ICT and education: neutrality or pedagogical policies? An approach from the Paulo Freire's Pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1695-288X.17.1.91

Keywords:

ICT, Pedagogy, Open Source Software, Communication, Information

Abstract

The paper aims to address the incorporation of technologies of communication and information (ICT) in the field of education in the Latin American context. The purpose is to discuss the naive conception of ICT that understands them like politically-pedagogically neutral. We will use the theoretical framework of the pedagogy of liberation elaborated by Paulo Freire. This theoretical framework points out that education is always a political fact: we educated to form a kind of citizen and for a kind of society. The article raises four discussions of high political-pedagogical content about ICT: free software vs. proprietary software (or copyrigths vs. copyleft); web peer to peer vs. web server/customer-user; free and secure information and communication vs. mass espionage; knowledge community vs. neocoloniality of knowledge. Finally we argue in favor of the paradigm in ICT that we consider pedagogical, ethical and technically more appropriate for the field of education especially in the countries of the Latin American context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jorge Alejandro Santos, University of Buenos Aires (Argentina)

    Abogado, Licenciado en Filosofía y Doctor en Filosofía por la Universidad de Buenos Aires (2009-2015 UBA). Actualmente pos-doctorando por la Unchapecó. Profesor de Pos-graduación en Filosofía, Facultad de Filosofía y Letras UBA. Profesor de Filosofía de la Ciencia en el Ciclo Básico Común UBA y en la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad de Lomas de Zamora. Principal foco de actuación: Filosofía de la Educación (perspectiva crítica y liberadora), Filosofía Intercultural y Educación Intercultural (formación de educadores interculturales y educación intercultural escolar), Educación y Nuevas Tecnologías. Investigador del Instituto de Filosofía de la Facultad de Filosofía y Letras UBA, en Proyecto UBACYT: La noción de ciudadanía sudamericana desde una perspectiva ético-política intercultural.
    orcid.org/0000-0002-9081-5881

  • Lucí Teresinha Marchiori dos Santos Bernardi, Community University of Região de Chapecó (Brazil)

    Licenciada en Matemáticas y Doctora en Educación Ciencia y Tecnología de la Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, profesora del Programa de Pos-graduación en Educación de la Universidade Comunitária da Região de Chapecó – Unochapecó, investigadora en Educación con énfasis en la Educación Matemática, principalmente en las siguientes áreas: Formación Profesor que Enseña Matemáticas, Educación Indígena y Campo. Orcid.org/0000-0001-6744-9142.

     
  • Rafael Bonifaz, University of Buenos Aires (Argentina)

    Ingeniero en Sistemas por la Universidad San Francisco de Quito. Actualmente Maestrando en Seguridad Informática por la Universidad de Buenos Aires (UBA), princioal foco de investigación: Documentos filtrados por Edward Snowden. Socio fundador y primer presidente de la Asociación de Software Libre de Ecuador. Investigador en área de seguridad informática, privacidad en internet y comunicaciones seguras. 

References

Argentina, Consejo Federal de Educación (2016). Declaración de Purmamarca. Recuperado de: http://educacion.gob.ar/data_storage/file/documents/declaracion-de-purmamarca-58af36ecea19d.pdf

Bauman, Z; Lyon, D.,(2013) Vigilancia Líquida, Buenos Aires: Paidos.

Brasil, Ministerio de educación (2016) Base Nacional Común Curricular. Recuperado de:

http://movimentopelabase.org.br/wp-content/uploads/2016/05/BNCC-BOOK-WEB.pdf

Bourdieu, P; Passeron, J.C, (1977), La Reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza, Barcelona: Laia.

Freire, P. (1988) La educación para una transformación radical de la sociedad, en Una educación para el desarrollo: la animación sociocultural, 13-24. Madrid: Fundación Banco Exterior.

Freire, P. (1970) Pedagogía del Oprimido. Montevideo: Nueva Tierra.

Foucault, M. (2000) Vigilar y Castigar. México: Siglo Veintiuno.

Greenwald, G (2014), Snowden, sin un lugar donde esconderse. Mexico: Ediciones B.

Greenwald; Marquis-Boire; Lee, (2015) XKEYSCORE, en The Intercept. Recuperado de: https://theintercept.com/2015/07/01/nsas-google-worlds-private-communications/

Heinz, F. (2006). ¿Qué tiene que ver Software Libre con educación?.En Prohibido Pensar, Propiedad Privada, Fundación

Heinrich Böll. Recuperado de: https://www.vialibre.org.ar/wp-content/uploads/2006/11/prohibidopensarpropiedadprivada.pdf

Iacomela, F; Marodias, A. (2012) “Educación Libre y Abierta. Dimensiones y construcciones”, en Ciberespacio y Resistencia, Lago Martínez, S. (comp.). Buenos Aires: Helks.

Kleiner, Dmytri, (2017), Manifiesto Telecomunista. Buenos Aires: SL.

Magnani, E. (2014) Tensión en la Red. Libertad y Control en la era digital. Buenos Aires: Autoría.

Autor (Año) Título.

Mogle, Eben (2011) Por qué la libertad política depende de la libertad del software más que nunca, En Defensa del Sofware Libre, Nº 1 01/02/2011. Recuperado de : https://endefensadelsl.org/por_que_la_libertad_politica.html

Swartz, Aaron (2012) Manifiesto por la guerrilla de Acceso Abierto, En Defensa del Sofware Libre, Nº 1 19/11/2012. Recuperado de :https://endefensadelsl.org/guerrilla_del_acceso_abierto.html

UNESCO. (2016). UNESCO. Recuperado de Las TIC en educación: http://www.unesco.org/new/es/unesco/themes/icts/

Downloads

Published

2018-07-24

Issue

Section

Articles

How to Cite

ICT and education: neutrality or pedagogical policies? An approach from the Paulo Freire’s Pedagogy. (2018). Latin American Journal of Educational Technology - RELATEC, 17(1). https://doi.org/10.17398/1695-288X.17.1.91

Similar Articles

1-10 of 192

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>