Teachers’ Digital Competence in Basque Country during the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1695-288X.21.1.57

Keywords:

Digital competence for teachers, COVID-19, Web based instruction, Teaching conditions, Gender bias

Abstract

The objective of this research is to measure the perception that teachers had about their own performance when they were forced to carry out an Emergency Remote Teaching due to the COVID-19 pandemic. A questionnaire was provided to teachers of every educational stage in the Basque Country (Child, Primary and Secondary Education, Professional Training and Higher Education) obtaining a total of 4,586 responses. The statistical analysis of the data shows that the greatest difficulties reported by educators are shortcomings in the training of teachers in digital skills, as well as a lack of resilience of the system and / or lack of a 'plan B' in extraordinary situations. The existing digital divide between teachers based on their gender, age and type of school should be highlighted. Another worrying result is the lower technological competence in lower educational levels, which are the most vulnerable in remote teaching. These results invite us to reflect on the measures to be taken to improve equity, social justice and resilience of the educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Javier Portillo-Berasaluce, University of Basque Country (Spain)

    Professor of the University of the Basque Country - Euskal Herriko Unibertsitatea (Faculty of Education of Bilbao).

    Doctor in Telecommunications Engineer from the University of the Basque Country.

    Former member of the Department of Systems and Automation Engineering of the School of Engineering of Bilbao. Currently in the Department of Didactics and School Organization of the Faculty of Education.

    He has taught courses on programming, microprocessors, digital control, systems engineering and asynchronous tools for collaboration in education.

    His research activities include the areas of: a) Maker Space; b) Digital Competences for Teachers; c) Learning Analytics

  • Ainara Romero, University of Basque Country (Spain)

    Profesora  Adjunta de la Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea, en la Facultad de Educación.

    Doctora en Educación, Tecnología y Aprendizaje por la Universidad del País Vasco, Máster Universitario en formación del profesorado de Educación Secundaria en Necesidades Educactivas Especiales por la Universidad de Deusto, Licenciada en Psicología por la Universidad de Deusto y profesora de Educación Infantil por la Universidad de Mondragón.
    Ha impartido cursos acerca la Competencia Digital Docente, metodologías activas con TIC y redes sociales.

    Sus actividades de investigación incluyen la Competencia Digital Docente, la pedagogía digital, la innovación pedagógica, la inclusión con tecnología y los serius game.

  • Eneko Tejada, University of Basque Country (Spain)

    Profesor  Adjunto de la Universidad del País Vasco - Euskal Herriko Unibertsitatea.
    Licenciado en Psicopedagogía por la Universidad de Deusto y Doctor por la Universidad del País Vasco - Euskal Herriko Unibertsitatea.

    Miembro del Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Ha impartido cursos de competencia digital, tecnología educativa y metodologías activas.

    Sus actividades de investigación incluyen las áreas de: a) long life learning; b) Creacion de entornos personales de aprendizaje; c) realidad virtual y aumentada con tecnologías móviles; d) creación de Massive Open Online Course.

References

Alonso-Ferreiro, A. (2016). Competencia digital y escuela: estudio de caso etnográfico en dos CEIP de Galicia (Tesis doctoral). Universidad de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela.

Álvarez Sigüenza, J. F. (2019). Nativos Digitales y brecha digital: Una visión comparativa en el uso de las TIC. Revista De La Asociación Española De Investigación De La Comunicación, 6(11), 203-223. https://doi.org/10.24137/raeic.6.11.12

Andía, L. A., Santiago, R., & Sota, J. M. (2020). ¿Estamos técnicamente preparados para el flipped classroom? Un análisis de las competencias digitales de los profesores en España. Contextos Educativos. Revista de Educación, (25), 275-311.

Area, M., & Sanabria, A. L. (2014). Opiniones, expectativas y valoraciones del profesorado participante en el Programa Escuela 2.0 en España. Educar, 50(1), 15–39. DOI: http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.64

Blanco, A.B y Castro, C. (2007). El muestreo en la investigación cualitativa. Nure Investigación, nº 27, Marzo-Abril 07.

Broadbent, J. (2016). Academic success is about self-efficacy rather than frequency of use of the learning management system. Australasian Journal of Educational Technology, 32(4), 38-49.DOI: 10.14742/ajet.2634.

Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing fit. In K. A. Bollen (Ed.), Testing Structural Equation Models (pp. 136-162). Sage: Newbury Park, CA.

Cabero-Almenara, J. (2020). Aprendiendo del tiempo de la COVID-19. Revista Electrónica Educare, 24 (Suplemento).

