Analysis and evaluation of institutional web portals in Spain. The cases of Canary Islands, Galicia and Valencia
DOI:
https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.2.29Keywords:
TIC, Recursos Educativos Digitales, Portal Institucional, ICT, Digital Educational Resources, Institutional PortalAbstract
This article presents results of a wider study devoted to the analysis of a sample of institutional portals and commercial platforms which offer educational digital resources. The mentioned study is part of a R+D+I Project entitled «Digital School: the analysis of the production and use of educational digital contents in schools». The main purpose of the article is to carry out a comparative analysis of Canary Islands, Galicia and Valencia institutional portals, offering suggestion for improvement. We review literature in Spanish on evaluation of webs, educational digital materials and institutional portals and describe the research methodology utilized. Then, we synthetize the results of the analysis, and, finally, present the discussion and conclusions. The institutional portals depend on the corresponding Regional Department of Education, offer certain services and educational resources, and host resources repositories. They offer educational resources of different kind but It is not possible to identify an underlying pedagogical model. However, the way resources are organized let us to glimpse a pedagogical model linked to a fragmented curricular approach based on graduation and school subjects. The resources and services offered promote and support the exchange and collaboration between users. Improvement is needed in aspects such as: the organization of educational resources; the aural accessibility; the portals design; and the updating of different sections.
Downloads
References
Aguilar, I.; De la Vega, J.; Lugo, O. y Zarco, A. (2014). Análisis de criterios de evaluación para la calidad de los materiales didácticos digitales, Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 25(9), 73-89.
Area, M. (2003). De los web educativos al material educativo web, Comunicación y Pedagogía, 188, 32-38.
Area, M. (2015), La escuela en la encrucijada de la sociedad digital, Cuadernos de Pedagogía, 426, 26-31.
Area, M. (2017). La reinvención de los materiales educativos: del papel a las pantallas, Technos Magazine Digital, 4. Recuperado a partir de http://www.technosmagazine.com.ar/4observatorio.html
Area, M., González, C. S., y Mora, C. E. (2015). Beyond Textbooks: Educational Digitals Texts and Gamification of Learning Materials. En J. Rodríguez Rodríguez, E. Bruillard, y M. Horsley (Eds.), Digital Textbooks. What’s new? Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, Servizo de Publicacións e Intercambio Científico. Recuperado a partir de http://www.usc.es/libros/index.php/spic/catalog/book/759
Ayuso García, M. D., y Martínez Navarro, V. (2005). Protocolo de evaluación de fuentes y recursos informativos en la sociedad del conocimiento: propuestas, enfoques y tendencias. Revista general de información y documentación, 15(1), 21-53.
Martínez Navarro, V., y Ayuso García, M. D. (2006). Evaluación de calidad de fuentes y recursos digitales: guía de buenas prácticas. Anales de documentación: Revista de biblioteconomía y documentación, (9), 17-42.
Baztán, M. (2014). Los materiales didácticos digitales en la enseñanza no universitaria española. Análisis comparativo. Proyecto Final de Carrera [Licenciatura en Documentación]. Valencia: Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Informàtica, Universitat Politècnica de València. Recuperado de https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/38254/Memoria.pdf?sequence=1
Codina, L. (2000). Evaluación de recursos digitales en línea: conceptos, indicadores y métodos. Revista española de Documentación Científica, 23(1), 9-44. https://doi.org/10.3989/redc.2000.v23.i1.315
Codina, L. (2008). Sistema General de Análisis y Evaluación de Sitios Web. Parámetros e Indicadores. Documento de trabajo. Barcelona; Universidad Pompeu Fabra, Área de Biblioteconomía y Documentación. Recuperado a partir de: https://www.lluiscodina.com/periodismo-documentacion-medios/metodo-%20talleres/
Fernández-Pampillón Cesteros, A., Domínguez Romero, E., y Armas Ranero, I. de. (2011). Herramienta para la revisión de la Calidad de Objetos de Aprendizaje Universitarios (COdA): guía del usuario. v.1.1. Recuperado a partir de http://eprints.ucm.es/12533/
Eirín-Nemiña, R. y Pereiro González, M.C. (2017). La estrategia institucional de la comunidad autónoma gallega para introducir las TIC en el ámbito educativo. Comunicación y Pedagogía, 299-300.
González, Javier (2015). Criterios para el diseño de materiales multimedia. Revista Interamericana de Psicología, 49(2), 139-152.
López, R. (2004). Análisis taxonómico de los portales periodísticos españoles. Anales de Documentación, 7, 123-140.
López, R. (2007). Los portales educativos: clasificación y componentes, Anales de Documentación, 10, 233-244.
Losada Iglesias, D., Karrera Juarros, I., y Correa Gorospe, J. M. (2011). Políticas sobre la integración de las TIC en la escuela de la Comunidad Autónoma del País Vasco. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, 10(1), 21-35. Recuperado a partir de http://relatec.unex.es/article/view/701
Marín Suelves, D.; Granados, J.; Morote, D. y Peirats, J. (2017). Descripción y análisis de la plataforma institucional Mestre a casa. En A. Gutiérrez Martín, A. García Matilla y R. Collado Alonso (Eds.). Actas del III Congreso Internacional de Educación Mediática y Competencia Digital. (pp. 2515-2520). Valladolid: Facultad de Educación y Facultad de Ciencias Sociales, Jurídicas y de la Comunicación, Universidad de Valladolid.
Martínez, J.; Martínez, F.J. y López, R. (2012). Portales educativos españoles: revisión y análisis del uso de servicios Web 2.0. Investigación Bibliotecológica, 26(58), 47-69.
Rodríguez, J. y Santana, P. (2017). Schools in the digital society: Analysis and proposals for the development and use of digital educational content, Round Table: New media, new learning? 14th International Association for Research on Textbooks and Educational Media (IARTEM) Conference: Changing media, changing schools? Lisbon: University Lusófona.
Sánchez-Antolín, P. y Blanco, M. (2016). La política TIC de la Comunidad de Madrid: la perspectiva del profesorado. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC,, 15(1), 45-58. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.1.45
Soguero, C. y Laguna, A. (2012). Navegación Educativa. Análisis de las páginas web de interés educativo. Aula 21, 34-45.
Waliño, M.J.; Peirats, J. y San Martín, Á. (2017). Análisis de la oferta institucional de plataformas y portales educativos. En A. Gutiérrez Martín, A. García Matilla y R. Collado Alonso (Eds.). Actas del III Congreso Internacional de Educación Mediática y Competencia Digital (pp. 2727-2732). Valladolid: Facultad de Educación y Facultad de Ciencias Sociales, Jurídicas y de la Comunicación, Universidad de Valladolid.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The Author retains copyright in the article. Upon acceptance of the article, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the article. with the dcoument registered with the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 International (CC BY-NC-ND) license, which allows to third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal.
2. Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
3. Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster diffusion of published work (see The Effect of Open Access).