Contributions of the university intergenerational project in times of pandemic. An educational innovation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1695-288X.22.1.41

Keywords:

education, pandemics, educational innovation, social media, intergenerational programs

Abstract

The COVID-19 situation naturalized the emergence of new teaching practices, and the use of educational technologies, in a context of transformation of the participation of seniors. The objective of the work consists in the evaluation of an intergenerational experience that occurred in the pandemic through the use of new technologies. An exploratory descriptive study was carried out using a questionnaire as an instrument, created ad hoc, with open and closed questions, with the aim of evaluating, through the opinion of 108 participants, a virtual intergenerational experience was evaluated between students of the social education degree and older people from social centers, to find out their needs, and offer a resource incorporated from the classroom. This is not just a theoretical difference. This situation is having repercussions on policies, but also on the way of attending to the educational and cultural needs of the elderly, which are clearly being diminished due to the coronavirus.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arellano, A. (2005). La educación en tiempos débiles e inciertos. Venezuela: Anthropos

Bauman, Z. (2017). Tiempos líquidos. Madrid: Tusquets Editores.

Barbeito, L. B. e Iglesias, A. I. (2020). Democracias en cuarentena.Respuestas políticas a COVID-19 y el futuro de la democracia. RES. Revista Española de Sociología, 29(3), 703-714. http://orcid.org/0000-0002-1951-0460

Bardin, L. (1991). El análisis de contenido. Madrid: Akal.

Barrio, J. M. (2013). La innovación educativa pendiente. Formar personas. Barcelona: Erasmus

Bedmar, M. y Montero, I. (2017). La educación en personas mayores. En N. Martínez y M. Bedmar (Edit.), Personas mayores y educación social. Teoría e intervención (pp.135-164). Granada: Universidad de Granada.

Bjursell, C. (2019). Inclusion in education later in life. Why older adults engage in education activities. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 10(3), 215-230. https://doi.org/10.3384/rela.2000-7426.rela20192

Campo, P., Cancela, J. M., Machado, I. y Rodríguez, G. (2021). Realidad Virtual Inmersiva en personas mayores. Estudio de casos (Immersive Virtual Reality in older people: a case study). Retos, 39, 1001-1005. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78195

Canedo, A., García, J. N. y Pacheco, D. I. (2019). Acción conjunta intergeneracional. Descripción de variables intervinientes. INFAD, 2, 143-148. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v3.1458.

Cantos, M. (2019). Hacia otras formas de envejecer. Estereotipos y realidades de la vejez en España. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de https://eprints.ucm.es/id/eprint/51278/

Domènech-Abella, J., Díaz-Cofine, S., Rubio-Valera, M. y Aznar-Lou, I. (2022). Evaluación pre-post de un programa intergeneracional para mejorar el bienestar en personas mayores y los estereotipos edadistas en alumnos de primaria y secundaria. Proyecto CRENCO. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 57, (3)161-167. https://doi.org/10.1016/j.regg.2022.04.005

Echeverría, M. G. (2005). Análisis cualitativo por categorías. Santiago de Chile: Universidad Academia de Humanismo Cristiano.

Escudero, J. M. (2006). El espacio europeo de educación superior ¿Será la hora de la renovación pedagógica de la Universidad?. Murcia: Minor

Glee, A., Burr, B.R, Sears, K., Powers, M., Atkins, L., Holmes, T., Kambour, T. & Kuns, J.B (2018). Generations learning together: pilot study for a multigenerational program. Journal of Intergenerational. Relationships, 16 (3), 243- 255. https://doi.org/10.1080/15350770.2018.1477402

Gutiérrez, M. y Mayordomo, T. (2019). Edadismo en la escuela. ¿Tienen estereotipos sobre la vejez los futuros docentes? Revista de la Universidad de Costa Rica, 43 (2), 577-587. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.32951

Helpage International (2020). Edadismo, discriminación por edad de las personas mayores en respuesta a la Covid-19. Recuperado de https://www.helpage.org/spain/noticias/coronavirus-covid19-y-personas-mayores.

Jezine, E., Prestes, E. T., Llavador, J. B. y López, A. M. (2020). Lifelong education. Social logics and analytical frameworks. Revista Lusofona de Educacao, 49(49), 179-197. https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle49.12

Limón Mendizabal, M. R. (2018). Envejecimiento activo. Un cambio de paradigma sobre el envejecimiento y la vejez. Aula abierta, 47(1), 45-54. DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.47.1.2018.45-54

Limón Mendizabal, M. R., De Juanas Oliva, Á. y Rodríguez Bravo, A. E. (2021). Educación social de personas adultas y mayores. Desafíos ante la covid-19. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 78, 129-149.

