Perception of adolescents about the consumption of social networks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1695-288X.22.1.123

Keywords:

Information and communication technologies, social networks, consumption, Secondary Education, Adolescence

Abstract

Adolescents participate in social networks on a regular basis as a new space for leisure and entertainment among this group, with little awareness of responsible use. The purpose of this study was to analyse the consumption of digital media and social networks in young people, as well as to assess their influence on the family and socio-educational environment. The research, of a cross-sectional, descriptive and correlational nature, was carried out with the participation of 104 students of Compulsory Secondary Education (ESO) from an educational centre in the Autonomous Community of the Region of Murcia, by means of the completion of a Likert scale questionnaire. From the results obtained, it is evident that there are significant differences in the use of social networks, according to gender and that there is a evidence of a relationship between their perception of digital competence and participation in social networks; on the other hand, adolescents do not perceive risky behaviour, as well as the possibility of having conflicts in their socio-family environment due to their participation in social networks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argente, E., Vivancos, E., Alemany, J., y García-Fornes, A. (2017). Educando en privacidad en el uso de redes sociales. Education in the Knowledge Society, 18(2), 107-126. https://doi.org/10.14201/eks2017182107126

Arnaiz, P., Cerezo, F., Giménez, A. M., y Maquilón, J. J. (2016). Conductas de ciberadicción y experiencias del ciberbullying entre adolescentes. Anales de psicología, 32(3), 761-769. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.3.217461

Ballesta, F. J., Lozano, J., y Cerezo, M. C. (2018). Internet Use by Secondary School Students: A Digital Divide in Sustainable Societies? Sustainability, 10(10), 3703. https://doi.org/10.3390/su10103703

Ballesta, F. J., Lozano, J., Cerezo, M. C., y Castillo, I. S. (2021). Participación en las redes sociales del alumnado de Educación Secundaria. Educación XX1, (24)1, 141-162. http://doi.org/10.5944/educXX1.26844

Ballesta, F. J. (Dir.), Lozano, J., Cerezo, M. C., Guardiola, P., Alcaraz, S., Castillo, I. S., Angosto, R., y Céspedes, R. (2015). El uso y la interacción de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en el alumnado de educación secundaria obligatoria de la Región de Murcia. Universidad de Murcia. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/106721

Cantón, I., Arias, A. R., y Ruth, A. (2019). Acceso no regulado a internet y autopercepción de la imagen en las redes sociales. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 19(1), 174-209. https://doi.org/10.30827/eticanet.v19i1.11866

Colás, P., De Pablos, J., y Ballesta, F. J. (2018). Incidencia de las TIC en la enseñanza en el sistema educativo español: una revisión de la investigación. RED. Revista de Educación a Distancia, 56. http://dx.doi.org/10.6018/red/56/2

De Frutos, B., y Marcos, M. (2017). Disociación entre las experiencias negativas y la percepción de riesgo de las redes sociales en adolescentes. El profesional de la información, 26(1), 88-96. https://doi.org/10.3145/epi.2017.ene.09

De la Hoz, J. (2016). Impacto de las redes sociales virtuales en estudiantes adolescentes: Informe de investigación. Revista Internacional de Tecnologías en la Educación, 3(1), 53-63. https://www.researchgate.net/publication/314099990

De la Hoz, J. (2018). Ventajas y desventajas del uso adolescente de las TIC: visión de los estudiantes. Revista Complutense de Educación, 29(2), 491-508. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.53428

De la Hoz, J. (2021). Evolución del uso de las TIC por parte de los adolescentes en los últimos años: luces y sombras. Aloma. Revista de Psicología, Ciències de l’Eduació i de l’Esport, 39(1), 39-47. https://doi.org/10.51698/aloma.2021.39.1.39-47

Fernández de Arroyabe, A., Eguskiza, L., y Lazkano, I. (2020). Adolescentes y patrones de género: consumo televisivo y su seguimiento en redes sociales. IC - Revista Científica de Información y Comunicación, 17, 417-436. http://dx.doi.org/10.12795/IC.2020.i01.18

Garmendia, M., Jiménez, E., Karrera, I., Larrañaga, N., Casado, M. A., Martínez, G., y Garitaonandia, C. (2019). Actividades, mediación, oportunidades y riesgos online de los menores en la era de la convergencia mediática. Editado por el Instituto Nacional de Ciberseguridad (INCIBE). https://doi.org/10.13140/RG.2.2.24723.02088

George, D., y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A Simple Guide and Reference. 11.0 Update (4.ª ed.). Allyn & Bacon.

