Digital competencies for teachers and continuing education: A proposal from the qualitative paradigm

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1695-288X.22.2.119

Keywords:

Digital literacy, Inservice teacher education, Qualitative research, Teaching models, Teacher education programs

Abstract

The changes and transformations experienced in today's world have led to daily use of digital technologies shaping new ways of living and working, and the educational field has been no exception. Given the need to digitally enable teachers to improve their pedagogical practice in the society of the 21st century, this study sought to define the indicators that can serve as a basis for designing a model of continuous training in digital competencies for teachers using a qualitative research approach. A rigorous content analysis of institutional materials, semi-structured interview reports and focus group reports was carried out, with their triangulation leading to the design guidelines. The results indicate that the role of digital technologies in the educational process analyzed is meager; the participating teachers state that a continuous training strategy is required to meet their specific needs, and that the emerging digital competencies should focus on the creation of content and the implementation of the hybrid modality. Although these findings are not generalizable, as they do not relate to a specific environment, the analysis process is replicable and can be used in other environments. It is concluded that it is essential to have a continuous training model that makes use of a technology adaptable to the particular needs of the contexts in which it is to be implemented.

Downloads

References

Acuña-Gamboa, L.A., Mérida-Martínez, Y. y Pons-Bonals, L. (2023). Covid-19, competencias digitales docentes y educación especial en México. Siglo Cero, 54(2), 29-51. https://doi.org/10.14201/scero202354228945

Acuña-Gamboa, L.A. (2022). Aprendizajes basados en la incertidumbre: Construyendo escenarios educativos post-covid en México. Revista de Investigación en Educación, 20(2), 127-139. https://doi.org/10.35869/reined.v20i2.4220

Aparicio, S., Flores, M.E. y Sosa, M. (2021). La integración de las TIC en las prácticas docentes: una mirada desde la enseñanza de la física y de la química en la educación secundaria uruguaya. REDI, ANII. https://hdl.handle.net/20.500.12381/275

Arias, J.L. (2020). Métodos de investigación online: herramientas digitales para recolectar datos. Recuperado de: https://bit.ly/3svzwLs

Arellano, A.I. (2021). Formación de competencias digitales docentes en profesores de educación superior [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Querétaro]. http://ri-ng.uaq.mx/handle/123456789/2741

Barbazán, D., Ben, K. D. M. y Montes, C. M. (2021). La competencia digital docente en educación superior: Estado del arte en España y Latinoamérica. Etic@net. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 21(2), 267-282. https://doi.org/10.30827/eticanet.v21i2.20837

Barrera, M. (2009). Técnicas de análisis en investigación. Técnicas de análisis cualitativo: análisis semántico, de signos, significados y significaciones. SYPAL-Quiron. Recuperado de: https://bit.ly/3C0Oufs

Blanco Martínez, A. y Anta Fernández, M.D.P. (2016). La perspectiva de estudiantes sobre los entornos virtuales de aprendizaje en la educación superior. Innoeduca: international journal of technology and educational innovation. Recuperado de: https://bit.ly/3svfSik

Cabero, J., Marín, V. y Castaño, C. (2015). Validación de la aplicación del modelo TPACK para la formación del profesorado en TIC. @ tic. revista d'innovació educativa, 14, 13- 22. http://dx.doi.org/10.7203/attic.14.4001

Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R., Barroso-Osuna, J. y Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marcos de competencias digitales docentes y su adecuación al profesorado universitario y no universitario. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 4(2), 137-158. https://doi.org/10.32541/recie.2020.v4i2.pp137-158

Campuzano Paniagua, G., Rivera Monroy, G. y Valverde Viesca, K. (2021). Nuevos retos en México para la construcción de entornos virtuales de aprendizaje en tiempos de pandemia. Academia y Virtualidad, 14(2), 75-88. https://doi.org/10.18359/ravi.5391

