ICT as a means of family-school communication in compensatory education
DOI:
https://doi.org/10.17398/1695-288X.21.1.97Keywords:
Compensatory education, Educational Institution, Information and Communication Technologies, School Failure, CommunicationAbstract
The coexistence of social diversity in Spain has led to a situation of socio-economic inequality. This situation prompted the first Compensatory Educational Centers to originate from the Spanish educational system in the 1960s, whose purpose is to support the socio-educational insclusion of students. The main aim of this research is related to the possible association between socio-economic differences and a higher rate of school failure, taking into account the difficulties arising from the Covid-19 situation as ICTs have been established as the main means of communication. The objective of this study is to bring to light the use of ICT resources as a means of communication in the educational field made by the families of the Andalusian Compensatory Educational Centers, and to contrast them with the use by normative families. The sample comprises students and families from the already mentioned schools of the 2nd cycle of Early Childhood Education. To do this, the access to digital devices, the frequency with which they use the educational platforms iPasen / iSéneca, Classroom, or other alternative routes, and their purposes are analyzed. The information is compiled through questionnaires elaborated ad hoc for the research, where the main results point out specific differences between both populations regarding the access and use of the several digital resources. Finally, it can be concluded that the socio-economic level can be considered a determining factor in the communication between the family and the school.
Downloads
References
Aguilar, M. D. C., y Leiva, J. J. (2012). La participación de las familias en las escuelas TIC: análisis y reflexiones educativas. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 40, 7-19. http://hdl.handle.net/11441/45687
Cabero, J., y Ruiz-Palmero, J. (2017). Las Tecnologías de la Información y Comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. International journalof educational research and innovation (IJERI), 9, 16-30. http://hdl.handle.net/10433/10379
Corchuelo, C.; Cejudo, C. M. A., y Tirado, R. (2018). Comprendiendo la mejora del compromiso de los estudiantes de compensación educativa. Estudios Sobre Educación, 35, 473-498. https://doi.org/10.15581/004.35.473-498
Corchuelo, C.; Cejudo, C. M. A., y Tirado, R. (2019). Las conexiones entre apoyo familiar, escolar y el compromiso de los estudiantes en un centro de compensación educativa. REOP-Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 30(2), 46-52. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.2.2019.25337
Costa-Sánchez, C., y López-García, X. (2020). Comunicación y crisis del coronavirus en España. Primeras lecciones. El profesional de la información (EPI), 29(3). https://doi.org/10.3145/EPI
De Fontcuberta, M. (2001). Comunicación y educación: Una relación necesaria. Cuadernos.Info, (14). https://doi.org/10.7764/cdi.14.190
De la Cruz Flores, G. (2020). El hogar y la escuela: lógicas en tensión ante la COVID-19 en J. Girón (Ed.) Educación y pandemia. Una visión académica. (1ª ed., 39-46). Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación (IISUE). https://www.cencos22oaxaca.org/wp-content/uploads/2020/08/educacion_pandemia.pdf#page=39
De Miguel Díaz, M. (1984). Investigaciones en torno a la Educación compensatoria. Revista de Investigación Educativa, 2(3), 41-58. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/97165/1/03%20V2%20N3%201984.pdf
Gómez, V., y Martín, E. (2003). Evaluación de dos experiencias de educación compensatoria a través del
enfoque bioecológico del desarrollo Infancia y Aprendizaje, 26(2), 201-216. https://doi.org/10.1174/021037003321827786
González-Sánchez, M. (1994). Reflexiones en torno a algunos ejes fundamentales de la educación compensatoria. Aula, 6, 29-44. https://doi.org/10.14201/3327
Gurrea, F. (1999). Regulación de la educación compensatoria en España. Proyecto social: Revista de relaciones laborales, 7, 97-122. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=229749
Hernández González, E. (2020). Nuevas identidades de aprendizaje en la era digital. Sinéctica, 54. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2020)0054-004
Hurtado Talavera, F. J. (2020). La educación en tiempos de pandemia: los desafíos de la escuela del siglo XXI. Revista arbitrada del centro de investigación y estudios gerenciales, 44, 176-187. https://www.grupocieg.org/archivos_revista/Ed.44(176-187)%20Hurtado%20Tavalera_articulo_id650.pdf
López González, W. O. (2013). El estudio de casos: una vertiente para la investigación educativa. Educere, 17(56), 139-144. https://www.redalyc.org/pdf/356/35630150004.pdf
López López, E. (2006). Educación compensatoria: Efectos recientes de un estudio clásico (high/scope). RELIEVE - Revista Electronica De Investigacion y Evaluacion Educativa, 12(1), 3-31. https://doi.org/10.7203/relieve.12.1.4245
López, M. M. (1983). Educación compensatoria y experiencias de escuela rural integrada. Revista de educación, 272, 77-88. http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:36452050-b826-476d-9a8e-07e4abeb501b/re27204-pdf.pdf
Macià, M. (2016). La comunicación familia-escuela: el uso de las TIC en los centros de primaria. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 2016, 19(1), 73-83. https://doi.org/10.6018/reifop.19.1.245841
Magdaleno, A., y Llopis, M. Á. (2014). La actitud docente y el grado de uso de las TIC en la comunicación familia-escuela: Un acercamiento al empleo de las TIC en las escuelas. http://dx.doi.org/10.6035/ForumRecerca.2014.19.25
Martínez, I., Cascales-Martínez, A., y Gomariz-Vicente, M. A. (2017). Grupos de WhatsApp en familias de Educación Infantil y Primaria. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa,16(2), 239-255. https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.2.239
Ministerio de Educación y Ciencia. (1983). Real Decreto 1174. Sobre educación compensatoria. Boletín Oficial del Estado-A-1983-13484. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1983-13484
Moreno, J. L., y Molins, L. L. (2020). Educación y Covid-19: Colaboración de las familias y tareas escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-15.
Navarro, J. (2002). La compensación educativa: marco, realidad y perspectivas. Consejería de Educación y Cultura de Murcia. https://enxarxats.intersindical.org/nee/CE_marco.pdf
Pimienta, D. (2007). Brecha digital, brecha social, brecha paradigmática. Universidad Complutense de Madrid. https://ictlogy.net/bibliography/reports/projects.php?idp=1286
Rodríguez Navarro, H., Ríos, O., y Racionero, S. (2012). Reconfiguración de la educación compensatoria en base a las evidencias científicas. Actuaciones inclusivas para la igualdad de resultados. Revista De Educación, (EXTRA 2012), 67-87. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2012-EXT-207
Rubio, M. J., Vico, M. J., y Pascual, M. (2020). La educación compensatoria como medida para la población refugiada y migrante: evolución de resultados. Revista Española de Educación Comparada, 2019(35). https://doi.org/10.5944/REEC.35.2020.25149
Sousa, M. D. M. (2018). La convivencia escolar del centro de compensación educativa; CEIP Manuel Altoaguirre del Polígono Sur (Sevilla). https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/81895/174_30247530.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The Author retains copyright in the article. Upon acceptance of the article, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the article. with the dcoument registered with the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 International (CC BY-NC-ND) license, which allows to third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal.
2. Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
3. Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster diffusion of published work (see The Effect of Open Access).