Contributions of the university intergenerational project in times of pandemic. An educational innovation
DOI:
https://doi.org/10.17398/1695-288X.22.1.41Keywords:
education, pandemics, educational innovation, social media, intergenerational programsAbstract
The COVID-19 situation naturalized the emergence of new teaching practices, and the use of educational technologies, in a context of transformation of the participation of seniors. The objective of the work consists in the evaluation of an intergenerational experience that occurred in the pandemic through the use of new technologies. An exploratory descriptive study was carried out using a questionnaire as an instrument, created ad hoc, with open and closed questions, with the aim of evaluating, through the opinion of 108 participants, a virtual intergenerational experience was evaluated between students of the social education degree and older people from social centers, to find out their needs, and offer a resource incorporated from the classroom. This is not just a theoretical difference. This situation is having repercussions on policies, but also on the way of attending to the educational and cultural needs of the elderly, which are clearly being diminished due to the coronavirus.
Downloads
References
Arellano, A. (2005). La educación en tiempos débiles e inciertos. Venezuela: Anthropos
Bauman, Z. (2017). Tiempos líquidos. Madrid: Tusquets Editores.
Barbeito, L. B. e Iglesias, A. I. (2020). Democracias en cuarentena.Respuestas políticas a COVID-19 y el futuro de la democracia. RES. Revista Española de Sociología, 29(3), 703-714. http://orcid.org/0000-0002-1951-0460
Bardin, L. (1991). El análisis de contenido. Madrid: Akal.
Barrio, J. M. (2013). La innovación educativa pendiente. Formar personas. Barcelona: Erasmus
Bedmar, M. y Montero, I. (2017). La educación en personas mayores. En N. Martínez y M. Bedmar (Edit.), Personas mayores y educación social. Teoría e intervención (pp.135-164). Granada: Universidad de Granada.
Bjursell, C. (2019). Inclusion in education later in life. Why older adults engage in education activities. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 10(3), 215-230. https://doi.org/10.3384/rela.2000-7426.rela20192
Campo, P., Cancela, J. M., Machado, I. y Rodríguez, G. (2021). Realidad Virtual Inmersiva en personas mayores. Estudio de casos (Immersive Virtual Reality in older people: a case study). Retos, 39, 1001-1005. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78195
Canedo, A., García, J. N. y Pacheco, D. I. (2019). Acción conjunta intergeneracional. Descripción de variables intervinientes. INFAD, 2, 143-148. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v3.1458.
Cantos, M. (2019). Hacia otras formas de envejecer. Estereotipos y realidades de la vejez en España. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de https://eprints.ucm.es/id/eprint/51278/
Domènech-Abella, J., Díaz-Cofine, S., Rubio-Valera, M. y Aznar-Lou, I. (2022). Evaluación pre-post de un programa intergeneracional para mejorar el bienestar en personas mayores y los estereotipos edadistas en alumnos de primaria y secundaria. Proyecto CRENCO. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 57, (3)161-167. https://doi.org/10.1016/j.regg.2022.04.005
Echeverría, M. G. (2005). Análisis cualitativo por categorías. Santiago de Chile: Universidad Academia de Humanismo Cristiano.
Escudero, J. M. (2006). El espacio europeo de educación superior ¿Será la hora de la renovación pedagógica de la Universidad?. Murcia: Minor
Glee, A., Burr, B.R, Sears, K., Powers, M., Atkins, L., Holmes, T., Kambour, T. & Kuns, J.B (2018). Generations learning together: pilot study for a multigenerational program. Journal of Intergenerational. Relationships, 16 (3), 243- 255. https://doi.org/10.1080/15350770.2018.1477402
Gutiérrez, M. y Mayordomo, T. (2019). Edadismo en la escuela. ¿Tienen estereotipos sobre la vejez los futuros docentes? Revista de la Universidad de Costa Rica, 43 (2), 577-587. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.32951
Helpage International (2020). Edadismo, discriminación por edad de las personas mayores en respuesta a la Covid-19. Recuperado de https://www.helpage.org/spain/noticias/coronavirus-covid19-y-personas-mayores.
Jezine, E., Prestes, E. T., Llavador, J. B. y López, A. M. (2020). Lifelong education. Social logics and analytical frameworks. Revista Lusofona de Educacao, 49(49), 179-197. https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle49.12
Limón Mendizabal, M. R. (2018). Envejecimiento activo. Un cambio de paradigma sobre el envejecimiento y la vejez. Aula abierta, 47(1), 45-54. DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.47.1.2018.45-54
Limón Mendizabal, M. R., De Juanas Oliva, Á. y Rodríguez Bravo, A. E. (2021). Educación social de personas adultas y mayores. Desafíos ante la covid-19. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 78, 129-149.
