Cyberbullying: literature review of educational literature in spanish
DOI:
https://doi.org/10.17398/1695-288X.17.2.87Keywords:
Bullying, Cyberbullying, Violence, Aggresion, Literature ReviewsAbstract
Bullying, is a reality that has not remained indifferent to the advancement of ICT. According to Garaigordobil and Oñederra (2010), the effects of cyberbullying can be as negative or worse than bullying, and the protagonists are, in most cases, schoolmates (Aftab, 2010). Cyberbullying is a phenomenon that involves the harassment of a child towards another in the form of insults, threats or extortion through the use of e-mails, messages or images sent through social networks, mobile, instant messages, etc. The objective of this research is to review publications in journals (Spanish language) about Cyberbullying from the years 2010 to 2016. A search of articles in Spanish has been carried out within Dialnet and Google Scholar. We have analyzed the articles with a table of frequencies based on the years of publication and the most relevant categories founded: differences between Bullying and Cyberbullying, prevalence of Cyberbullying (sex and age), risk factors and prevention. The results show a great dispersion, highlighting the year 2010 as the one with the most articles published and the category "Prevalence" as the most usual. In the case of new lines of research, it can be used as a basis for knowing and deepening the state of the question within the Spanish-speaking context at different educational levels.
Downloads
References
Aftab, P. (2010). What is cyberbullying, exactly? Recuperado a partir de http://stopcyberbullying.org/what_is_cyberbullying_exactly.html
Agustina Sanllehí, J. R. (2010). ¿Menores infractores o víctimas de pornografía infantil?: respuestas legales e hipótesis criminológicas ante el Sexting. Revista electrónica de ciencia penal y criminología, 12. Recuperado a partir de http://criminet.ugr.es/recpc/12/recpc12-11.pdf
Álvarez, D., Pérez, J.C., Álvarez, L., Dobarro, A y Rodríguez, C. (2011). Violencia a través de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de secundaria. Anales de psicología, 27 (1), 221-231.
Aquino Luna, R. (2014). Cyberbullying: acoso utilizando medios electrónicos. Revista digital Universitaria, 15 Recuperado a partir de http://www.revista.unam.mx/vol.15/num1/art04/art04.pdf
Avilés, J.M. (2009). Ciberbullying. Diferencias entre el alumnado de secundaria. Boletín de Psicología, 96, 79-96.
Avilés, J. (2013). Análisis psicosocial del ciberbullying: claves para una educación moral. Papeles del Psicólogo, 34 (1), 65-73.
Bartrina Andrés, M. J. (2014). Conductas de ciberacoso en niños y adolescentes. Hay una salida con la educación y la conciencia social. Educar, 50(2), 383-400.
Bernete, F. (2010). Usos de las TIC, relaciones sociales y cambios en la socialización de las y los jóvenes. Revista de estudios de juventud, 88. Recuperado a partir de http://www.injuve.es/sites/default/files/RJ88-08.pdf
Boumadan, M. y Vega, A. (2012). La gestión del centro educativo ante situaciones de acoso escolar: Estudio de caso de un centro de Educación Secundaria de Melilla. ReiDoCrea. Revista electrónica de investigación Docencia Creativa, 2 (1), 226-232.
Buelga, S., Cava, y Musitu, G. (2010). Cyberbullying: victimización entre adolescentes a través del teléfono móvil y de Internet. Psicothema, 22, 784-789.
DeHue, F., Bolman, C., & Völlink, T. (2008). Cyberbullying: Youngsters' experiences and parental perception. CyberPsychology & Behavior, 11 (2), 217-223.
Del Rey-Alamillo, R., Casas, J. A., y Ortega-Ruiz, R. (2012). El programa ConRed, una práctica basada en la evidencia. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 20(39), 129-138.
Del Rio, J., Sádaba, C. & Bringué, X. (2010). Menores y redes ¿sociales?: de la Amistad al Ciberbullying. Juventud y nuevos medios de comunicación, 4. Recuperado a partir de http://www.injuve.es/sites/default/files/RJ88-09.pdf
Donoso-Vázquez, T, Rubio, M.J. y Vilá, R. (2017). Las ciberagresiones en función del género. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 197-214. Recuperado a partir de http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.249771
Estévez, A., Villardón, L., Calvete, E., Padilla, P. y Orue, I. (2010). Adolescentes víctimas de ciberbullying: prevalencia y características. Behavioral Psychology / Psicología Conductual, 18 (1), 73-89.
