Cyberbullying: literature review of educational literature in spanish

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1695-288X.17.2.87

Keywords:

Bullying, Cyberbullying, Violence, Aggresion, Literature Reviews

Abstract

Bullying, is a reality that has not remained indifferent to the advancement of ICT. According to Garaigordobil and Oñederra (2010), the effects of cyberbullying can be as negative or worse than bullying, and the protagonists are, in most cases, schoolmates (Aftab, 2010). Cyberbullying is a phenomenon that involves the harassment of a child towards another in the form of insults, threats or extortion through the use of e-mails, messages or images sent through social networks, mobile, instant messages, etc. The objective of this research is to review publications in journals (Spanish language) about Cyberbullying from the years 2010 to 2016. A search of articles in Spanish has been carried out within Dialnet and Google Scholar. We have analyzed the articles with a table of frequencies based on the years of publication and the most relevant categories founded: differences between Bullying and Cyberbullying, prevalence of Cyberbullying (sex and age), risk factors and prevention. The results show a great dispersion, highlighting the year 2010 as the one with the most articles published and the category "Prevalence" as the most usual. In the case of new lines of research, it can be used as a basis for knowing and deepening the state of the question within the Spanish-speaking context at different educational levels.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ruth Cañón Rodríguez, Universidad de León

    Profesor Ayudante Doctor
    Area Didáctica y Organización Escolar
    Dpto. Didáctica General, Específica y Teoría de la Educación

  • Mario Grande de Prado, Universidad de León

    Profesor Ayudante Doctor
    Area Didáctica y Organización Escolar
    Dpto. Didáctica General, Específica y Teoría de la Educación

  • Elena Ferrero de Lucas, Universidad de León

    Profesora Asociada
    Area Didáctica y Organización Escolar
    Dpto. Didáctica General, Específica y Teoría de la Educación

References

Abril Stofells, I. (2010). El acoso escolar. Padres y Madres, 335. Recuperado a partir de https://revistas.upcomillas.es/index.php/padresymaestros/article/view/1185

Aftab, P. (2010). What is cyberbullying, exactly? Recuperado a partir de http://stopcyberbullying.org/what_is_cyberbullying_exactly.html

Agustina Sanllehí, J. R. (2010). ¿Menores infractores o víctimas de pornografía infantil?: respuestas legales e hipótesis criminológicas ante el Sexting. Revista electrónica de ciencia penal y criminología, 12. Recuperado a partir de http://criminet.ugr.es/recpc/12/recpc12-11.pdf

Álvarez, D., Pérez, J.C., Álvarez, L., Dobarro, A y Rodríguez, C. (2011). Violencia a través de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de secundaria. Anales de psicología, 27 (1), 221-231.

Aquino Luna, R. (2014). Cyberbullying: acoso utilizando medios electrónicos. Revista digital Universitaria, 15 Recuperado a partir de http://www.revista.unam.mx/vol.15/num1/art04/art04.pdf

Avilés, J.M. (2009). Ciberbullying. Diferencias entre el alumnado de secundaria. Boletín de Psicología, 96, 79-96.

Avilés, J. (2013). Análisis psicosocial del ciberbullying: claves para una educación moral. Papeles del Psicólogo, 34 (1), 65-73.

Bartrina Andrés, M. J. (2014). Conductas de ciberacoso en niños y adolescentes. Hay una salida con la educación y la conciencia social. Educar, 50(2), 383-400.

Bernete, F. (2010). Usos de las TIC, relaciones sociales y cambios en la socialización de las y los jóvenes. Revista de estudios de juventud, 88. Recuperado a partir de http://www.injuve.es/sites/default/files/RJ88-08.pdf

Boumadan, M. y Vega, A. (2012). La gestión del centro educativo ante situaciones de acoso escolar: Estudio de caso de un centro de Educación Secundaria de Melilla. ReiDoCrea. Revista electrónica de investigación Docencia Creativa, 2 (1), 226-232.

Buelga, S., Cava, y Musitu, G. (2010). Cyberbullying: victimización entre adolescentes a través del teléfono móvil y de Internet. Psicothema, 22, 784-789.

DeHue, F., Bolman, C., & Völlink, T. (2008). Cyberbullying: Youngsters' experiences and parental perception. CyberPsychology & Behavior, 11 (2), 217-223.

Del Rey-Alamillo, R., Casas, J. A., y Ortega-Ruiz, R. (2012). El programa ConRed, una práctica basada en la evidencia. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 20(39), 129-138.

Del Rio, J., Sádaba, C. & Bringué, X. (2010). Menores y redes ¿sociales?: de la Amistad al Ciberbullying. Juventud y nuevos medios de comunicación, 4. Recuperado a partir de http://www.injuve.es/sites/default/files/RJ88-09.pdf

Donoso-Vázquez, T, Rubio, M.J. y Vilá, R. (2017). Las ciberagresiones en función del género. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 197-214. Recuperado a partir de http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.249771

Estévez, A., Villardón, L., Calvete, E., Padilla, P. y Orue, I. (2010). Adolescentes víctimas de ciberbullying: prevalencia y características. Behavioral Psychology / Psicología Conductual, 18 (1), 73-89.

