Estudio sobre el comportamiento del alumnado en la realización de trabajos escritos / Study about students behaviour in the development of written works
Keywords:
Internet, Web 2.0, Aprendizaje Activo, Calidad, Material de Referencia, Transferencia de Conocimientos, Entrega de Documentos, Trabajo Cooperativo, PlagioAbstract
El presente trabajo muestra los resultados de un estudio sobre la realización, preferencias y comportamiento del alumnado en el desarrollo de los trabajos escritos asignados en clase. En concreto el estudio se dirigió a alumnos de distintas titulaciones de Ingeniería y del Grado de Comercio y Marketing, pertenecientes a distintos niveles académicos (primero, segundo y quinto) durante dos cursos académicos. Los objetivos que se persiguen con el desarrollo de este estudio son conocer las pautas de comportamiento de nuestros alumnos en el proceso de realización de los trabajos escritos, así como la obtención de unos puntos de referencia acerca de sus preferencias sobre el manejo de herramientas clásicas o Web en la realización y los motivos que les inducen a la selección de unas u otras; con especial atención al efecto del grado de difusión de los contenidos a sus compañeros o a un público más amplio, así como la relación que la difusión de los resultados pueda ejercer sobre la copia y el plagio de fuentes. Un mayor grado de conocimiento respecto a las preferencias y comportamiento del alumnado en el proceso de atribución y realización de los trabajos escritos permitirá una serie de conclusiones que, sin duda, contribuirán a mejorar la asignación, planificación y ejecución de los trabajos escritos por parte de nuestros estudiantes.
Abstract
The current work shows the results of an inquiry about students fulfilment, preferences and behaviour in the development of writing assignments. The study was conducted on students of first, second and final year on Commerce & Marketing Degree and Engineering Degrees, for two academic years. The objectives pursued by this study are to understand the patterns of behaviour of our students in the process of completing written assignments; but also to earn some points of reference about their preferences for classic or Web tools as well as reasons which cause them to the selection of one or another. We also pay attention to the effect of the degree of diffusion of the contents to their classmates or to a wider public as well as to the relationship that the dissemination of results could put on copying and plagiarism of sources. A greater degree of knowledge about the preferences and behaviour of the students in the processes of attribution and fulfilment will allow us to achieve conclusions in order to improve allocation, planning and carrying out of writing assignments by our students.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The Author retains copyright in the article. Upon acceptance of the article, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the article. with the dcoument registered with the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 International (CC BY-NC-ND) license, which allows to third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal.
2. Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
3. Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster diffusion of published work (see The Effect of Open Access).