Losada, A., Márquez, M., Jiménez, L., Pedroso, M.S., Gallego, L. Y Fernández, A.J. (2020). Diferencias en función de la edad y la autopercepción del envejecimiento en ansiedad, tristeza, soledad y sintomatología comórbida ansioso-depresiva durante el confinamiento por laCOVID-19. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 55 (2), 272-278. https://doi.org/0.1016/j.regg.2020.05.005

Losada-Baltar, A., Pinazo-Hernandis, S., y Ortiz Pérez, L. (2022). Llamamiento a las ciencias sociales y del comportamiento para fortalecer la Revista Española de Geriatría y Gerontología. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 57(1), 3-4. https://doi.org/10.1016/j.regg.2021.11.003

Majón, D., Pérez Salanova, M., Ramos, P. y Haye, A. (2021). Agencia y participación en la vejez de la generación" baby boom". Reclamación de espacios alternativos. Athenea Digital, 21 (1), e2696. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2696.

Menéndez, S., Pérez-Padilla, J. y Maya, J. (2018). Empirical research of university programs for older people in Europe: a systematic review. Educational Gerontology, 44, 9. https://doi.org/10.1080/03601277.2018.1518459

Monsalve, L. y Aguasanta, M. E. (2020). Nuevas ecologías del aprendizaje en el currículo. La era digital en la escuela. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 19(1), 139-154. https://doi.org/10.17398/1695-288X.19.1.139

Morcillo, J. M. (2021). Programas intergeneracionales que fomentan la participación social de las personas mayores en España. Una mirada desde el Trabajo Social. Comunitania. Revista Internacional de Trabajo Social y Ciencias Sociales, 22, 103-118. https://doi.org/10.5944/comunitania.22.5

Pérez Díaz, J. y Abellán García, A. (2018). Envejecimiento demográfico y vejez en España. Panorama social, 28, 11-48. Recuperado de https://www.euskadi.eus/contenidos/documentacion/doc_sosa_funcas/eu_def/adjuntos/P S28.pdf

Pinazo-Hernandis, S. (2020). Impacto psicosocial de la COVID-19 en las personas mayore. Problemas y retos. Revista española de geriatría y gerontología, 55(5), 249. https://doi.org/10.1016/j.regg.2020.05.006

Nuñez, V. (2002). La educación en tiempos de incertidumbre. Las apuestas de la pedagogía social. Barcelona: Gedisa

Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19. Recuperado de: https://www.boe.es/eli/es/rd/2020/03/14/463

Sánchez, M. y Díaz, P. (2021). Active ageing policy in challenging production environments. A case study involving social partners in Spain. European journal of ageing, 1-12. https://doi.org/10.1007/s10433-021-00650-6

Schmelkes, S. (2001). La combinación de estrategias cuantitativas y cualitativas

en la investigación educativa. Reflexiones a partir de tres estudios. Revista electrónica de investigación educativa, 3 (2), 1-13. http://redie.uabc.mx/vol3no2/contenido-schmelkes.html

Senent, J. M. (2011). La innovación educativa en educación social en la universidad de Valencia. Valencia: Universitat de Valencia.

Sisamon, R. M. (2012). El análisis "DAFO" aplicado a la intervención en casos de personas en situación de exclusión social. Revista de trabajo y acción social, 51, 469-487.

Tseng, M. H. y Wu, H. C. (2018). The geographic accessibility and inequality of community-based elderly learning resources: a remodeling assessment, 2009–2017. Educational gerontology, 44 (4), 226-246. https://doi.org/10.1080/03601277.2018.1452704

UNICEF (2020). La educación frente al Covid-19. Propuestas para impulsar el derecho a la educación durante la emergencia. Madrid: UNICEF. Recuperado de https://www.unicef.es/sites/unicef.es/files/educa/unicef-educa-covid19-propuestas-proteger-derecho-educacion-emergencia-0.pdf

Valle Aparicio, J. (2014). Educación permanente: los programas universitarios para mayores en España como respuesta a una nueva realidad social. Revista De La Educación Superior, 43(171), 117-138. https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.03.003

Villas-Boas, S., Ramos, N., Amado, J., Oliveira, A. L. D. y Montero, I. (2017). A redução de estereótipos e atitudes negativas entre gerações. O contributo da educação intergeracional. Laplage em Revista, 3, 206-220. DOI: https://doi.org/10.24115/S2446-6220201733365p.206-220

Wu, Z., McGoogan, J. M. (2020). Characteristics of and Important Lessons From the Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Outbreak in China: summary of a Report of 72 314 Cases From the Chinese Center for Disease Control and Prevention. JAMA, 323 (13), 1239–1242. https://doi.org/10.1001/jama.2020.264

Downloads

Published

2022-12-31

Issue

Section

Monográfico: Aprendizajes de una educación inédita en Iberoamérica: retos ...

How to Cite

Contributions of the university intergenerational project in times of pandemic. An educational innovation. (2022). Latin American Journal of Educational Technology - RELATEC, 22(1), 41-56. https://doi.org/10.17398/1695-288X.22.1.41

Similar Articles

1-10 of 189

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>