“I don’t believe it until I see it”. The Tv series Little Einsteins as an audiovisual tool in the Music classroom
DOI:
https://doi.org/10.17398/1695-288X.20.2.65Keywords:
Music education, Audiovisual media, Television, Primary education, CartoonsAbstract
Audiovisual and Mass Media has become an excellent support for the transmission, expansion and reinforcement of content previously worked in the classroom. Little Einsteins TV series is a clear example of this typology. This research focuses on the viewing, analysis and classification of all those elements related to the different artistic disciplines. It pays special attention to those that pertain to history of music, musical language, musical instruments and other music elements. These features appear in the sixty-seven chapters that make up this TV series. The aim is categorizing this artistic and musical material easing the work of the primary music teachers when including this resource in their didactic syllabus. For this purpose, the collection of qualitative parameters and the textual analysis, the active viewing, the analysis of audiovisual discourse and the interpretation of the information appeared in each one of the episodes has been used. Finally, the conclusions derived from this study and their possible applications in the music classroom are presented.
Downloads
References
Aróstegui, J.L. (2009). La banda sonora en los dibujos animados. En M. Olarte (Ed.), Reflexiones en torno a la música y la imagen desde la musicología española (pp. 553-563). Plaza Universitaria Ediciones.
Bedmar, J. (2009). Recursos didácticos en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Temas para la Educación. Revista Digital para Profesionales de la Enseñanza, 5. https://www.feandalucia.ccoo.es/indicei.aspx?p=62&d=178&s=1
Bernardo, N (2009). Los medios audiovisuales: las destrezas a través de la “explotación” didáctica de un telediario en el aula de E/LE. En A. Barrientos, J.C. Martín, V. Reyes & M.I. Fernández (Eds.), El profesor de español LE-L2. Actas del XIX Congreso Internacional ASELE (pp. 915-928). Universidad de Extremadura.
Blythe, T. (1999). La enseñanza para la comprensión. Guía para el docente. Paidós.
Cebrián, M. (1994). Los vídeos didácticos: claves para su producción y evaluación. PixelBit. Revista de Medios y Educación, 1, 31-41. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61053
De Alba, B. (2016). Educación musical y medios de comunicación: una atrayente confluencia. Ensayos, 31 (2), 69-80. http://orcid.org/0000-0002-4194-3617
De la Vega, A. & Tafur, R.M. (2006). El uso de medios audiovisuales para la construcción de ciudadanía en la escuela. Educación, 28 (15), 61-81. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5056939
Durán, J. (2014). La música de los dibujos animados. En J. Gustems (Coord.), Música y audición en los géneros audiovisuales (pp. 115-129). Universidad de Barcelona.
Edmondson, R. (1998). Une philosophie de l’archisvistique audiovisuelle. UNESCO.
Gómez-Redondo, C. (2014). El elemento afectivo como conglomerante en los procesos de patrimonialización. EARI. Educación Artística. Revista de Investigación, 5, 56-70. https://doi.org/10.7203/eari.5.3324
Guerrero, A. (2009). Los materiales didácticos en el aula. Temas para la Educación. Revista Digital para Profesionales de la Enseñanza, 5. https://www.feandalucia.ccoo.es/docuipdf.aspx?d=6415&s=
Gutiérrez, A.E. & Torres, M. (2012). La formación de competencias de investigación a través de los métodos cualitativos en el análisis de la narrativa audiovisual. Revista Comunicación, 10 (1), 1397-1408. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3993351
Hernández, J. & Martín, E. (2014). Contextos significativos para la integración del vídeo como estrategia didáctica en el aula. En J. Hernández & E. Martín (Eds.), Pedagogía audiovisual: experiencias docentes multimedia (pp. 1-13). Servicio de Publicaciones de la Universidad Rey Juan Carlos.
Higueras, M.J. (2019). Aproximación a un modelo de análisis de ficción televisiva. El estilo creativo del showrunner en las series de televisión contemporáneas. En F. Sierra & J. Alberich (Eds.), Epistemología de la comunicación y cultura digital: retos emergentes (pp. 311-326). Universidad de Granada.
Jiménez, G., Pérez, C. & Elías, R. (2014). Del valor educativo de los medios de comunicación: una aproximación al caso audiovisual. Revista Ámbitos, 25. https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/29023?show=full
López-Mondéjar, L.M. (2018). El uso de la televisión en el hogar y en el aula de educación primaria. Educatio Siglo XXI, 1 (36), 195-214. https://doi.org/10.6018/j/324231
López-Noguero, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. XXI. Revista de Educación, 4, 167-180. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=309707
López-Rodríguez, F.J. (2017). Animación y música en los videoclips del Studio Ghibli. Revista Mediterránea de Comunicación, 8 (2), 145-159. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2017.8.2.10
Marfil, R. (2008). Estrategias para la educación audiovisual. Cuadernos de comunicación, 2, 91-107.
