Audacity as a tool for the creation of educational materials. An approach through the MOOC «Music for the 21st century»

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1695-288X.19.1.121

Keywords:

Information and Communication Technologies (ICT), Educational resources, Educational Technology, Educational innovation, Open source technology.

Abstract

 This article analyses the relevance of Audacity as a creation tool of learning materials for both teachers and students, since it has multiple functions and provides numerous advantages, despite its simple use. To that purpose, thanks to the creation of an specific content analysis tool based in 8 items, an study of soundscapes created by the students of the MOOC Música para el Siglo XXI is carried out with the purpose of categorize their educative aims as well as distinguish and characterize each soundscape according with the origin of their sound source in relation with the classification proposed from Schafer (1993). Thanks to the latter analysis we know that the didactic applications are within those previously catalogued, where the use of soundscapes both to elaborate musical resources as well as to create sound representations through constructions carried out by the students make a clean sweep of almost all of the 55 analyzed compositions. The study concludes with the idea that this tool gives support to multiple areas of knowledge and that its capabilities as a multitasking tool provide a wide range of perspectives applicable within areas such as pedagogy or specific didactic fields.

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Author Biographies

  • Rocío Chao-Fernández, Universidade da Coruña (Spain)

    Doctora en Educación Musical con Premio Extraordinario. Profesora en el Departamento de Didácticas Específicas y MIDE de la Universidade da Coruña. Coordinadora del grupo de Innovación educativa IMETIC.

    Ha recibido numerosos premios tanto por su labor docente como investigadora, destacando el Primer Premio en la modalidad de Innovación Educativa de los Premios Nacionales de Investigación e Innovación Educativa, concedido por el CIDE (Centro de Investigación e Documentación Educativa) y el Ministerio de Educación y Ciencia,

    Sus líneas de investigación se centran en analizar los elementos que inciden en el aprendizaje musical y mejoran el rendimiento académico, la mujer en la Historia de la Música  e informática educativa.

  • Rubén Vázquez-Sánchez, Universidade da Coruña (España)

    Maestro en Educación Primaria, especialidad de música y psicopedagogo. Master en Didácticas Específicas. Maestro en Educación Primaria en la Xunta de Galicia (España). Alumno del programa de doctorado de Equidad e Innovación educativa. Especialidad Didáctica de la Expresión musical.

  • Abraham Felpeto-Guerrero, Universidade da Coruña (España)

    Informático, maestro de educación musical y director de actividades educativas en la naturaleza. Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas (Epecialidad Artes). Alumno del programa de doctorado de Equidad e innovación educativa. Especialidad Didáctica de la Expresión musical.

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2020-07-03

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How to Cite

Audacity as a tool for the creation of educational materials. An approach through the MOOC «Music for the 21st century». (2020). Latin American Journal of Educational Technology - RELATEC, 19(1), 121-137. https://doi.org/10.17398/1695-288X.19.1.121

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