Carbonell García, C.E., Rodríguez Román, R., Sosa Aparicio, L.A. y Alva Olivos, M.A. (2021). De la educación a distancia en pandemia a la modalidad híbrida en pospandemia. Revista Venezolana de Gerencia, 26(96), 1154-1171. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.96.10

Cárdenas-Contreras, G.E. (2022). Docencia Universitaria y Competencias para la Era Pospandemia: Un Proceso Hacia la Alfabetización Digital. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 14(2), 5–14. https://doi.org/10.37843/rted.v14i2.299

Casillas, M. A., Ramírez, A. y Ortiz, V. (2014). El capital tecnológico una nueva especie del capital cultural. Una propuesta para su medición. Háblame de TIC: Tecnología Digital en Educación Superior, 23-38. https://www.uv.mx/personal/mcasillas/files/2016/05/20.pdf

Casillas, M. y Ramírez Martinell, A. (2021). Saberes digitales en la educación: una investigación sobre el capital tecnológico incorporado de los agentes de la educación. Brujas. https://www.uv.mx/personal/mcasillas/files/2021/02/Libro.pdf

Cejas-León, R. y Navío, A. (2018). Formación en TIC del profesorado universitario. Factores que influyen en la transferencia a la función docente. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(3), 271-293. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8002

Centeno-Caamal, R. (2021). Formación Tecnológica y Competencias Digitales Docentes. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 11(1), 174-182. https://doi.org/10.37843/rted.v11i1.210

Centeno-Caamal, R., Acuña Gamboa, L.A. y Rodríguez Gómez, J. (2022). La formación continua en y para las competencias digitales docentes: un estado de la cuestión. En Comité organizador 1er CIVE 2021 (Comps.) Primer Congreso Internacional Virtual de Educación, Retos y horizontes de la educación en tiempos de incertidumbre (pp. 583-607). Grupo Compás Guayaquil-Ecuador. http://142.93.18.15:8080/jspui/handle/123456789/795

Collazos Alarcón, M.A. y Molina Carrasco, Z.C. (2018). Modelo andragógico para optimizar las competencias profesionales del docente universitario [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo]. Recuperado de: https://hdl.handle.net/20.500.12692/51794

Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación [Mejoredu] (2020). Experiencias de las comunidades educativas durante la contingencia sanitaria por COVID-19. Educación básica. Cuadernos de Investigación Educativa, Gobierno de México. https://editorial.mejoredu.gob.mx/Cuaderno-Educacion-a-distancia.pdf

Contenidos MéxicoX (2020a, 7 de abril) Educación 4 0 Emanuel Merchán pt2. [Archivo de Video]. Youtube. Recuperado de: https://bit.ly/3McVZEA

Contenidos MéxicoX (2020b, 7 de abril) Educación 4 0 Emanuel Merchán pt4. [Archivo de Video]. Youtube. Recuperado de: https://bit.ly/3IwmYJe

Coordinación General @prende.mx [@prende.mx] (2020, 19 de marzo). La digitalidad en la formación profesional del docente Edgar Sánchez Linares [Video]. Youtube. Recuperado de: https://bit.ly/3C29kec

Cruz, B.E. y Ferra, G.E. (2018) Video educativo en la articulación pedagógica y tecnológica en la enseñanza de las ciencias [Conferencia]. Debates en Evaluación y Currículum. Congreso Internacional de Educación: Evaluación 2018. Tlaxcala, México. Recuperado de: https://bit.ly/3ssZgrF

Cruz-García, C., Silva-Rodríguez, A., Guarneros-Reyes, E., Espinoza-Zepeda, A. J., Sánchez-Medina, R. y Enriquez-Negrete, D. J. (2019). Sistema de evaluación del aprendizaje de un curso en línea autogestivo de estadística para universitarios. Revista Digital Internacional de Psicología y Ciencia Social, 5(2), 238-258.

