Oferta de MOOC en España. Zero Moment of Truth (ZMOT) / MOOC offer in Spain. Zero Moment of Truth (ZMOT)
DOI:
https://doi.org/10.17398/1695-288X.14.2.11Keywords:
MOOC, Enseñanza Universitaria, Enseñanza Semipresencial, Enseñanza Virtual, Diseño Web, Educación A Distancia / MOOC, University Teaching, Blended Learning, Web Based Instruction, Web Design, Distance EducationAbstract
El objetivo de este artículo es analizar las características formales de los MOOC en España a las que se enfrenta un usuario potencial de dichos cursos en el «Zero Moment Of Truth», es decir, en los momentos previos a tomar la decisión de matricularse. La mayor parte de las investigaciones sobre MOOC se han centrado en el aprendizaje generado, en el índice de abandonos y en su relación con la educación formal. Nuestro estudio no hace referencia explícita al contenido de los MOOC, ni al porcentaje de los que lo finalizan, sino a los que lo comienzan y por qué llegan a hacerlo. Como hipótesis partimos de la escasa importancia que en España se da al diseño web y a los contenidos audiovisuales en la presentación de los cursos, a pesar de su gran influencia en el momento en que los usuarios deciden si matricularse o no. Como método para contrastar esta hipótesis, nos servimos del análisis de contenido. Se seleccionaron un total de 109 MOOC y se analizaron desde tres categorías de variables retóricas: la categoría informativa, la estética y la credibilidad. Entre otros resultados, se comprueba que los MOOC españoles ofrecen una información bastante completa al potencial alumno pero que pueden mejorar su estética y los elementos que contribuyen a su credibilidad. Las conclusiones a las que llegamos señalan que, tanto si se pretendiese obtener beneficio económico de los MOOC, como si se utilizasen estos cursos gratuitos simplemente para publicitar las instituciones organizadoras y mejorar su imagen, no es suficiente con ofrecer contenidos de calidad.
Abstract
The objective of this article is to analyze the formal characteristics of MOOC in Spain which potential users of such courses have to face at the «Zero Moment Of Truth», i.e., in the moments they make the decision to enroll. Most of the research on MOOC have focused on the learning generated, the rate of drop-outs and MOOC’ relations with formal education. Our study makes no explicit reference to the content of the MOOC, or the percentage of those who complete them, but to those who start them and why they come to do so. We part from the hypothesis that too little attention is paid to web design and audiovisual content in the presentation of the courses in Spain, despite their great influence on the time when users decide whether to register or not. In this study we have used content analysis qualitative research technique to test this hypothesis. We selected a total of 109 MOOC and analyzed them with three categories of rhetoric variables: the informative category, aesthetics and credibility. Among other findings, we discovered that Spanish MOOC offer a fairly comprehensive information to potential students, but that they can improve their aesthetics and the elements that contribute to its credibility. The conclusions we reach point out that, whether it is intended to obtain economic benefit from the MOOC, as if these free courses were used simply to advertise the organizing institutions and improve their image, it is not enough to offer quality contents.
Downloads
References
Anderson, T. (2014). ¿Dónde está el dividendo digital de la Educación Superior?. En Sangrà, A. (2014). Traspasando la línea. El País. Recuperado a partir de http://blogs.elpais.com/traspasando-la-linea/2014/06/d%C3%B3nde-est%C3%A1-el-dividendo-digital-de-la-educaci%C3%B3n-superior.html
Bates, A. & Sangrà, A. (2011). Managing Technology in Higher Education: Strategies for Transforming Teaching and Learning. San Francisco: Jossey-Bass/John Wiley & Co.
Camilleri, A. F., Ehlers, U. D. & Pawlowski, J. (2014). State of the Art Review of Quality Issues related to Open Educational Resources (OER). Sevilla: European Commission. doi:10.2791/80171
Capdevila, R. & Aranzadi, P. (2014). Los Cursos Online Masivos y Abiertos: ¿Oportunidad o amenaza para las universidades iberoamericanas? RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17 (1), 69-82.
Daniel, J. & Uvalić- Trumbić, S. (2013). A guide to quality in online learning. Ontario: Academic Partnerships.
