Estrategia para la introducción de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones / Strategy for the introduction of Information Technologies and Communications
Keywords:
Tecnología educativa, formación de docentes, competencias del docente, política educacional, estrategias educativas.Abstract
Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) son un medio para transmitir y gestionar datos, información y conocimiento; pero las profundas transformaciones sociales que han provocado, muestran lo importante y necesario que resulta en la actualidad que los procesos formativos universitarios las empleen en su perfeccionamiento y de este modo contribuir a la formación de los profesionales que la sociedad necesita. El objetivo de este artículo es mostrar los principales elementos de una estrategia elaborada por un grupo de profesores para desarrollar un proceso de introducción de las TIC que permita transformar los planes de estudio y el proceso de enseñanza aprendizaje, acorde con los principios de la Nueva Universidad Cubana, en el Instituto Superior Minero Metalúrgico “Antonio Núñez Jiménez” (ISMMM).Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The Author retains copyright in the article. Upon acceptance of the article, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the article. with the dcoument registered with the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 International (CC BY-NC-ND) license, which allows to third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal.
2. Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
3. Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster diffusion of published work (see The Effect of Open Access).