Estévez, E., Jiménez, T. & Moreno, D. (2010). Cuando las víctimas de violencia escolar se convierten en agresores: ¿Quién va a defenderme? European Journal of Education and Psychology 3 (2) Recuperado a partir de http://www.redalyc.org/pdf/1293/129315468002.pdf
Felix-Mateo, V., Soriano Ferrer, M., Godoy Mesas, C., y Sancho Vicente, S. (2010). El ciberacoso en la enseñanza obligatoria. Aula Abierta, 38 (1). Recuperado a partir de http://www.uniovi.net/ICE/publicaciones/Aula_Abierta/numeros_anteriores_hasta_2013/i13/07_Aula_Abierta_Vol.38_1_Junio_2010.
Fernández-Montalvo, J., Peñalva-Vélez, M. A., & Irazabal, I. (2015). Hábitos de uso y conductas de riesgo en Internet en la preadolescencia. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 22 (44), 113-121.
Gairín, J., Castro, D., Díaz, A., Rodríguez-Gómez, D., Mercader C., Bartrina M. J., Mozo M., y Sabaté B. (2014). Estudio sobre los usos y abusos de las tecnologías de la información y la comunicación en adolescentes. Seguridad y Medio Ambiente, 34(135),19-29. Recuperado a partir de http://www.is.gd/aL9RTJ
García, A.D y Jiménez, A. (2010). Estudio exploratorio y descriptivo del ciberbullying en escolares de secundaria. Revista Qurriculum, 23, 155-164.
García, B., López, M.C; García, A. (2014). Los riesgos de los adolescentes en Internet: los menores como
actores y víctimas de los peligros de Internet. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 462- 485.
García, L., Orellana, O., Pomalaya, R., Yanac, E., Sotelo, L., Sotelo, N. (2010). Ciberbullying en escolares de educación secundaria de Lima Metropolitana. Revista de investigación en Psicología, 13 (2), 83-99.
Garaigordobil, M. (2011). Prevalencia y consecuencias del ciberbullying: una revisión. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11 (2), 233-254.
Garaigordobil M (2013). Screening de acoso entre iguales. Madrid: TEA Ediciones.
Garaigordobil, M y Aliri, J. (2013). Ciberacoso (“Ciberbullying”) en el País Vasco: diferencias de sexo y en víctimas, agresores y observadores. Behavioral Psychology / Psicología Conductual, 21 (3), 461-474.
Garaigordobil, M., & Martínez-Valderrey, V. (2014a). Effect of Cyberprogram 2.0 on Reducing Victimization and Improving Social Competence in Adolescence. Revista de Psicodidáctica,19(2),289-305 doi: http://dx.doi.org/10.0.5.107/RevPsicodidact.10239
Garaigordobil, M., & Martínez-Valderrey, V. (2014b). CYBERPROGRAM 2.0. Programa de intervención para prevenir y reducir el Ciberbullying. Madrid: Pirámide.
Garaigordobil, M., Martínez-Valderrey, V., Páez, D., y Cardozo, G. (2015). Bullying y Ciberbullying: diferencias entre colegios públicos-privados y religiosos-laicos. Pensamiento Psicológico, 13 (1), 39-52.
Garaigordobil, M. y Oñederra, J.A. (2010). La violencia entre iguales: Revisión teórica y estrategias de intervención. Madrid: Pirámide.
Gómez Almanza, A., Castillejo, D., & Vargas, G. (2013). Cyberbullying: intimidación entre adolescentes a través de la red social Facebook. Praxis Pedagógica, 13(14), 31-44. doi: http://dx.doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.13.14.2013.31-44
Herrera-López, M., Romera, E. , & Ortega-Ruiz, R. (2018). Bullying y Cyberbullying en Latinoamérica. Un estudio bibliométrico. Revista mexicana de investigación educativa, 23(76), 125-155
Hernández Prados, M. Á., & Solano Fernández, I. M. (2007). Ciberbullying, un problema de acoso escolar. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 10(1), 17-33.
Kowalski, R, Limber, S, Agatston, P. (2010). Cyberbullying. El acoso escolar en la era digital. Bilbao: Desclée De Brouwer.
León del Barco, B., Castaño, E., Fajardo Bullón, F., y Gómez Carroza, T. (2012). Cyberbullying en una muestra de estudiantes de Educación Secundaria: Variables moduladoras y redes sociales. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10 (2), 771-788.
León del Barco, B; Mira, A.R., Verdasca, J.L, Castaño, E.F y Gómez, T. (2013. Cyberbullying en centros de enseñanza básica y secundaria del Alentejo (Portugal). Educaçao. Temas e Problemas, 12-13, 239-251.
