Application of the «Alexander Technique» in violin and viola classrooms. Analysis of its impact through audiovisual materials

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1695-288X.18.2.85

Keywords:

Music Education, Teaching Methods, Microteaching, Alexander Technique, Musical Instruments

Abstract

The teaching and learning process of a musical instrument is intrinsically related to the development of procedural skills, where the acquisition of control in the execution of the actions occupies a highly significant place. From this point we turn our gaze towards the Alexander Technique (AT), where the mind-body is assumed to function in an integrated way. In the present study we examine the impact of its implementation in violin and viola classrooms, in relation to the modeling of specific behaviors to the performance and musical interpretation through a recording technology. To do this, we use the qualitative methodological paradigm, which conforms both to the objectives of our research as well as to the theoretical-practical foundation of AT, characterized by a holistic vision. The study starts from a specific course in this subject for elementary and professional teachers of violin and viola. After its completion, different teachers videotaped their pedagogical practices implementing the TA, which we analyzed through our proposed analytical model of classroom praxis. Using the Atlas.ti software for the treatment of the data from the audiovisual records, the results revealed that the professors subject to research incorporate various aspects of the AT in their pedagogical-didactic classroom action. The conclusions point to a set of potentialities that the application of AT presents in relation to the instrumental teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Lucía Echeverría-de Miguel, Conservatorio Profesional de Música de Valencia (España)

    Profesora funcionaria de carrera del Cuerpo de Profesores de Música y Artes Escénicas, en la especialidad de violín. Actualmente se encuentra finalizando sus estudios de doctorado en Educación, en la Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación de la Universidad de Valencia.

     

References

Alexander, F. M. (1995). El uso de sí mismo. Barcelona: Ediciones Urano.

Alexander, F. M. (2008). La Constante Universal de la Vida. Barcelona: La Liebre de Marzo.

Alexander, F. M. (2011). Control Consciente y Constructivo del Individuo. Buenos Aires: Pequeña hoja.

Alexander, F. M. (2017). La Herencia Suprema del Hombre: La Dirección y el Control Conscientes en relación a la evolución humana en la civilización. Madrid: Letras de Autor.

Ávila, J. (2013). Relación entre la actitud postural y el desempeño frente al piano a partir de la Técnica Alexander. Música Cultura y Pensamiento, 5(5), 155-175.

Banks, M. (2010). Los datos visuales en investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Ben-Or, N. (1995). The Alexander Technique. En C. Grindea (Ed.), Tensions in the Performance of Music (pp.84-95). London: Kahn & Averill.

Bosch, A., Hinch, J. (1999). The application of the Alexander Technique to flute teaching: two case studies. British Journal of Music Education, 16(03), 245-251.

Chou, Y. (2013). When the Mouse Meets the Elephant: A Manual for String Bass Players with Application of the Philosophy and Principles of the F. M. Alexander Technique (Tesis doctoral). Louisiana State University, Estados Unidos.

De Alcantara, P. (2011). Integrated practice: coordination, rhythm & sound. New York: Oxford University Press.

De Alcantara, P. (2013). Indirect procedures: a musician´s guide to the Alexander technique. New York: Oxford University Press.

Decreto 158/2007, de 21 de septiembre, del Consell, por el que se establece el currículo de las enseñanzas profesionales de música y se regula el acceso a estas enseñanzas. DOCV Num. 5606 de 25 de septiembre de 2007. Recuperado de: http://ir.uv.es/fLR6bgR

Decreto 159/2007, de 21 de septiembre, del Consell, por el que se establece el currículo de las enseñanzas elementales de música y se regula el acceso a estas enseñanzas. DOCV Num. 5606 de 25 de septiembre de 2007. Recuperado de: http://ir.uv.es/7TDIpfz

Galamian, I. (1998). Interpretación y enseñanza del violín. Madrid: Pirámide.

García, R. (2011). Optimiza tu actividad musical. La Técnica Alexander en la Música. Rivera: Valencia.

García, R. (2013). Técnica Alexander para músicos. La “zona de confort”: salud y equilibrio en la música. Robinbook: Barcelona.

Gimeno, J. (1988). El curriculum: Una reflexión sobre la práctica. Morata: Madrid

Havas, K. (1961). A New Approach to Violin Playing. London: Bosworth.

Hoppenot, D. (1991). El violín interior. Madrid: Real Musical.

Kaplan, I. (1994). The experience of pianists who have studied the Alexander Technique: Six case studies (Tesis doctoral). New York University, Estados Unidos.

Kleinman, J. y Buckoke, P. (2013). The Alexander Technique for Musicians. London: Bloomsbury.

Known, S. R. (2012). Basic Principles of the Alexander Technique Applied to Cello Pedagogy in Three Case Studies (Tesis doctoral). University of Cincinnati, Estados Unidos.

Landa, A. (2006). Acordeón y Técnica Alexander para músicos. Doce notas preliminares, 18, 70-75.

Latorre, A. (1989). Psicología del proceso de enseñanza/aprendizaje: La situación educativa. Valencia: Nau llibres.

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE núm. 106 de 4 de mayo de 2006. Recuperado
de: http://ir.uv.es/k7zjzHM

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. BOE núm. 295 de 10 de diciembre de 2013. Recuperado de: http://ir.uv.es/reysj0N

Menuhin, Y. (1987). Seis lecciones con Yehudi Menuhin. Madrid: Real Musical.

Pérez, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. I. Métodos. Madrid: La Muralla.

Rolland, P. (2000). Basic Principles of Violin Playing. Bloomington: Tichenor Publishing.

Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Madrid: Paidós.

Downloads

Published

2019-12-16

How to Cite

Application of the «Alexander Technique» in violin and viola classrooms. Analysis of its impact through audiovisual materials. (2019). Latin American Journal of Educational Technology - RELATEC, 18(2). https://doi.org/10.17398/1695-288X.18.2.85

Similar Articles

21-30 of 502

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>