The new learning ecology in the curriculum: the digital age at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1695-288X.19.1.139

Keywords:

Learning Ecologies, Information and Communication Technologies (ICT), Digitalization, Educational Technology, New generations

Abstract

The expansion and growth of learning environments as a result of ICT integration have facilitated the emergence of different forms of educational interrelationship, leading to an interest in the study of the ecologies of learning and digital educational ecosystems. There is a growing need for a profound change in the teaching-learning process as students currently in the classroom demand an active, experiential and digital type of learning. The objective of this work is to analyze the new models or learning paradigms based on the interests of new generations learning in a context surrounded by ICT. The methodology used was qualitative. A systematic review of the scientific literature was carried out based on the adaptation of the PRISMA methodology. The results show us that the technological revolution has changed the way we do, to think and also to teach and learn. ICTs take on a special relevance throughout this process. With the entry of technology into the classroom, we are faced with a new ecology of learning, so the current school and curriculum model evolves to respond to the needs of society.

 

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Author Biographies

  • Laura Monsalve-Lorente, Universidad de Valencia (Spain)

    Laura Monsalve Lorente  es Doctora en Educación  por la Universitat de València. Profesora en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universitat de València. Investigadora en los Grupos CRIE, Currículum, Recursos e Instituciones Educativas y en el Grupo POLISOC, Políticas educativas, Interculturalidad de la Universidad de Valencia. Ha realizado estancias de investigación en la Universidad de Almería, School of Education (Exeter, UK), en la Università del Salento (Italia), en Örebro Universitet (Suecia), en la Universidad de Verona (Italia), en la Universidad de California (USA) y la Universidad de Matanzas (Cuba). Sus ámbitos de investigación son la didáctica y organización escolar, formación inicial del profesorado,  desarrollo e innovación del currículum y la diverisdad e igualdad de género en STEM. Becas y menciones: profesora invitada en la Universidad de Matanzas (Cuba), Honorary Appointment University of Exeter (UK), Beca investigación Postdoctoral Fulbright curso 2018/2019 Universidad de California.

  • Miriam Elizabeth Aguasanta-Regalado, Universidad de Valencia (Spain)

    Máster en Psicopedagogía por la Universitat de València y Licenciada en Psicología por la Universidad Católica Santo Domingo. Actualmente está cursando los estudios de Doctorado en Educación en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Valencia. Colaboradora del Grupo Currículum, Recursos e Instituciones Educativas (CRIE) de la Universitat de Valencia (http://www.uv.es/crie/). Líneas de investigación vinculadas con la identidad y representación de la diversidad cultural. Desarrollo Profesional Docente e innovación de materiales curriculares. Implementación de las Tecnologías de la Información y Comunicación en instituciones educativas.

     

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Published

2020-07-03

Issue

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How to Cite

The new learning ecology in the curriculum: the digital age at school. (2020). Latin American Journal of Educational Technology - RELATEC, 19(1), 139-154. https://doi.org/10.17398/1695-288X.19.1.139

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