Dron, J, y Anderson, T. (2014). Teaching crowds. Learning and social media. Alberta: Athabasca University Press
European Consortium for Accreditation (2013). Learning Outcomes in Quality Assurance and Accreditation: Principles, Recommendations & Practice. European Consortium for Accreditation in Higher Education. Recuperado a partir de http://ecahe.eu/admin/files/assets/subsites/1/news/1372260000_eca-wg4-document-on-lo-final.pdf
Fidalgo, A., Sein, M.L. y García, F.J. (2013, noviembre). MOOC cooperativo. Una integración entre cMOOC y xMOOC. II Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad (CINAIC 2013), Madrid, España.
Ganley, D. & Lampe, C. (2009). The ties that bind: Social network principles in online communities. Decission Support Systems, 47, 268- 274. doi:10.1016/j.dss.2009.02.013
Grifoll, J., Huertas, E., Prades, A., Rodriguez, S., Rubin, Y., Mulder, F., & Ossiannilsson, E. (2010). Quality Assurance of E-learning. Helsinki: ENQA (European Association for Quality Assurance in Higher Education). Recuperado a partir de http://www.aqu.cat/doc/doc_39790988_1.pdf
Howard, J. (2013). The Search for Knowledge: How Students Use Digital to Choose Schools. Recuperado a partir de http://www.thinkwithgoogle.com/articles/search-for-knowledge.html
Lecinski, J. (2011). Winning the Zero Moment of Truth. New York: Vook, Inc.
Maceira, R., Cancela, A. & Goyanes, V. (2010). Aplicación de las Nuevas Tecnologías en la Docencia Universitaria. Formación Universitaria, 3 (1), 21-26.
Marauri, P. M. (2014): La figura de los facilitadores en los Cursos Online Masivos y Abiertos (COMA /MOOC): nuevo rol profesional para los entornos educativos en abierto. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17 (1), 35-67.
Marzal, A (2014). Próxima estación: MOOC. ReVisión, 7 (1). Recuperado a partir de http://www.aenui.net/ojs/index.php?journal=revision&page=article&op=viewArticle&path%5B%5D=129&path%5B%5D=232
Menéndez, L. (2013). Estudiar « online» y gratis. Escritura pública, 80, 18-20.
Oliver, M., Hernández-Leo, D., Daza, V., Martín, C., & Albó, L. (2014). MOOCs en España. Panorama actual de los Cursos Masivos Abiertos en Línea en las universidades españolas. Barcelona: Cátedra Telefónica - Universitat Pompeu Fabra. Recuperado a partir de http://www.catedratelefonica.upf.edu/wp-content/uploads/2014/02/MOOCs-en-Espa%C3%B1a1.pdf
Pedreño, A., Moreno, L., Ramón, A. & Pernías, P. (2013). La crisis del modelo actual. Los MOOC y la búsqueda de un modelo de negocio. Campus Virtuales, 2 (11), 54-65.
Suster, M. (3 de marzo de 2013). In 15 Years From Now Half of US Universities May Be in Bankruptcy [Mensaje en un blog]. Recuperado a partir de http://www.bothsidesofthetable.com/2013/03/03/in-15-years-from-now-half-of-us-universities-may-be-in-bankruptcy-my-surprise-discussion-with-claychristensen/
Swedish National Agency for Higher Education (2008). E-learning quality. Aspects and criteria for evaluation of e-learning in higher education. Estocolmo: Swedish National Agency for Higher Education.
Thompson, C. (2011). How Khan Academy is changing the rules of education. Wired Magazine, 126. Recuperado a partir de http://resources.rosettastone.com/CDN/us/pdfs/K-12/Wired_KhanAcademy.pdf
Vázquez, K. (9 de octubre de 2014). ¿Qué fue de la revolución MOOC? El País. Recuperado a partir de http://economia.elpais.com/economia/2014/10/08/actualidad/1412783861_083138.html.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The Author retains copyright in the article. Upon acceptance of the article, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the article. with the dcoument registered with the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 International (CC BY-NC-ND) license, which allows to third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal.
2. Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
3. Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster diffusion of published work (see The Effect of Open Access).