Martínez, P., Betancourt, D; Blanco, M; Colinas, M; Sayag, R y Villa, M. (2012). Autoestima y ciberacoso en adolescentes mexicanos. International Psychology, Practice and Research, 3. Recuperado a partir de https://dokumen.tips/documents/autoestima-y-ciberacoso.html
Maquilón Sánchez, J. J.; Giménez Gualdo, A.M.; Hernández Pina, F.; y García Correa, A. (2011). La victimización en las dinámicas de Ciberbullying en centros educativos de la región de Murcia. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología. 1 (2) Recuperado a partir de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5417922.pdf
Mishna, F., Cook, C., Gadalla, T., Daciuk, J. y Solomon, S. (2010). Cyberbullying behaviors among middle and high school students. American Journal of Orthopsychiatry, 80 (3),362–374.
Monks, C. P., Mahdavi, J., y Rix, K. (2016). The emergence of cyberbullying in childhood: Parent and teacher perspectives. Psicología Educativa, 22 (1) 39-48. doi: https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.02.002
Mura, G y Diamantini, D. (2013). Cyberbullying among Colombian students: an exploratory investigation. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3 (3), 249-256.
Oliva Marañón, C. (2012). Redes sociales y jóvenes. Una intimidad cuestionada en Internet. Aposta, revista de Ciencias Sociales, 54 Recuperado a partir de http://apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/coliva.pdf
Oliver, E. y Santos, T. (2014). Socialización preventiva ante el Ciberacoso. Communication & Social Change, 2 (1) doi: http://dx.doi.org/10.4471/csc.2014.09
Olweus, D. (2005). Bullying en la escuela: datos e intervención. (Documento Presentado en la IX Reunión Internacional sobre biología y sociología de la violencia. Violencia y la Escuela.) Valencia (España): Reunión Internacional sobre biología y sociología de la violencia. Violencia y la Escuela.
Oñate Cantero, A. y Piñuel Zabala, I. (2005). Informe Cisneros VII: Violencia y Acoso Escolar en Alumnos de Primaria, ESO y Bachiller. Recuperado a partir de http://www.internenes.com/acoso/docs/ICAM.pdf
Palacios, V., Polo, I., Castaño, E., León del Barco, B. y Fajardo, F. (2013). Tipología familiar y dinámica bullying/Ciberbullying en Educación Secundaria. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3 (2), 161-170. Recuperado a partir de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4519138.pdf
Piñero, E., Arense, G., Julián, J., López E., Juan, J. y Cantero, T. (2014). Incidencia de la violencia y victimización escolar en estudiantes de educación secundaria obligatoria en la Región de Murcia. Revista de Investigación Educativa, 32 (1), 223-241. doi:10.6018/rie.32.1.154251
Sabater Fernández, C., López-Hernáez, L. (2015). Factores de Riesgo en el Ciberbullying. Frecuencia y Exposición de los Datos Personales en Internet. International Journal of Sociology of Education, 4(1), 1-25. doi: 10.4471/rise.2015.01
Sullivan, K., Sullivan, G., Clearly, M. (2005). Bullying en la enseñanza secundaria: el acoso escolar, cómo se presenta y cómo afrontarlo. Barcelona: Ediciones Ceac.
Valdés Cuervo, Á., Martínez Ferrer, B., & Carlos Martínez, E. (2017). El rol de las prácticas docentes en la prevención de la violencia escolar entre pares. Revista de Psicodidáctica, 23(1). Recuperado a partir de http://www.ehu.eus/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/16434/15399
Valverde, R., Fajardo, F y Cubo, S. (2014). La violencia entre iguales en la adolescencia a través de las tecnologías de la comunicación e información. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología, 5(1). Recuperado a partir de http://dehesa.unex.es/bitstream/handle/10662/1405/0214-9877_2014_1_5_227.pdf?sequence=1
Vega-López, M.G., González-Pérez, G.J. y Quintero-Vega, P.P. (2013). Ciberacoso: victimización de alumnos en escuelas secundarias públicas de Tlaquepaque, Jalisco, México. Revista de Educación y Desarrollo, 25. Recuperado a partir de http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/25/025_Vega.pdf
Zych, I., Ortega-Ruiz, R. y Marín-López, I. (2016). Cyberbullying: a systematic review of research, its prevalence and assessment issues in Spanish studies. Psicología Educativa, 22(1), 5-18.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The Author retains copyright in the article. Upon acceptance of the article, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the article. with the dcoument registered with the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 International (CC BY-NC-ND) license, which allows to third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal.
2. Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
3. Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster diffusion of published work (see The Effect of Open Access).