Application of Augmented Reality in University Educational Practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1695-288X.18.2.203

Keywords:

Augmented Reality, ICT, Educational Process, Pedagogical Practices, Higher Education, Digital Skills

Abstract

This article we analyze the pedagogical practices carried out by students when developing an application with Augmented Reality technology to raise awareness about environmental problems that occur in the southeast region of Mexico, specifically in the State of Chiapas. The research is based epistemologically on the assumptions of the Sociocultural Constructivism paradigm and is contextualized in a Mexican public higher education institution. To proceed with the reality that circumscribes the study, a methodological model guided by the principles of Research- Action is designed, through participant observation, interview, focus group and content analysis, as information gathering techniques. Likewise, through the triangulation of these data collection sources, the analytical treatment of the information is carried out. The main findings point out that the integration of emerging technologies - such as Augmented Reality - to the educational process favors and motivates students' learning and simultaneously allows them to develop a series of digital competencies related to information management, ability to produce academic texts, the capacity for verbal argumentation, the ability to analyze and synthesize digital information, virtual collaborative work, autonomous learning and communication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ander-Egg, E. (2003). Repensando la Interpretación-Acción participativa. México: Grupo editorial Lumen Hvmanitas.

Bacca, J., Baldiris, S., Fabregat, R., Graf, S., y Kinshuk, G. (2014). Augmented Reality Trends in Education: A Systematic Review of Research and Applications. Educational Technology y Society, 17(4), 133-149.

Basogain, X., Olabe, M., Espinosa, K., Rouèche, C., y Olabe, J. C. (2007). Realidad Aumentada en la Educación: una tecnología emergente. Online Educa Madrid, 7, 24-29.

Billinghurst, M. (2002). Augmented Reality in education. New horizons for learning. Recuperado de http://www.it.civil.aau.dk/it/ education/reports/ar_edu.pdf

Boggino, N. y Rosekrans, K. (2004). Investigación-Acción: reflexión crítica sobre la práctica educativa. Rosario: Homo Sapiens.

Brown, A. y Ferrara, R. (1985). Diagnosing zones of proximal development, en J. Wertsch (comps.), Culture, communication and cognition. Nueva York: Cambridge University Press.

Bruner, J. (1998). Realidad mental y mundos posibles. Barcelona: Gedisa.
Cabero Almenara, J. y Barroso Osuna, J.M. (2018). Los escenarios tecnológicos en Realidad Aumentada (RA): posibilidades educativas en estudios universitarios. Aula abierta, 47 (3), 327-336.

Cabero, J., Fernández, B., y Marín, V. (2017). Dispositivos móviles y realidad aumentada en el aprendizaje del alumnado universitario. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20 (2), 167-185.

Cabero, J., y Barroso, J. (2016). The educational possibilities of Augmented Reality. NAER. New Approaches in Educational Research, 5(1), 44-50. doi:10.7821/naer.2016.1.140.

Cabero, J., y García, F. (Coords.) (2016). Realidad aumentada. Tecnología para la formación. Madrid: Síntesis.

Castaño, C., Maiz, I., Palacio, G. & Villarroel, J.D. (2008). Prácticas educativas en entornos web 2.0. Madrid: Síntesis.

Cubillo, J., Martín, S., Castro, M. A., y Colmenar, A. (2014). Recursos digitales autónomos mediante realidad aumentada. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17(2), 241-274.

De la Torre Cantero, J., Martin-Dorta, N., Saorín Pérez, J. L., Carbonell Carrera, C., y Contero González, M. (2015). Entorno de aprendizaje ubicuo con realidad aumentada y tabletas para estimular la comprensión del espacio tridimensional. Revista De Educación a Distancia, (37). Recuperado a partir de https://revistas.um.es/red/article/view/234041

De Pedro, J. (2011). Realidad Aumentada: un nuevo paradigma en la educación superior. En E. Campo, M. García, E. Meziat & L. Bengochea (eds.). Educación y sociedad. (pp. 300-307). Chile: Universidad La Serena.

Diego, R. (2014). Realidad aumentada en documentos e imágenes. Revista Aula de innovación educativa, 230, 65-66

Dixon-Krauss, L. (1996). Vigotsky in the classroom. London: Longman.

Egan, K. (1997). The educated mind. Chicago: Chicago University Press.

Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigacion-accion. Madrid: Morata.

Estebanell, M., Ferrés, J., Cornellà, P. y Codina, D. (2012). Realidad aumentada y códigos QR en educación. En J. Hernández, M. Pennesi, D. Sobrino & A. Vázquez (Coords). Tendencias emergentes en educación con TIC. (pp. 277-320). Barcelona: Editorial espiral.

Flores, J., Domínguez, C. y Rodríguez, J. (Edición no. 10, julio de 2010). La realidad aumentada como herramienta para mejorar los procesos educativos en la USMP. Boletín electrónico de la Unidad de Virtualización Académica (UVA).

