencia de las TIC en el rendimiento escolar de estudiantes vulnerables. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 351-365. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27960

Herrera, D., Ríos, D., Díaz, C. y Salas, F. (2022). Elaboración y validación de cuestionario sobre la enseñanza y aprendizaje en educación remota. Educaçao e Pesquisa: Revista da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 48(1), 1-24. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248256217esp

Infante, A., Infante, J., Martínez, F. y García, M. (2016). Las competencias digitales en las grandes empresas del sector empresarial español. TEC Empresarial, 10(2),41-49. https://revistas.tec.ac.cr/index.php/tec_empresarial/article/view/2654/2383

Jiménez- Hernández, D., Muñoz, P., y Sánchez, F. (2021). La Competencia Digital Docente, una revisión sistemática de los modelos más utilizados. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa. (10), 105-120. https://revistas.um.es/riite/article/view/472351

Koehler, M. J. y Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge?. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70. https://citejournal.org/wp-content/uploads/2016/04/v9i1general1.pdf

López-Martín, R. (2022). Lecciones educativas del COVID-19 para América Latina y el Caribe. La exigencia de repensar un nuevo concepto de aprendizaje. Revista Latinoamericana De Tecnología Educativa - RELATEC, 22(1), 9-24. https://doi.org/10.17398/1695-288X.22.1.9

León, R. y Meza, S. (2020). Brecha en el uso de internet. Desigualdad digital en el 2020. Fundación País Digital. https://s3.amazonaws.com/paisdigital/wp-content/uploads/2020/07/09104453/FPD-Estudio-Brecha-uso-internet-2020-web-09-07-20.pdf

Marcano, B., Íñigo, V. y Sánchez J. (2017). Percepción personal de una actividad de creación de contenido colaborativo de estudiantes del Máster de Formación del Profesorado. EDMETIC, 6(2), 168-184. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i2.6932

Mateus, J., Andrada, P., González-Cabrera, C., Ugalde, C., y Novomisky, S. (2022). Perspectivas docentes para una agenda crítica en educación mediática post COVID-19. Estudio comparativo en Latinoamérica. Comunicar, XXX(70), 9-19. https://doi.org/10.3916/C70-2022-01

Meneses, J. (2016). El Cuestionario. En S. Fàbregues, J. Meneses, D. Rodríguez-Gómez, y M.H. Paré (Eds), Construcción de instrumentos para la investigación en las ciencias sociales y del comportamiento (pp.1-58). Editorial UOC. https://femrecerca.cat/meneses/publication/cuestionario/cuestionario.pdf

Metared Chile. (s.f.) Conociendo mis competencias digitales como docente de la educación superior chilena. https://www.metared.org/cl/competencias_digitales_chile_2022.html

Ministerio de Educación. (2023). Plan de Reactivación Educativa 2023. https://reactivacioneducativa.mineduc.cl/

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (13 de julio de 2020). El MEFP publica el Marco de referencia de la competencia digital docente, que orienta la formación permanente del profesorado en esta materia. https://www.educacionyfp.gob.es/prensa/actualidad/2020/07/20200713-marcoreferenciadigital.html

Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico. (2019). Education at a Glance 2019. OECD Indicators. Publishing, Paris. https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2019_f8d7880d-en Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381560

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (5 de mayo de 2023). Nueva iniciativa de la UNESCO y el Ministerio de Educación de Chile fortalecerá las competencias digitales del personal docente. https://www.unesco.org/es/articles/nueva-iniciativa-de-la-unesco-y-el-ministerio-de-educacion-de-chile-fortalecera-las-competencias

Park, A., y Awan, O. (2022). COVID-19 and Virtual Medical Student Education. Academic Radiology, 30(4), 773-775. https://doi.org/10.1016/j.acra.2022.04.011

Perdomo, B., González, O. y Barrutia, I. (2020). Competencias digitales en docentes universitarios: una revisión sistemática de la literatura. EDMETIC, 9(2), 92–115. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i2.12796

Portillo-Berasaluce, J., Romero, A. y Tejada, E. (2022). Competencia Digital Docente en el País Vasco durante la pandemia del COVID-19. Revista Latinoamericana De Tecnología Educativa - RELATEC, 21(1), 57-73. https://doi.org/10.17398/1695-288X.21.1.57

Rossi, A. y Barajas, M. (2018). Competencia digital e innovación pedagógica: Desafíos y oportunidades. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 22(3), 317–339. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8004

Sánchez, G., Bravo, D., Gutiérrez, D., Hernández, S. y Soza, N. (2022). Evaluación formativa en contexto de educación online: perspectiva de docentes de primaria en Chile. Papeles de trabajo (43) 51–71. https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/209/175

Silva, J., y Lázaro-Cantabrana, J. (2020). La competencia digital de la ciudadanía, una necesidad creciente en una sociedad digitalizada. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (73), 37-50. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1743

Toro, P. (2010). Enlaces: contexto, historia y memoria. En A. Bilbao y Á.Salinas (Eds), El libro abierto de la informática educativa. Lecciones y desafíos de la Red Enlaces. (pp. 37-50). Publicación de Enlaces, Centro de Educación y Tecnología del Ministerio de Educación. https://www.researchgate.net/publication/233987851_El_libro_abierto_de_la_Informatica_Educativa_Lecciones_y_desafios_de_la_Red_Enlaces/link/0912f50dca54130a04000000/download

Trujillo, E., Gómez, M., Cardozo, A., Moreno, L. y Gamba, M. (2016). Blended learning supported by digital technology and competency-based medical education: A case study of the social medicine course at the Universidad de los Andes, Colombia. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 13(27) https://doi.org/10.1186/s41239-016-0027-9

Universidad Nacional de Educación a Distancia. (2020). Conócenos. https://www.uned.es/universidad/inicio/conocenos.html#mision

World Bank. (2019). World Development Report 2019: The Changing Nature of Work. World Development Report, World Bank, https://doi.org/10.1596/978-1-4648-1328-3

Zahidi, S. (2020). Los empleos del mañana. Finanzas y Desarrollo. Revista trimestral del FMI, 57(4), 26-27. https://www.imf.org/external/pubs/ft/fandd/spa/2020/12/pdf/WEF-future-of-jobs-report-2020-zahidi.pdf

Published

2023-07-21

Issue

Section

Special issue: Training in Digital Citizenship Competences in Latin America

How to Cite

Digital teaching competence for inclusion and social cohesion in teaching processes: Chilean experience during COVID-19. (2023). Latin American Journal of Educational Technology - RELATEC, 22(2), 59-82. https://doi.org/10.17398/1695-288X.22.2.59

Similar Articles

1-10 of 278

You may also start an advanced similarity search for this article.