Delgado, D.S., Martínez, T.M. y Tigrero, J.W. (2022). Desarrollo de competencias digitales del profesorado mediante entornos virtuales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 52(3), 291-310. https://doi.org/10.48102/rlee.2022.52.3.512

Diaz Quilla, J.P. (2021). Programa «capacitaTics» en la mejora de las competencias digitales de los docentes de un instituto tecnológico de Lima Metropolitana, 2021 [Tesis doctoral, Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/67940

Domingo-Coscollola, M., Bosco-Paniagua, A., Carrasco-Segovia, S. y Sánchez-Valero, J.A. (2019). Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 167–182. https://doi.org/10.6018/rie.340551

Escudero, J.M.; Martínez-Domínguez, B. y Nieto, J. M. (2018). Las TIC en la formación continua del profesorado en el contexto español: ICT in continuing teacher training in the Spanish context. Ministerio de Educación. Recuperado de: https://bit.ly/3JUeegi

Feria, H., Matilla, M. y Mantecón, S. (2019). La triangulación metodológica como método de la investigación científica. Apuntes para una conceptualización. Didasc@ lia: didáctica y educación, 10(4), 137-146. Recuperado de: https://bit.ly/33YcDqi

Flores Cuevas, F., Vásquez Martínez, C.R. y González González, F.A. (2021). El uso de las TIC en la enseñanza de conceptos geométricos en la educación básica. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23). https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1024

Forni, P. y De Grande, P. (2020). Triangulación y métodos mixtos en las ciencias sociales contemporáneas. Revista mexicana de sociología, 82(1), 159-189. Recuperado de: https://bit.ly/3sr81CD

García, N. E. y Pérez, C.A. (2015). Creación de ambientes digitales de aprendizaje. Editorial Digital UNID. Recuperado de: https://elibro.net/es/ereader/bibliouaq/41158?page=10

García, T., García, L., González, R., Carvalho, J. y Catarreira, S. (2016). Revisión metodológica de la triangulación como estrategia de investigación. CIAIQ2016, 3. Recuperado de: https://bit.ly/3IuwhcL

García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A. (2016). Las competencias digitales en el ámbito educativo. https://gredos.usal.es/handle/10366/130340?show=full

Gargallo Castel, A. F. (2018). La integración de las TIC en los procesos educativos y organizativos. Educar em Revista, 34, 325-339. https://doi.org/10.1590/0104-4060.57305

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. (6ª ed.). McGraw-hill. Recuperado de: https://bit.ly/3vGK8ZZ

Hernández, E. A., Paz, L. E. y Tunal, G. (2020). Indicadores para el diseño de recursos multimedia. Tecnología Educativa, 5(1), 26-32. https://hcommons.org/deposits/item/hc:49547

Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del profesorado [INTEF] (2017). Marco Común de

Competencia Digital Docente 2017. Recuperado de: https://bit.ly/33Z7FJW

Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del profesorado [INTEF] (2022). Marco de Referencia de la Competencia Digital Docente 2022. Aprende INTEF. http://aprende.intef.es/mccdd

Jiménez Hernández, D., Muñoz Sánchez, P. y Sánchez Giménez, F. S. (2021). La Competencia Digital Docente, una revisión sistemática de los modelos más utilizados. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (10), 105–120. https://doi.org/10.6018/riite.472351

Jiménez Palmero, D., Mora Núñez, M. y Cuadros Muñoz, R. (2016). La importancia de las nuevas tecnologías en el proceso educativo. Propuesta didáctica TIC para ELE: mELEndien7dias. Revista Fuentes, 18 (2), 209-223. Recuperado de: https://bit.ly/3C1JPtJ

Jiménez, R. y Sánchez, S. (2022). Competencias digitales: Fundamentación para la práctica docente en el contexto pospandemia. Diversidad Académica, 2(1), 241-260. https://diversidadacademica.uaemex.mx/article/view/19651

