La introducción de Facebook en el aula universitaria en España: la percepción del estudiante / The Introduction of Facebook in the University Classroom in Spain: Student Perception
DOI:
https://doi.org/10.17398/1695-288X.14.3.63Keywords:
Facebook, Universidad, Tecnología, Estudiante, Profesor, Red Social, Internet / Facebook, College, Technology, Student, Teacher, Social Networking, InternetAbstract
La penetración de Facebook en el tejido estudiantil es una realidad tecnológica educativa con la que la universidad debe convivir. Ante ello, se plantea la disyuntiva de tratar de incorporar la red social como factor de enriquecimiento en la relación entre alumnado y profesorado, o alejarla de las aulas. De hecho, existe un gap entre el uso de los estudiantes y el de profesorado e instituciones académicas. En esta investigación se analiza el uso de Facebook por parte de los estudiantes universitarios con relación al aprendizaje y a la tarea universitaria, y se sondea si el estudiante aceptaría de buen grado la incorporación del profesorado a esa herramienta en el aula universitaria. A partir de un enfoque metodológico cuantitativo (cuestionario a estudiantes en el curso 2014-15), se observa que Facebook ya es una realidad aplicada al aula en España, ya que se reconocen actividades -como grupos creados con objetivo académico, la compartición de enlaces a contenidos de carácter académico o incluso la respuesta de encuestas de compañeros-. En cuanto al uso de Facebook por parte del profesorado, la mayoría de los estudiantes son favorables a ello
Abstract
Facebook penetration in student framework is an educational technology reality that the university should live. In response, the dilemma of trying to incorporate social networking as enrichment in the relationship between students and teachers, or out of the classroom arises. In fact, there is a gap between the use of students and faculty and academic institutions. In this research the use of Facebook is analyzed by university students in relation to learning and university work, and probed whether the student would welcome the inclusion of teachers to that tool in the university classroom. From a quantitative approach, it appears that Facebook is a reality applied to the classroom in Spain as well as activities such groups created with academic goal, sharing links about content of an academic nature or even the answer surveys peers recognized. On the use of Facebook by teachers, most students are favorable.
Downloads
References
Agripino Alencar, G., Rebouças Moura, M., Barbosa Bitencourt, R. (2013). Facebook como Plataforma de Ensino/Aprendizagem: o que dizem os Professores e Alunos do IFSertão – PE. Educação, Formação & Tecnologias, 6(1), 86-93.
Álvarez-Flores, E. P. & Núñez Gómez, P. (2013). Uso de redes sociales como elemento de interacción y construcción de contenidos en el aula: cultura participativa a través de Facebook. Historia y comunicación social, 18, Extra 2, 53-62.
Baran, B. (2010). Facebook as a formal instructional environment. British Journal of Educational Technology 41(6), 46-49.
Cheung, C. M. K., Chiu, P.-Y. & Lee, K. O. (2011). Online social networks: Why do students use Facebook? Computers in Human Behavior, 27, 1337-1343.
Del Moral Pérez, M. E. & Villalustre Martínez, L (2012). Presencia de los futuros maestros en las redes sociales y perspectivas de uso educativo. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 11(1), 41-51.
Dural Gazulla, E. (2010). Rediseñar el aula a través de Facebook. Comunicación y pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, 242-243, 29-35.
Fondevila Gascón, J. F. (2013). Periodismo ciudadano y cloud journalism: un flujo necesario en la Sociedad de la Banda Ancha. Comunicación y Hombre, 9, 25-41.
Fondevila Gascón, J. F., Oporto Alonso, M., Feliu Roé, L., Del Olmo Arriaga, J. L., Carreras Alcalde, M. & Pesqueira Zamora, M. J. (2013). Social networks and learning: new challenges, new opportunities. Facebook and Twitter in the classroom. 6º Congreso Internacional de Aprendizaje y Cibersociedad (CG Publisher, Common Ground). Madrid (UNED).
García Sans, A. (2008). Las Redes Sociales como Herramienta de Aprendizaje Colaborativo: Una Experiencia con Facebook. RE-Presentaciones Periodismo, Comunicación y Sociedad, 2(5), 49-63.
Gómez Nieto, B. & Tapia Frade, A. (2011). Facebook y Tuenti: de plataforma de ocio a herramienta e-learning. El caso de la UEMC y la UFV. Prisma Social, 6.
Kabilan, M. K., Ahmad, N. & Abidin, M. J. Z. (2010). Facebook: An online environment for learning of English in institutions of higher education? Internet and Higher Education, 13, 179-187.
Kirschner, P. A. & Karpinski, A. C. (2010). Facebook and academic performance. Computers in Human Behavior, 26, 1237-1245.
De Azevedo Basso, M. V.; Silva de Bona, A.; Pescador, C. M.; Koehler, C. & Da Cruz Fagundes, L. (2013). Redes sociais: espaço de aprendizagem digital cooperativo. Conjectura: filosofia e educação, 18(1), 135-149.
López Aguirre, J. L. & Mata Sánchez, G. (2012). Red social online como entorno virtual de aprendizaje. Hospitalidad ESDAI (julio-diciembre), 95-113.
Maggiolini, L. (2013). Estrategias de Motivación en una Era Digital: Teléfonos móviles y Facebook en el aula. Digital Education Review, 24, 83-97.
Martín-Moreno Cerrillo, Q. (2004). Aprendizaje colaborativo y redes de conocimiento. Libro de actas de de las IX Jornadas Andaluzas de Organización y dirección de Instituciones educativas. Granada, 15-17 de diciembre de 2004. Grupo editorial universitario, pp. 55-70.
Martínez, S., Calvet, C., Regot, M. & González, M. (2011). La generación del 27 en Facebook. En Experiencias educativas en las aulas del siglo XXI: innovación con TIC (coords.: José Hernández Ortega, Massimo Pennesi, Diego Sobrino López, Azucena Vázquez Gutiérrez). Barcelona: Ariel.
Paul, J. A., Baker, H. M. & Cochran, J. D. (2012). Effect of online social networking on student academic performance. Computers in Human Behavior, 28, 2117-2127.
Revuelta Domínguez, F. I., Valverde-Berrocoso, J. & Esnaola Horacek, G. A. (2013). Edutainment en modelos 1 a 1.: Una propuesta con videojuegos en redes sociales. Fuentes: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación, 13, 139-154.
Roblyer, M. D., McDaniel, M., Webb, M., Herman, J. & Witty, J. V. (2010). Findings on Facebook in higher education: A comparison of college faculty and student uses and perceptions of social networking sites. Internet and Higher Education, 13, 134-140.
Túñez López, M. & Sixto García, J. (2012). Las redes sociales como entorno docente: Análisis del uso de Facebook en la docencia universitaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 41, 77-92.
Wang, Q., Woo, H. L., Quek, C. L., Yang, Y. & Liu, M. (2012). Using the Facebook group as a learning management system: An exploratory study. British Journal of Educational Technology, 43(3), 428-438.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The Author retains copyright in the article. Upon acceptance of the article, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the article. with the dcoument registered with the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 International (CC BY-NC-ND) license, which allows to third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal.
2. Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
3. Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster diffusion of published work (see The Effect of Open Access).