Losada, A., Márquez, M., Jiménez, L., Pedroso, M.S., Gallego, L. Y Fernández, A.J. (2020). Diferencias en función de la edad y la autopercepción del envejecimiento en ansiedad, tristeza, soledad y sintomatología comórbida ansioso-depresiva durante el confinamiento por laCOVID-19. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 55 (2), 272-278. https://doi.org/0.1016/j.regg.2020.05.005
Losada-Baltar, A., Pinazo-Hernandis, S., y Ortiz Pérez, L. (2022). Llamamiento a las ciencias sociales y del comportamiento para fortalecer la Revista Española de Geriatría y Gerontología. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 57(1), 3-4. https://doi.org/10.1016/j.regg.2021.11.003
Majón, D., Pérez Salanova, M., Ramos, P. y Haye, A. (2021). Agencia y participación en la vejez de la generación" baby boom". Reclamación de espacios alternativos. Athenea Digital, 21 (1), e2696. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2696.
Menéndez, S., Pérez-Padilla, J. y Maya, J. (2018). Empirical research of university programs for older people in Europe: a systematic review. Educational Gerontology, 44, 9. https://doi.org/10.1080/03601277.2018.1518459
Monsalve, L. y Aguasanta, M. E. (2020). Nuevas ecologías del aprendizaje en el currículo. La era digital en la escuela. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 19(1), 139-154. https://doi.org/10.17398/1695-288X.19.1.139
Morcillo, J. M. (2021). Programas intergeneracionales que fomentan la participación social de las personas mayores en España. Una mirada desde el Trabajo Social. Comunitania. Revista Internacional de Trabajo Social y Ciencias Sociales, 22, 103-118. https://doi.org/10.5944/comunitania.22.5
Pérez Díaz, J. y Abellán García, A. (2018). Envejecimiento demográfico y vejez en España. Panorama social, 28, 11-48. Recuperado de https://www.euskadi.eus/contenidos/documentacion/doc_sosa_funcas/eu_def/adjuntos/P S28.pdf
Pinazo-Hernandis, S. (2020). Impacto psicosocial de la COVID-19 en las personas mayore. Problemas y retos. Revista española de geriatría y gerontología, 55(5), 249. https://doi.org/10.1016/j.regg.2020.05.006
Nuñez, V. (2002). La educación en tiempos de incertidumbre. Las apuestas de la pedagogía social. Barcelona: Gedisa
Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19. Recuperado de: https://www.boe.es/eli/es/rd/2020/03/14/463
Sánchez, M. y Díaz, P. (2021). Active ageing policy in challenging production environments. A case study involving social partners in Spain. European journal of ageing, 1-12. https://doi.org/10.1007/s10433-021-00650-6
Schmelkes, S. (2001). La combinación de estrategias cuantitativas y cualitativas
en la investigación educativa. Reflexiones a partir de tres estudios. Revista electrónica de investigación educativa, 3 (2), 1-13. http://redie.uabc.mx/vol3no2/contenido-schmelkes.html
Senent, J. M. (2011). La innovación educativa en educación social en la universidad de Valencia. Valencia: Universitat de Valencia.
Sisamon, R. M. (2012). El análisis "DAFO" aplicado a la intervención en casos de personas en situación de exclusión social. Revista de trabajo y acción social, 51, 469-487.
Tseng, M. H. y Wu, H. C. (2018). The geographic accessibility and inequality of community-based elderly learning resources: a remodeling assessment, 2009–2017. Educational gerontology, 44 (4), 226-246. https://doi.org/10.1080/03601277.2018.1452704
UNICEF (2020). La educación frente al Covid-19. Propuestas para impulsar el derecho a la educación durante la emergencia. Madrid: UNICEF. Recuperado de https://www.unicef.es/sites/unicef.es/files/educa/unicef-educa-covid19-propuestas-proteger-derecho-educacion-emergencia-0.pdf
Valle Aparicio, J. (2014). Educación permanente: los programas universitarios para mayores en España como respuesta a una nueva realidad social. Revista De La Educación Superior, 43(171), 117-138. https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.03.003
Villas-Boas, S., Ramos, N., Amado, J., Oliveira, A. L. D. y Montero, I. (2017). A redução de estereótipos e atitudes negativas entre gerações. O contributo da educação intergeracional. Laplage em Revista, 3, 206-220. DOI: https://doi.org/10.24115/S2446-6220201733365p.206-220
Wu, Z., McGoogan, J. M. (2020). Characteristics of and Important Lessons From the Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Outbreak in China: summary of a Report of 72 314 Cases From the Chinese Center for Disease Control and Prevention. JAMA, 323 (13), 1239–1242. https://doi.org/10.1001/jama.2020.264
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The Author retains copyright in the article. Upon acceptance of the article, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the article. with the dcoument registered with the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 International (CC BY-NC-ND) license, which allows to third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal.
2. Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
3. Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster diffusion of published work (see The Effect of Open Access).