Juvera Avalos, J. (2022). Alfabetización digital en universitarias(os). De la incertidumbre a la ciudadanía digital. En R. E. López Martínez (Coord.), Hacia la ciudadanía transdigital (pp. 63–75). Editorial Transdigital. https://doi.org/10.56162/transdigitalb8

Lalangui, J.H., Ramón, M.A. y Espinoza, E.E. (2017). Formación continua en la formación docente. Revista Conrado, 13(58), 30-35. Recuperado de: https://bit.ly/3hnPild

Maliza, W. F., Medina León, A., Medina Nogueira, Y. E. y Vera, G. R. (2021). Moodle: Entorno virtual para el fortalecimiento del aprendizaje autónomo. Revista UNIANDES Episteme, 8(1), 137-152. http://45.238.216.13/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/1971

Martínez-Garcés, J. y Garcés-Fuenmayor, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y humanismo, 22(39), 1-16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114

Mendo Flores, A.J. (2021). Uso de las TIC para el aprendizaje del idioma Inglés en estudiantes de educación básica [Tesis doctoral, Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/55748

Morales Capilla, M. Trujillo Torres, J.M. y Raso Sánchez, F. (2015). Percepciones acerca de la integración de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la universidad. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 46, 103-117. Recuperado de: https://bit.ly/3hqk5h7

Ñaupas, H., Valdivia, M.R., Palacios, J..J. y Romero, H.E. (2018). Metodología de la investigación Cuantitativa - Cualitativa y Redacción de la Tesis. (5ª ed.). Ediciones de la U. Recuperado de: https://bit.ly/3vpBPRX

Nieto, I., Aguilar, J.C. y Álvarez, T. K. (2015). M-learning para favorecer la enseñanza de las matemáticas en docentes de educación básica [Conferencia]. IX Congreso Internacional de Innovación Educativa. Veracruz, México. Recuperado de: https://bit.ly/3C4e6Iu

Olivares, K., Angulo, J., Torres, C. y Madrid, E. (2016). Las TIC en educación: metaanálisis sobre investigación y líneas emergentes en México. Apertura, 8, (2). pp. 100-115. doi: http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v8n2.866

Perdomo, B., Gonzalez Martinez, O. y Barrutia Barreto, I. (2020). Competencias digitales en docentes universitarios: una revisión sistemática de la literatura. EDMETIC, 9(2), 92–115. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i2.12796

Pech, S.J. y Prieto, M.E. (2016). La medición de la competencia digital e informacional. En T. De León, J. García y E. Orozco, Desarrollo de las competencias para el Siglo XXI, (pp. 26-50). Alexandria Library Publishing House. https://www.researchgate.net/publication/304538264_Desarrollo_de_Competencias_para_el_Siglo_21

Pozos, K. (2016). Evaluación de necesidades de formación continua en competencia digital del profesorado universitario mexicano para la sociedad del conocimiento [Tesis doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona]. https://hdl.handle.net/10803/382466

Rambay, M.G. y De la Cruz Lozado, J. (2021). Desarrollo de las competencias digitales en los docentes universitarios en tiempo pandemia: Una revisión sistemática. In Crescendo, 11(4), 511-527. https://doi.org/10.21895/incres.2020.v11n4.06

Rangel, A. (2015). Competencias docentes digitales: propuesta de un perfil. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (46), 235-248. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.15

Rapley, T. (2014). Los análisis de conversación, de discurso y de documentos en investigación cualitativa (Vol. 7). Morata. Recuperado de: https://bit.ly/3ppgILO

Rivero Panaqué, C. y Soria-Valencia E. (2021). Percepciones sobre el aprendizaje virtual con microlearning: estudio de caso de una experiencia de formación profesional en una organización privada. En Arboleda, J. C. (Ed.) Educación, desarrollo humano y valores (Tomo 27, pp. 260-279). Redipe [Internet]. https://redipe.org/wp-content/uploads/2021/04/tomo-xxvii-educacion-desarrollo-humano-y-valores.pdf#page=262

