Digital Competence among Teacher Training Master’s Degree Students: Differences by Gender, Age, and Field of Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1695-288X.24.1.49

Keywords:

Digital Competence, Teacher Education, Postgraduate Students, Gender Differences, Age Differences, Academic Specialization

Abstract

Digital competence (DC) among education professionals is a very popular object of study in approaches oriented towards educational innovation. This study aims to analyse digital skills and relate them to sociodemographic characteristics in a sample of future teachers. Participants were 154 Teacher Training Master's Degree students. The Questionnaire for Studying the Digital Competence of Higher Education Students (CDAES) was used to measure DC. The results reveal that future teachers have a medium-low level in the different dimensions of DC. Specifically, they scored highly for basic tasks associated mainly with ‘Digital Literacy’, although shortcomings were observed in activities related to ‘Creativity and Innovation’ and ‘Critical Thinking’. The results also revealed that DC decreases as age increases, and that students coming from Social Science degrees had the lowest CD indexes, whereas those from Technology and the Natural Science had the highest scores. There is a need for DC training plans that include personalised innovative educational strategies, or in other words, strategies specifically adapted to the characteristics of different university degrees.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, Á. I., Colomo, E., Colomo, A., & Sánchez, E. (2022). COVID-19 y competencia digital: percepción del nivel en futuros profesionales de la educación. Hachetetepé. Revista Científica de Educación y Comunicación, 24, 1-14. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1102

Alcaraz, F. G., Espín, A. A., Martínez, A. H., & Alarcón, M. M. (2006). Diseño de Cuestionarios para la recogida de información: metodología y limitaciones. Revista Clínica de Medicina de Familia, 1(5), 232-236. https://www.redalyc.org/pdf/1696/169617616006.pdf

Andía, L. A., Santiago, R., & Sota, J. M. (2020). ¿Estamos técnicamente preparados para el flipped classroom? Un análisis de las competencias digitales de los profesores en España. Contextos Educativos. Revista De Educación, (25), 275–311. https://doi.org/10.18172/con.4218

Basilotta, V., Matarranz, M., Casado-Aranda, L. A., & Otto, A. (2022). Teachers’ digital competencies in higher education: a systematic literature review. International Journal of Education Technology in Higher Education, 19(8), 1-16. https://doi.org/10.1186/s41239-021-00312-8

Cabanillas-García, J. L., Lungo-González, R., & Torres-Carvalho, J. L. (2020). La búsqueda de información, la selección y creación de contenidos y la comunicación docente. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 23(1), 241–267. https://doi.org/10.5944/ried.23.1.24128

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Palacios-Rodríguez, A., & Llorente-Cejudo, C. (2020). Marcos de Competencias Digitales para docentes universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(3), 17-34. https://doi.org/10.6018/reifop.414501

Cabero-Almenara, J., Guillén-Gámez, F.D., Ruiz-Palmero, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2021). Digital competence of higher education professor according to DigCompEdu. Statistical research methods with ANOVA between fields of knowledge in different age ranges. Education and Information Technologies, 26, 4691–4708. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10476-5

Camacho, C. (s.f.). Prácticas de Tamaño de Efecto y Potencia. https://personal.us.es/vararey/tama%C3%B1o-efecto-aplicado.pdf

Carrasco-Mullins, R., & Villero, M. F. (2022). TIC, globalización y educación: triada emergente en el nuevo orden social. Delectus, 5(1), 78-86. http://portal.amelica.org/ameli/%20jatsRepo/390/3902822007/index.htm

Cepa-Rodríguez, E., & Murgiondo, J. E. (2024). Digital competence among 1st and 4th year primary education undergraduate students: a comparative study of face-to-face and on-line teaching. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-024-12828-3

Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin, 112(1), 155-159. https://doi.org/10.1037/0033-2909.112.1.155

Colomo, E., Aguilar, Á. I., Cívico, A., & Colomo, A. (2023). Percepción de futuros docentes sobre su nivel de competencia digital. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(1), 27-39. https://doi.org/10.6018/reifop.542191

Comisión Europea. (2022). Marco de Competencias Digitales para la Ciudadanía. Con nuevos ejemplos de conocimientos, habilidades y actitudes [Archivo PDF]. https://somos-digital.org/wp-content/uploads/2022/04/digcomp2.2_castellano.pdf