Gewerc, A., Fraga, F., y Rodés, V. (2017). Niños y adolescentes frente a la Competencia Digital: Entre el teléfono móvil, youtubers y videojuegos. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 89(31), 171-186. http://hdl.handle.net/11162/166346

Gómez, P., Rial, A., Braña, T., Golpe, S., y Varela, J. (2017). Screening of Problematic Internet Use among Spanish adolescents: Prevalence and related variables. CyberPsychology, Behavior, and Social Networking, 20(4), 259-267. https://doi.org/10.1089/cyber.2016.0262

Heredia, N., y García, E. (2017). Posibles riesgos del uso de las redes sociales en adolescentes. Revista de estudios e investigación en psicología y educación, extr.(13), 6-10. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.13.2120

Hernández, J. M., García, M. P., Mancheño, M. A., y Sánchez, A. (2012). Trabajos empíricos. En M. P. García & P. Martínez (Coord.), Guía práctica para la realización de Trabajos Fin de Grado y Trabajos Fin de Máster (pp.247-284). Edit.um.

Ibáñez-López, F. J., Maurandi-López, A., y Castejón-Mochón, J. F. (2022). Docencia práctica virtual y adquisición de competencias en la formación estadística de maestros durante el confinamiento sanitario. PNA, 16(2), 99-113. https://doi.org/10.30827/pna.v16i2.21364

IBM Corp. (2016). IBM SPSS Statistics for Windows, Version 24.0. IBM Corp.

Instituto Nacional de Estadística (2021). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. https://www.ine.es/prensa/tich_2021.pdf

Lau, W.W., y Yuen, A. H. (2016). The relative importance of paternal and maternal parenting as predictors of adolescents´home Internet use and usage. Computers & Education, 102, 224-233. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2016.09.002

Livingstone, S. (2020). Can we “flip the script” from counting hours of screen time to distinguishing different types of online experiences? Parenting for a Digital Future. LSE. https://blogs.lse.ac.uk/parenting4digitalfuture/2020/12/16/from-screen-time-to-online-experiences/

Livingstone, S., y Brake, D. (2009). On the Rapid Rise of Social Networking Sites: New Findings and Policy Implications. Children & society. https://doi.org/10.1111/j.1099-0860.2009.00243.x

Livingstone, S., Kardefelt-Winther, D., Kanchev, P., Cabello, P., Claro, M., Burton, P., y Phyfer, J. (2019). Is there a Ladder of Children’s Online Participation?: Findings from Three Global Kids Online Countries. LSE. https://blogs.lse.ac.uk/parenting4digitalfuture/2019/06/19/a-ladder-of-childrens-online-participation/

Livingstone, S., Lim, S. S., Nandi, A., y Pham, B. (2019). Comparative global knowledge about the use of digital technologies for learning among young children. In O. Erstand, R. Flewitt, B. Kümmerling-Meibauer, & I. S. Pires

Pereira (Ed.). The Routledge handbook of digital literacies in early childhood (pp. 79-91). Routledge. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=9s6gDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA79&dq=Sonia+Livingstone+childhood+and+ICT&ots=zqf-WI968n&sig=yHZbDy6M7VJN8ladezYLCDqUVFk#v=onepage&q&f=false

Martínez, J. M. (2017). Estudio de caso sobre la relación entre redes sociales y escuela en los procesos de aprendizaje. Revista UNES, (3), 42-62. http://hdl.handle.net/10481/58816

Megías, I., y Rodríguez, E. (2018). Jóvenes en el mundo virtual: usos, prácticas y riesgos. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fad. https://doi.org/10.5281/zenodo.3638192

Prats, M. A., Torres, A., Oberst, U., y Carbonell, X. (2018). Diseño y aplicación de talleres educativos para el uso saludable de internet y redes sociales en la adolescencia: descripción de un estudio piloto. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, (52), 111-124. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.08

Ramos, I., López, C., y Torrecillas, T. (2018). Percepción de riesgo online en jóvenes y su efecto en el comportamiento digital. Comunicar, Revista Científica de Comunicación y Educación, 26(56), 71-79. https://doi.org/10.3916/C56- 2018-07

Roca, G. (Coord.) (2015). Las nuevas tecnologías en niños y adolescentes: Guía para educar saludablemente en una sociedad digital. Hospital Sant Joan de Déu.

Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S., y Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo

Stoilova, M., Livingstone, S., y Khazbak, R. (2021) Investigating Risks and Opportunities for Children in a Digital World: A rapid review of the evidence on children’s internet use and outcomes. Innocenti Discussion Paper, 2020-03.

Tejada, E., Castaño, C., & Romero, A. (2019). Los hábitos de uso en las redes sociales de los preadolescentes. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, (2)22, 119-133. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.2.23245

Torres, J. C., Duart, J. M., Gómez, H. F., Marín, I., y Segarra, V. (2016). Usos de Internet y éxito académico en estudiantes universitarios. Comunicar, Revista Científica de Comunicación y Educación, 24(48), 61-70. http://dx.doi.org/10.3916/C48-2016-06

Downloads

Published

2023-01-02

How to Cite

Perception of adolescents about the consumption of social networks. (2023). Latin American Journal of Educational Technology - RELATEC, 22(1), 123-134. https://doi.org/10.17398/1695-288X.22.1.123

Similar Articles

1-10 of 510

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

<< < 45 46 47 48 49 50 51 52 > >>