Marfil, R. (2015). Educación artística y comunicación audiovisual. Espacios comunes. Universidad de Granada.
Marfil, R. (2018). Educación Artística y transformación social en el contexto de las humanidades digitales. Teknokultura, 1 (15), 139-150. https://doi.org/10.5209/TEKN.57592
Martín, D. (2014). La didáctica de la música en Educación Primaria: propuesta de actividades y tareas utilizando las bandas sonoras. Bubok.
Medrano, C. (2008). Televisión y educación: del entretenimiento al aprendizaje. Teoría de la Educación, 20, 205-224.
http://dx.doi.org/10.14201/teri.990
Montoya, J.C. (2008). El romanticismo de Don Giovanni desde los medios audiovisuales hasta el aula de educación musical. Ensayos, 21, 103-123. https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=1392364
Montoya, J.C. (2010). Música y medios audiovisuales. Planteamientos didácticos en el marco de la educación musical. Universidad de Salamanca.
Montoya, J.C. (2015). Mickey marcando el territorio al son de la música. La banda sonora como límite para el contacto cultural. En J.A. Bornay, F.J. Romero, V.J. Ruiz & J. Vera (Eds.), Fronteras reales, fronteras imaginadas (pp. 349-361). Ediciones Letra de Palo.
Montoya, J.C. (2018). Didáctica de la expresión musical desde los medios audiovisuales: posibilidades y retos. En A.M. Botella & R. Isusi (Coords.), Músicas populares, sociedad y territorio: sinergias entre investigación y docencia (pp. 147-156). Universidad de Valencia.
Newlin, D. (1977). Music flickering image: American film scores. Music Educators Journal, 1 (64), 25-28. https://journals.sagepub.com/toc/mejc/64/1
Neumeyer, D. (2015). Meaning and interpretation of music in cinema. Indiana University Press.
Olarte, M., Montoya, J.C., Martín, D. & Mosquera, A. (2011). La incorporación de los medios audiovisuales en la enseñanza de la música. Revista Docencia e Investigación, 21, 151-168. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4009755
Pallarés, M. (2014). La educación ante las nuevas miradas: la era mediática y la educomunicación del conocimiento como claves del éxito de la escuela. Pulso, 37, 273-290. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4959059
Pascual, P. (2002). Didáctica de la Música. Primaria. Pearson Educación.
Pérez, J.P. & Jódar, J.A. (2019). El análisis textual del videoclip: una propuesta metodológica. En F. Sierra & J. Alberich (Eds.), Epistemología de la comunicación y cultura digital: retos emergentes (pp. 297-310). Universidad de Granada.
Porta, A. & Herrera, L. (2017). La música y sus significados en los audiovisuales preferidos por los niños. Comunicar, 52 (25), 83-92. http://dx.doi.org/10.3916/C52-2017-08
Rajadell, N., Pujol, M.A. y Violant, V. (2005). Los dibujos animados como recurso de transmisión de los valores educativos y culturales. Comunicar, 25, 1-9. https://doi.org/10.3916/C25-2005-190
Ramos, S., Botella, A.M. & Gómez, M. (2016). El audiovisual como recurso didáctico en el aula: creación de dibujos animados con MUVIZU. El Artista, 13, 80-99. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87449339006
Reia-Baptista, V. (2005). O valor pedagógico do cinema: os casos Edison e Lenin. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 13-14, 213-229. http://www.bocc.ubi.pt/pag/reia-baptista-valor-pedagogico-cinema.pdf
Riaño, M.E. (2013). Recursos y materiales didácticos en la etapa infantil. En/In M.E. Riaño & M. Díaz (Coords.), Fundamentos musicales y didácticos en educación infantil (pp. 185-218). Universidad de Cantabria.
Rico, L. & Triviño, L. (2016). Análisis de recursos para la educación patrimonial. El caso de Little Einsteins. En M.F. Guzmán (Coord.), Patrimonio y educación. Una propuesta integradora (pp. 203-210). Universidad de Granada.
Román, M. (2017). Música y TIC en la Educación Primaria. En R. Cremades (Coord.), Didáctica de la Educación Musical en Primaria (pp. 129-157). Paraninfo.
Sádaba, I. (2016). Metodologías de análisis del espacio audiovisual online: entre la innovación y la ansiedad de la novedad. EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 35, 105-124. https://doi.org/10.5944/empiria.35.2016.17170
Saint-Onge, M. (1997). Yo explico, pero ellos… ¿aprenden? Mensajero.
Sánchez, V. (2011). Innovaciones metodológicas en educación secundaria: TIC, música y medios audiovisuales. Edetania, 39, 151-157. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3721977
Wegele, P. (2014). Max Steiner: composing, Casablanca and the golden age of film music. Rowman & Littlefield.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The Author retains copyright in the article. Upon acceptance of the article, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the article. with the dcoument registered with the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 International (CC BY-NC-ND) license, which allows to third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal.
2. Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
3. Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster diffusion of published work (see The Effect of Open Access).