Rodríguez-Alayo, A.O. y Cabell-Rosales, N.V. (2021). Importancia de la competencia digital docente en el confinamiento social. Polo del conocimiento, 6(1), 1091-1109. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2210

Rodríguez, M.D.L.C. y Barragán, H. M. (2017). Entornos virtuales de aprendizaje como apoyo a la enseñanza presencial para potenciar el proceso educativo. Killkana sociales: Revista de Investigación Científica, 1(2), 7-14. Recuperado de: https://bit.ly/3K00yjO

Segura, C.E. y Escudero, A. (2017). Ejes de desempeño y competencias digitales para docentes en una institución mexicana de educación superior [Conferencia]. IV Jornadas de TIC e Innovación en el Aula. La Plata, Argentina. https://bit.ly/3C13euD

Segura Rondan, L.C., Primo De la Torre, R.M., Romero Azuero, R.I. y Tapia Flores, Z.R. (2022). Competencias digitales docentes en tiempos de pandemia por Covid-19. Sinergias Educativas. https://mail.sinergiaseducativas.mx/index.php/revista/article/view/241/708

Sibaja, D. (2021). La educación virtual durante la pandemia COVID-19: realidades y retos. PsicoInnova, 5(1), 1-11. https://www.unibe.ac.cr/ojs/index.php/psicoinnova/article/view/39/37

Torres Barzabal, M.L., Martínez Gimeno, A., Jaén Martínez, A. y Hermosilla Rodríguez, J. M. (2022). La percepción del profesorado de la Universidad Pablo de Olavide sobre su Competencia Digital Docente. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, (63), 35-64. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91943

Valbuena Duartea, S., Medina Güette, A.P. y Teherán Barranco, V.S. (2021). Empoderamiento docente para la integración de las TIC en la práctica pedagógica, a partir de la problematización del saber matemático. Academia y Virtualidad, 14(1), 41-62. https://doi.org/10.18359/ravi.5161

Valencia, T., Serna, A., Ochoa, S., Caicedo, A.M., Montes, J.A. y Chávez, J.D. (2016). Competencias y estándares TIC desde la dimensión pedagógica: una perspectiva desde los niveles de apropiación de las TIC en la práctica educativa docente. Sello Editorial Javeriano. Recuperado de: https://bit.ly/3Hs74Ov

Véliz Salazar, M.I. y Gutiérrez Marfileño, V.E. (2021). Modelos de enseñanza sobre buenas prácticas docentes en las aulas virtuales. Apertura, 13(1), 150-165. http://doi.org/10.32870/Ap.v13n1.1987

Vera, J.L., Pirela, J.E. y Erreyes, S.V. (2021). Sistematización de la enseñanza virtual: modalidades y características. Mundo Recursivo, 4(1), 149-160. https://www.atlantic.edu.ec/ojs/index.php/mundor/article/view/67

Viñoles-Cosentino, V., Sánchez-Caballé, A. y Esteve-Mon, F.M. (2022). Desarrollo de la Competencia Digital Docente en Contextos Universitarios. Una Revisión Sistemática. REICE, 20(2), 11-27. https://doi.org/10.15366/reice2022.20.2.001

Zambrano Acosta, J.M., Chávez Lucas, T.E. y Quiroz Fernández, L.S. . (2021). Estrategia didáctica y el empleo de TIC para el desarrollo de la comprensión lectora en los estudiantes de 6to año de la Educación Básica General en Ecuador. Revista Científica Sinapsis, 2(20). https://doi.org/10.37117/s.v2i20.515

Published

2023-07-21

Issue

Section

Special issue: Training in Digital Citizenship Competences in Latin America

How to Cite

Digital competencies for teachers and continuing education: A proposal from the qualitative paradigm. (2023). Latin American Journal of Educational Technology - RELATEC, 22(2), 119-134. https://doi.org/10.17398/1695-288X.22.2.119

Similar Articles

1-10 of 515

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>