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Gutiérrez-Castillo, J. J., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Validación del cuestionario de competencia digital para futuros maestros mediante ecuaciones estructurales. Bordón. Revista De Pedagogía, 72(2), 45-63. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.73436.

Cabero-Almenara, J. y Barroso, J. (2016). ICT teacher training: a view of the TPACK model / Formación del profesorado en TIC: una visión del modelo TPACK. Cultura y Educación, 28(3), 633-663, DOI: 10.1080/11356405.2016.1203526

Cabero-Almenara, J.,y Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu»y cuestionario «DigCompEdu Check-In».EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 213-234. DOI: https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462.

Cabero, J. y Martínez, A. (2019). Las tecnologías de la información y comunicación y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 23(3), 247-­‐268.

Cejas-León, R., Navío, A. & Barroso, J. (2016). Las competencias del profesorado universitario desde el modelo TPACK (conocimiento tecnológico y pedagógico del contenido). Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 49, 105-119. DOI: 10.12795/pixelbit.2016.i49.07

Comisión Europea (2018). Plan de Acción de Educación Digital. Comunicación sobre el Plan de Acción de Educación Digital. 17 enero 2018. Comisión Europea: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2018%3A22%3AFIN

Diep, A., Zhu, Ch., Struyven, K y Bliecky. (2017). Who or what contributes to student satisfaction in different blende learning modalites? British Journal of Educational Technology, 48(2), 473–489. DOI:10.1111/bjet.1243.

Durán, M. C., Prendes, M.P.E. & Gutiérrez, I. P. (2019). Certificación de la Competencia Digital Docente: propuesta para el profesorado universitario. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), pp. 187-­‐205. Doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22069

European Commission (2013). Survey of Schools: ICT in Education. Benchamarking Access, Use and Attitudes to Technology in Europe´s Schools. https://ec.europa.eu/digital-agenda/sites/digital-agenda/files/KK-31-13-401-EN-N.pdf

European Commission (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators (DigCompEdu), 2017. Retrieved from: https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-research-reports/european-framework-digital-competence-educators-digcompedu

Fernández Cruz, F.J., Fernández Díaz, M.J. & Rodríguez Mantilla, J.M. (2018) El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos madrileños. Educación XXI. 21.2, 2018. https://doi.org/10.5944/educxx1.17907

Gisbert Cervera, M., González Martínez, J., & Esteve Mon, F. M. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Revista Interuniversitaria De Investigación En Tecnología Educativa. https://doi.org/10.6018/riite2016/257631

Gobierno de España (2020). Plan España Digital 2025. Conectandonos al futuro. Agenda 2030. Vicepresidencia tercera del gobierno. Ministerio de asuntos económicos y transformación digital. https://www.lamoncloa.gob.es/presidente/actividades/Documents/2020/230720-Espa%C3%B1aDigital_2025.pdf

Gobierno Vasco (2020). Datos de la matrícula del curso 2019-2020. Departamento de Educación. https://www.euskadi.eus/matricula-graficos-evolutivos/web01-a2hestat/es/

González, N. (2017). Influencia del contexto en el desarrollo del conocimiento tecnológico pedagógico del contenido (TPACK) de un profesor universitario. Virtualidad, Educación y Ciencia, 8(14), 42-55.

Gutiérrez Castlillo, Juan Jose y Cabero Almenara, Julio (2016). Estudido de caso sobre la autopercepción de la competencia digital del estudiante universitario de las titulaciones de Grado en Educación Infantil y Primaria. Profesorado. Revista de Curriículum y Formación del Profesorado. 20 (2), 180-199.

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 27.

Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.

Hung, M.L.; Chou, CH.; Chen, C.H. y Own, Z. (2010) Learner rediness for online learning; Scale development and student perceptions, Computers & Education, 55(3), 1080-1090. Doi: 10.1016/j.compedu.2010.05.004

INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente 2017. Madrid: MECD. http://educalab.es/documents/10180/12809/Marco+competencia+digital+docente +201%207/afb07987-1ad6-4b2d-bdc8-58e9faeeccea

INTEF (2018). Portafolio de la competencia digital docente. Recuperado de http://enlinea.intef.es/courses/course-­‐v1: SPOOC- INTEF+PortfolioCDD+2018_ED1/about

Jöreskog, K., & Sörbom, D. (1997). Lisrel 8: User´s reference guide. Lincolnwood: Scientific Software International.