Estévez, E., Jiménez, T. & Moreno, D. (2010). Cuando las víctimas de violencia escolar se convierten en agresores: ¿Quién va a defenderme? European Journal of Education and Psychology 3 (2) Recuperado a partir de http://www.redalyc.org/pdf/1293/129315468002.pdf

Felix-Mateo, V., Soriano Ferrer, M., Godoy Mesas, C., y Sancho Vicente, S. (2010). El ciberacoso en la enseñanza obligatoria. Aula Abierta, 38 (1). Recuperado a partir de http://www.uniovi.net/ICE/publicaciones/Aula_Abierta/numeros_anteriores_hasta_2013/i13/07_Aula_Abierta_Vol.38_1_Junio_2010.

Fernández-Montalvo, J., Peñalva-Vélez, M. A., & Irazabal, I. (2015). Hábitos de uso y conductas de riesgo en Internet en la preadolescencia. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 22 (44), 113-121.

Gairín, J., Castro, D., Díaz, A., Rodríguez-Gómez, D., Mercader C., Bartrina M. J., Mozo M., y Sabaté B. (2014). Estudio sobre los usos y abusos de las tecnologías de la información y la comunicación en adolescentes. Seguridad y Medio Ambiente, 34(135),19-29. Recuperado a partir de http://www.is.gd/aL9RTJ

García, A.D y Jiménez, A. (2010). Estudio exploratorio y descriptivo del ciberbullying en escolares de secundaria. Revista Qurriculum, 23, 155-164.

García, B., López, M.C; García, A. (2014). Los riesgos de los adolescentes en Internet: los menores como
actores y víctimas de los peligros de Internet. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 462- 485.

García, L., Orellana, O., Pomalaya, R., Yanac, E., Sotelo, L., Sotelo, N. (2010). Ciberbullying en escolares de educación secundaria de Lima Metropolitana. Revista de investigación en Psicología, 13 (2), 83-99.

Garaigordobil, M. (2011). Prevalencia y consecuencias del ciberbullying: una revisión. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11 (2), 233-254.

Garaigordobil M (2013). Screening de acoso entre iguales. Madrid: TEA Ediciones.
Garaigordobil, M y Aliri, J. (2013). Ciberacoso (“Ciberbullying”) en el País Vasco: diferencias de sexo y en víctimas, agresores y observadores. Behavioral Psychology / Psicología Conductual, 21 (3), 461-474.

Garaigordobil, M., & Martínez-Valderrey, V. (2014a). Effect of Cyberprogram 2.0 on Reducing Victimization and Improving Social Competence in Adolescence. Revista de Psicodidáctica,19(2),289-305 doi: http://dx.doi.org/10.0.5.107/RevPsicodidact.10239

Garaigordobil, M., & Martínez-Valderrey, V. (2014b). CYBERPROGRAM 2.0. Programa de intervención para prevenir y reducir el Ciberbullying. Madrid: Pirámide.

Garaigordobil, M., Martínez-Valderrey, V., Páez, D., y Cardozo, G. (2015). Bullying y Ciberbullying: diferencias entre colegios públicos-privados y religiosos-laicos. Pensamiento Psicológico, 13 (1), 39-52.

Garaigordobil, M. y Oñederra, J.A. (2010). La violencia entre iguales: Revisión teórica y estrategias de intervención. Madrid: Pirámide.

Gómez Almanza, A., Castillejo, D., & Vargas, G. (2013). Cyberbullying: intimidación entre adolescentes a través de la red social Facebook. Praxis Pedagógica, 13(14), 31-44. doi: http://dx.doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.13.14.2013.31-44

Herrera-López, M., Romera, E. , & Ortega-Ruiz, R. (2018). Bullying y Cyberbullying en Latinoamérica. Un estudio bibliométrico. Revista mexicana de investigación educativa, 23(76), 125-155

Hernández Prados, M. Á., & Solano Fernández, I. M. (2007). Ciberbullying, un problema de acoso escolar. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 10(1), 17-33.

Kowalski, R, Limber, S, Agatston, P. (2010). Cyberbullying. El acoso escolar en la era digital. Bilbao: Desclée De Brouwer.

León del Barco, B., Castaño, E., Fajardo Bullón, F., y Gómez Carroza, T. (2012). Cyberbullying en una muestra de estudiantes de Educación Secundaria: Variables moduladoras y redes sociales. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10 (2), 771-788.