Cornejo-Valdivia, G., Mamani, Z. L., Pineda, E. H., Arcaya, M., & Gutiérrez-Aranibar, R. J. (2024). Desarrollo de Competencias Digitales en Futuros Docentes de Educación Secundaria en una Universidad Pública. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(4), 7482-7495. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i4.12917

Domingo-Coscollola, M., Bosco-Paniagua, A., Carrasco-Segovia, S., & Sánchez-Valero, J. A. (2020). Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 167-182. https://doi.org/10.6018/rie.340551

Esteve, F., Llopis, M. A., & Adell, J. (2020). Digital Competence and Computational Thinking of Student Teachers. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET) 15(2), 29-41. https://doi.org/10.3991/ijet.v15i02.11588

Gabarda-Méndez, V., Rodríguez-Martín, A., & Moreno-Rodríguez, MD (2017). La competencia digital en estudiantes de magisterio. Análisis competencial y percepción personal del futuro maestro. Educatio Siglo XXI, 35, 253-274. https://doi.org/10.6018/j/298601

Gabarda-Méndez, V., Marín-Suelves, D., & Romero, M. M. (2020). La competencia digital en la formación inicial docente. Percepción de los estudiantes de Magisterio de la Universidad de Valencia. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 35(2). https://doi.org/10.18239/ensayos.v35i2.2176

Gabarda-Méndez, V., Marín-Suelves, D.; Vidal-Esteve, M. I., & Ramón-Llin, J. (2023). Digital Competence of Training Teachers: Results of a Teaching Innovation Project. Education Sciences, 13, 162. https://doi.org/10.3390/educsci13020162

García-Correa, M., Morales-González, M. J., & Gisbert, M. (2022). El desarrollo de la Competencia Digital Docente en Educación Superior. Una revisión sistemática de la literatura. RiiTE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 13, 173-199. https://doi.org/10.6018/riite.543011

García-Delgado, M. Á., Rodríguez-Cano, S., Delgado-Benito, V., & de la Torre-Cruz, T. (2024). La Competencia Digital Docente entre los Futuros Docentes de la Universidad de Burgos. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 13(1), 75-93. http://doi.org/10.17583/rimcis.13467

García-Valcárcel, A., & Martín del Pozo, M. (2016). Análisis de las competencias digitales de los graduados en titulaciones de maestro. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(2), 155-168. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.2.155

García-Vandewalle, J. M., García-Carmona, M., Trujillo-Torres, J. M., & Moya, P. (2023). Analysis of digital competence of educators (DigCompEdu) in teacher trainees: the context of Melilla, Spain. Technology, Knowledge and Learning, 28(2), 585-612. https://doi.org/10.1007/s10758-021-09546-x

Gisbert, M., González, J., & Esteve, F. M. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 74-83. https://doi.org/10.6018/riite2016/257631

Gobierno de España. (2021). Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia. https://acortar.link/fjoJcn

Grajales, J. F., & Osorno, Y. M. (2019). La globalización y la importancia de las TIC en el desarrollo social. Revista Reflexiones y Saberes, (11), 2–9. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaRyS/article/view/1133

Gutiérrez-Castillo, J. J., Cabero-Almenara, J., & Estrada-Vidal, L. I. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, 38(10), 16. https://www.revistaespacios.com/a17v38n10/a17v38n10p16.pdf

INTEF –Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado-. (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_Marco-Com%C3%BAn-de-Competencia-Digital-Docente.pdf

ISTE. (2023). Estándares ISTE: Estudiantes. https://www.iste.org/es/iste-standards

Jiménez-Hernández, D., González-Calatayud, V., Torres-Soto, A., Martínez Mayoral, A., & Morales, J. (2020). Digital Competence of Future Secondary School Teachers: Differences According to Gender, Age, and Branch of Knowledge. Sustainability, 12(22), 9473. https://doi.org/10.3390/su12229473

López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., Fuentes-Cabrera, A., & Romero-Rodríguez, J. M. (2019). Análisis del Liderazgo Electrónico y la Competencia Digital del Profesorado de Cooperativas Educativas de Andalucía (España). Multidisciplinary Journal of Educational Research, 9(2), 194–223. https://doi.org/10.17583/remie.2019.4149