Kali, Y., Sagy, O., Benichou, M., Atias, O. & Levin-Peled, R. (2019). Teaching expertise reconsidered: The Technology, Pedagogy, Content and Space (TPeCS) knowledge framework. British Journal of Educational Technology, 50(5), 2162-2177. doi:10.1111/bjet.12847.

Lorenzo-Seva, U., & Ferrando, P. J. (2013). FACTOR 9.2 A Comprehensive Program for Fitting Exploratory and Semiconfirmatory Factor Analysis and IRT Models. Applied Psychological Measurement, 37(6), 497-498.

Mîndrilă, D. (2010). Maximum Likelihood (ML) and Diagonally Weighted Least Squares (DWLS) estimation procedures: A comparison of estimation bias with ordinal and multivariate non-normal data. International Journal of Digital Society 1(1), 60-66.

ONTSI (2019). Dossier de indicadores del índice de desarrollo digital de las mujeres en España. Disponible en: https://www.ontsi.red.es/es/content/dossier-de-indicadores-del-%C3%ADndice-de-desarrollo-digital-de-las-mujeres-en-espa%C3%B1a-y-europa-0. Fecha de consulta: 16 julio 2019.

Peral, B., Arenas, J. y Villarejo-Ramos, A. F. (2015). De la brecha digital a la brecha psico-digital: Mayores y redes sociales. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, XXIII (45), 57-64.

Poyo, S. R. (2016). Transforming Teacher Preparation: Assessing Digital Learners’ Needs for Instruction in Dual Learning Environments. Duquesne University, ProQuest Dissertations Publishing. Recuperado de https://bit.ly/2V5Kl3g.

Prendes, M. P. (2010). Competencias TIC para la docencia en la Universidad Pública española. Indicadores y propuestas para la definición de buenas prácticas. Murcia: Universidad de Murcia. Recuperado de https://www.um.es/competenciastic/

Rebollo Catalán, M. A., García Pérez, R., Barragán Sánchez, R., Buzón García, O. y Vega Caro, L. (2008). Las emociones en el aprendizaje online. RELIEVE, v. 14, n. 1, p. 1-23. http://www.uv.es/RELIEVE/v14n1/RELIEVEv14n1_2.htm

Rodríguez-García, A. M., Raso, F., & Ruiz-Palmero, J. (2019). Competencia digital, educación superior y formación del profesorado: un estudio de meta-análisis en la webof science. Pixel-­‐Bit, 54(4), 65–81. Doi: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.04

Sabariego, M. (2012). El proceso de investigación (parte 2). En R. Bisquerra (coord.). Metodología de la investigación educativa (pp. 127-163) (3ª. ed.). Madrid: La Muralla.

Sánchez-García, A-B., Mena, J. J., Guan Li, H. y Pinto, J. (2013). Teacher Development and ICT: The Effectiveness of a Training Program for In-service School Teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 92, 529-534. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.08.713

TALIS (2009). OCDE. Estudio Internacional sobre la Enseñanza y el Aprendizaje. Informe Español. Madrid: Secretaría de Estado de Educación y Formación Profesional (https://intef.es/Noticias/encuesta-europea-a-centros-escolares-las-tic-en-educacion/).

TALIS (2019). OCDE. Estudio Internacional sobre la Enseñanza y el Aprendizaje. Informe Español. Volumen I Madrid: Secretaría de Estado de Educación y Formación Profesional file https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=19872

Timmerman, M. E., & Lorenzo-Seva, U. (2011). Dimensionality assessment of ordered polytomous items with parallel analysis. Psychological Methods, 16, 209-220.

Tourón, J., Martín, D., Navarro, E., Pradas, S., & Íñigo, V. (2018). Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). Revista Española de Pedagogía, 76(269), 25-­‐54. https://doi.org/10.22550/REP76-­‐1-­‐2018-­‐02

Trujillo-Sáez, F.; Fernández-Navas, M.; Montes-Rodríguez, M.; Segura-Robles, A.; Alaminos-Romero, F.J. y Postigo-Fuentes, A.Y. (2020). Panorama de la educación en España tras la pandemia de COVID-19: la opinión de la comunidad educativa. Madrid: Fad.

Trujillo, F (ed.) 2020. Aprender y enseñar en tiempos de confinamiento. Madrid: Catarata

Downloads

Published

2022-01-27

Issue

Section

Articles

How to Cite

Teachers’ Digital Competence in Basque Country during the COVID-19 pandemic. (2022). Latin American Journal of Educational Technology - RELATEC, 21(1), 57-73. https://doi.org/10.17398/1695-288X.21.1.57

Similar Articles

161-170 of 515

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>