León del Barco, B; Mira, A.R., Verdasca, J.L, Castaño, E.F y Gómez, T. (2013. Cyberbullying en centros de enseñanza básica y secundaria del Alentejo (Portugal). Educaçao. Temas e Problemas, 12-13, 239-251.

Martínez, P., Betancourt, D; Blanco, M; Colinas, M; Sayag, R y Villa, M. (2012). Autoestima y ciberacoso en adolescentes mexicanos. International Psychology, Practice and Research, 3. Recuperado a partir de https://dokumen.tips/documents/autoestima-y-ciberacoso.html

Maquilón Sánchez, J. J.; Giménez Gualdo, A.M.; Hernández Pina, F.; y García Correa, A. (2011). La victimización en las dinámicas de Ciberbullying en centros educativos de la región de Murcia. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología. 1 (2) Recuperado a partir de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5417922.pdf

Mishna, F., Cook, C., Gadalla, T., Daciuk, J. y Solomon, S. (2010). Cyberbullying behaviors among middle and high school students. American Journal of Orthopsychiatry, 80 (3),362–374.

Monks, C. P., Mahdavi, J., y Rix, K. (2016). The emergence of cyberbullying in childhood: Parent and teacher perspectives. Psicología Educativa, 22 (1) 39-48. doi: https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.02.002

Mura, G y Diamantini, D. (2013). Cyberbullying among Colombian students: an exploratory investigation. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3 (3), 249-256.

Oliva Marañón, C. (2012). Redes sociales y jóvenes. Una intimidad cuestionada en Internet. Aposta, revista de Ciencias Sociales, 54 Recuperado a partir de http://apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/coliva.pdf

Oliver, E. y Santos, T. (2014). Socialización preventiva ante el Ciberacoso. Communication & Social Change, 2 (1) doi: http://dx.doi.org/10.4471/csc.2014.09

Olweus, D. (2005). Bullying en la escuela: datos e intervención. (Documento Presentado en la IX Reunión Internacional sobre biología y sociología de la violencia. Violencia y la Escuela.) Valencia (España): Reunión Internacional sobre biología y sociología de la violencia. Violencia y la Escuela.

Oñate Cantero, A. y Piñuel Zabala, I. (2005). Informe Cisneros VII: Violencia y Acoso Escolar en Alumnos de Primaria, ESO y Bachiller. Recuperado a partir de http://www.internenes.com/acoso/docs/ICAM.pdf

Palacios, V., Polo, I., Castaño, E., León del Barco, B. y Fajardo, F. (2013). Tipología familiar y dinámica bullying/Ciberbullying en Educación Secundaria. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3 (2), 161-170. Recuperado a partir de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4519138.pdf

Piñero, E., Arense, G., Julián, J., López E., Juan, J. y Cantero, T. (2014). Incidencia de la violencia y victimización escolar en estudiantes de educación secundaria obligatoria en la Región de Murcia. Revista de Investigación Educativa, 32 (1), 223-241. doi:10.6018/rie.32.1.154251

Sabater Fernández, C., López-Hernáez, L. (2015). Factores de Riesgo en el Ciberbullying. Frecuencia y Exposición de los Datos Personales en Internet. International Journal of Sociology of Education, 4(1), 1-25. doi: 10.4471/rise.2015.01

Sullivan, K., Sullivan, G., Clearly, M. (2005). Bullying en la enseñanza secundaria: el acoso escolar, cómo se presenta y cómo afrontarlo. Barcelona: Ediciones Ceac.

Valdés Cuervo, Á., Martínez Ferrer, B., & Carlos Martínez, E. (2017). El rol de las prácticas docentes en la prevención de la violencia escolar entre pares. Revista de Psicodidáctica, 23(1). Recuperado a partir de http://www.ehu.eus/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/16434/15399

Valverde, R., Fajardo, F y Cubo, S. (2014). La violencia entre iguales en la adolescencia a través de las tecnologías de la comunicación e información. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología, 5(1). Recuperado a partir de http://dehesa.unex.es/bitstream/handle/10662/1405/0214-9877_2014_1_5_227.pdf?sequence=1

Vega-López, M.G., González-Pérez, G.J. y Quintero-Vega, P.P. (2013). Ciberacoso: victimización de alumnos en escuelas secundarias públicas de Tlaquepaque, Jalisco, México. Revista de Educación y Desarrollo, 25. Recuperado a partir de http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/25/025_Vega.pdf

Zych, I., Ortega-Ruiz, R. y Marín-López, I. (2016). Cyberbullying: a systematic review of research, its prevalence and assessment issues in Spanish studies. Psicología Educativa, 22(1), 5-18.

Downloads

Published

2018-12-11

Issue

Section

Articles

How to Cite

Cyberbullying: literature review of educational literature in spanish. (2018). Latin American Journal of Educational Technology - RELATEC, 17(2), 87-99. https://doi.org/10.17398/1695-288X.17.2.87

Similar Articles

21-30 of 505

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>