Gallego, V., Muñoz, J., Arribas, H. y Rubia, B. (2016). Aprendizaje ubicuo: un proceso formativo en educación física en el medio natural. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(1), 59-73.

González, O. (2013). Educación Aumentada. Centro de Conocimiento de Tecnologías Aplicadas a la Educación (CITA), 19. ISSN 2173-1373

Grifantini, K. (2009). Faster Maintenance with Augmented Reality. Technology Review, MIT.
Hernández, G. (2001). Paradigmas en psicología de la educación. Ecuador: Paidós.

Johnson, L., Adams, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A., y Hall, C. (2016). NMC Horizon Report: 2016 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium. Recuperado de http://blog.educalab.es/intef/wp-content/uploads/sites/4/2016/03/Resumen_Horizon_Universidad_2016_INTEF_mayo_2016.pdf

Kozulin, A. (2000). Instrumentos psicológicos. La educación desde una perspectiva sociocultural. Barcelona: Paidós.

Latorre, A. (2003). La investigación-acción: conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona : Graó.

López Gorriz, I. (1993). La investigacion accion como metodologia de teorizacion y formacion del professor desde su práctica. Revista de Investigacion Educativa, 71-92.

López, C. & Matesanz, M. (Eds.) (2009). Las plataformas de aprendizaje. Del mito a la realidad. Madrid: Biblioteca Nueva.

Maquilón Sánchez, J.J., Mirete Ruiz, A.B. y Avilés Olmos, M. (2017). La Realidad Aumentada (RA). Recursos y propuestas para la innovación educativa. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20 (2), 183‐203.

Martínez M. M. (2000). La investigación acción en el aula. Agenda académica, 7(1), pp. 27-39.

Moll, L. (1990). Vigotsky and education. Nueva York: Cambridge University Press.

Olson, D. (1994). World on paper. Nueva York: Cambridge University Press.

Olson, M. W. (1991). La investigacion-accion entra al aula. Argentina: AIQUE

Pérez Gómez, A. (1990). "El profesor como profesional autónomo que investiga reflexionando su propia práctica", en J. Elliot, La investigación-acción en educación, Morata, Madrid, pp. 161-172.

Pozo, J. I. & Pérez, M. (Coords.) (2009) Psicología del aprendizaje universitario: La formación en competencias. Morata: Madrid.

Reinoso, R. (2012). Posibilidades de la realidad aumentada en educación. En J. Hernández, M. Pennesi, D. Sobrino & A. Vázquez (Coords). Tendencias emergentes en educación con TIC. (pp.357-400). Barcelona: Editorial espiral.

Roussou, M. (2004). Learning by Doing and Learning Through Play: An Exploration of Interactivity in Virtual Environments for Children. Computers in Entertainment (CIE) - Theoretical and Practical Computer Applications in Entertainment, 2 (1),1-23. doi: 10.1145/973801.973818

Rué, J. (2007). Enseñar en la Universidad. El EEES como reto para la Educación Superior. Madrid: Narcea.
Sáez, J.M., Sevillano, M. L., y Pascual, M. A. (2019). Aplicación del juego ubicuo con realidad aumentada en Educación Primaria. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (61), 71-82.

Sánchez, A. (2011). Realidad Aumentada. Una experiencia real. [Archivo de vídeo]. I congreso virtual sobre educación y TIC 2011 «La escuela del futuro». Vídeo-presentación. Recuperado de http:// www.youtube.com/watch?v=XojvqauJyNg& feature=youtu.be

Sanz de Acedo, M.L. (2010). Competencias cognitivas en educación superior. Madrid: Narcea.

Sevillano, M. L., y Vázquez, E. (2015). Modelos de investigación en contextos ubicuos y móviles en educación superior. Madrid: McGraw-Hill/Uned.

Tecnológico de Monterrey (2015). Reporte EduTrends. Radar de Innovación Educativa 2015. Monterrey: Tecnológico de Monterrey.

Wertsch, J., Tulviste, P. y Hagstrom, F. (1993). A sociocultural approach to agency, en A. Forman, N. Minick y C. Addison Stone (comps.), Contexts for learning (págs. 336-356). Nueva York: Oxford University Press.

Yániz, C. y Villardón, L. (2006). Planificar desde competencias para promover el aprendizaje: el reto de la sociedad del conocimiento. Cuadernos monográficos del ICE, núm. 12. Bilbao: Universidad de Deusto.

Ying, L. (2010). Augmented Reality for remote education. Advanced Computer Theory and Engineering (ICACTE), 2010 3rd International Conference on Advanced Computer Theory and Engineering, 3 (3), (187-191).

Downloads

Published

2019-12-15

How to Cite

Application of Augmented Reality in University Educational Practices. (2019). Latin American Journal of Educational Technology - RELATEC, 18(2). https://doi.org/10.17398/1695-288X.18.2.203

Similar Articles

1-10 of 283

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>