Marín-Suelves, D., Gabarda-Méndez, V., & Ramón-Llin, J. A. (2022). Análisis de la competencia digital en el futuro profesorado a través de un diseño mixto. Revista de Educación a Distancia (RED), 22(70), 1-30. http://doi.org/10.6018/red.523071

Napal, M., Peñalva-Vélez, A., & Mendióroz, A. M. (2018). Development of digital competence in secondary education teachers’ training. Education Sciences, 8(3), 104. http://doi.org/10.3390/educsci8030104

Nóbile, C. I., & Gutiérrez-Porlán, I. (2022). Dimensiones e instrumentos para medir la competencia digital en estudiantes universitarios: una revisión sistemática. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (81), 88-104. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.81.2599

Omedes, E. (23 de junio de 2022). Ocho de cada diez profesores tendrán que demostrar sus competencias digitales antes de 2024. 20minutos. https://www.20minutos.es/noticia/5020504/0/ocho-diez-profesores-demostrar-competencias-digitales-dos-anos/

Ostanina, A., Bazyl, O., Tsviakh, O., & Dovzhuk, N. (2023). Formation of Digital Competence in Higher Education Students as a Basis for the Transformation of Education of the Future. Futurity Education, 3(1), 139–149. https://doi.org/10.57125/FED.2023.25.03.10

Pérez-Navío, E., Ocaña-Moral, M. T., & Martínez-Serrano, M. C. (2021). University Graduate Students and Digital Competence: Are Future Secondary School Teachers Digitally Competent?. Sustainability, 13(15), 8519. https://doi.org/10.3390/su13158519

Pozo-Sánchez, S., López-Belmonte, J., Fernández-Cruz, M., & López-Núñez, J. A. (2020). Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1), 143-159. https://doi.org/10.6018/reifop.396741

Recio-Muñoz, F., Silva Quiroz, J., & Abricot Marchant, N. (2020). Análisis de la Competencia Digital en la Formación Inicial de estudiantes universitarios: Un estudio de meta-análisis en la Web of Science. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 59, 125-146. https://doi.org/10.12795/ pixelbit.77759

Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. http://doi.org/10.2760/159770

Rodríguez-García, A.-M., Raso Sánchez, F., & Ruiz-Palmero, J. (2019). Competencia digital, educación superior y formación del profesorado: un estudio de meta-análisis en la web of science. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (54), 65–82. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.04

Røkenes, F. M., & Krumsvik, R. J. (2014). Development of Student Teachers’ Digital Competence in Teacher Education - A Literature Review. Nordic Journal of Digital Literacy, 9(4), 250-260. https://doi.org/10.18261/ISSN1891-943X-2014-04-0

Romero-Tena, R., Barragán-Sánchez, R., Llorente-Cejudo, C., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). The challenge of initial training for early childhood teachers. A cross sectional study of their digital competences. Sustainability, 12(11), 4782. https://doi.org/10.3390/su12114782

Romero-Tena, R., Llorente-Cejudo, C., & Palacios-Rodríguez, A. (2021). Competencias Digitales Docentes desarrolladas por el alumnado del Grado en Educación Infantil: presencialidad vs virtualidad. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (76), 109-125. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2071

Siddiq, F., & Scherer, R. (2019). Is there a gender gap? A meta-analysis of the gender differences in students' ICT literacy. Educational Research Review, 27, 205-217. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.03.007

Solórzano, E. S. (2021). Competencias digitales de estudiantes y profesores universitarios: una revisión sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 13645-13661. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1348

Su, J., & Yang, W. (2024). Digital competence in early childhood education: A systematic review. Education and Information Technologies, 29, 4885–4933. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11972-6

UNESCO. (2018). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

Varías, I., & Callao, M. (2022). Estrategias de aprendizaje autónomo: pensamiento crítico y creativo en educación primaria. Revista Innova Educación, 4(3), 115-125. https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.03.007

Published

2025-01-02

How to Cite

Digital Competence among Teacher Training Master’s Degree Students: Differences by Gender, Age, and Field of Study. (2025). Latin American Journal of Educational Technology - RELATEC, 24(1), 49-64. https://doi.org/10.17398/1695-288X.24.1.49

Similar Articles

1-10 of 239

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>