The intermediate spaces of the relationship between family and school in technological immersion-based contexts in Primary Education
DOI:
https://doi.org/10.17398/1695-288X.18.1.41Keywords:
ICT, family, inclusion, digital competence, digital divideAbstract
The technology immersion programs in primary schools, to overtake digital divide, are creating opportunities for interaction with families. The aim of this study is to identify those areas, purpose, functions, and difficulties. Emerge with enormous strength in the study a set of mediations of family literacy processes that their children live in schools and school responses to some specific demands highly concerned families preparing their children. The conclusions suggest that what happens in schools question, in a way, traditional grammar school relationships with the community. With technology, the school is open to the interaction of parents.
Downloads
References
Aguilar Ramos, M. C., y Leiva Olivencia, J. J. (2012). La participación de las familias en las escuelas TIC: Análisis y reflexiones educativas. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 40, 7–19.
AIMC (2018). EGM: Año móvil febrero a noviembre 2018. Retrieved November 3, 2018, from https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2018/11/resumegm318.pdf
Ames, P. (2016). Los niños y sus relaciones con las tecnologías de información y comunicación: un estudio en escuelas peruanas. DESIDADES - Revista Eletrônica de Divulgação Científica Da Infância e Juventude, 11, 11–21.
Area Moreira, M., y Sanabria Mesa, A. L. (2014). Opiniones, expectativas y valoraciones del profesorado participante en el Programa Escuela 2.0 en España. Educar, 50(1), 15–39. https://doi.org/https://doi.org/10.5565/rev/educar.64
Ballesta Pagán, J., y Cerezo Máiquez, M. C. (2011). Familia y escuela ante la incorporación de las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Educacion XX1, 14(2), 133–156. https://doi.org/10.5944/educxx1.14.2.248
Bolívar Botía, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, 339, 119–146. https://doi.org/10.1007/978-3-319-19228-4
Carrasco Rivas, F., Droguett Vocar, R., Huaiquil Cantergiani, D., Navarrete Turrieta, A., Quiroz Silva, M. J., y Benimelis Espinoza, H. (2017). El uso de dispositivos móviles por niños: entre el consumo y el cuidado familiar. CUHSO. Cultura - Hombre - Sociedad, 27(1), 108–137. https://doi.org/10.7770/CUHSO-V27N1-AR
Cebreiro, B. & Fernández, M. C. (2004). Estudio de caso. In F. Salvador Mata, J. L. Rodríguez Diéguez, & A. Bolívar Botía (Eds.), Diccionario de enciclopedia didáctica. Málaga: Aljibe.
Escardíbul, J. O., y Mediavilla, M. (2016). El efecto de las TIC en la adquisición de competencias. Un análisis por tipo de centro educativo. Revista Española de Pedagogía, 264, 317–335.
Fernández-Montalvo, J., Peñalva, A., y Irazabal, I. (2015). Hábitos de uso y conductas de riesgo en Internet en la preadolescencia. Comunicar, 22(44), 113–120.
González-Fernández, N., Ramírez-García, A., y Salcines-Talledo, I. (2018). Competencia mediática y necesidades de alfabetización audiovisual de docentes y familias españolas. Educación XXI, 21(2), 301–321. https://doi.org/10.5944/EDUCXX1.16384
Instituto Nacional de Estadística. (2017a). Hogares que tienen acceso a Internet y hogares que tienen ordenador. Porcentaje de menores usuarios de TIC. Retrieved November 3, 2017, from https://goo.gl/Q1SG6V
Instituto Nacional de Estadística. (2017b). Uso de Internet por características socioeconómicas y momento último de utilización. Retrieved December 12, 2017, from https://goo.gl/eVYrH8
Jiménez Iglesias, E., Garmendia Larrañaga, M., y Casado Río, M. Á. (2015). Percepción de los y las menores de la mediación parental respecto a los riesgos en internet. Revista Latina de Comunicación Social, 70, 49–68. https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1034
Leiva Olivencia, J. J. (2011). La educación intercultural: un compromiso educativo para construir una escuela sin exclusiones. Revista Iberoamericana de Educación, 56(1), 1–14.
Lozano Martínez, J., Ballesta Pagán, F. J., Alcaraz García, S., y Cerezo Máiquez, M. C. (2013). Las tecnologías de la información y comunicación en la relación familia-escuela. Revista Fuentes, 13, 173–192.
Maciá Bordalba, M. (2016). La comunicación familia-escuela: el uso de las TIC en los centros de primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 19(1), 73–83. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.6018/reifop.19.1.245841
Maciá Bordalba, M., y Garreta Bochaca, J. (2018). Accesibilidad y alfabetización digital: barreras para la integración de las TIC en la comunicación familia/escuela. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 239–257. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.290111
Méndez Garrido, J. M., y Delgado García, M. (2016). ICT in Primary and Secondary Education Schools in Andalusia. A case study from best practices. Digital Education Review, (29), 134–165.
Palomares Ruíz, A. (2015). Análisis de modelos de comunicación, profesorado-familia, para gestionar conflictos: estudio de la comunidad educativa de Albacete. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 25, 277–298. https://doi.org/10.7179/PSRI
Regueiro, B., Rodríguez, S., Piñeiro, I., Estévez, I., Ferradás, M., y Suárez, N. (2015). Diferencias en la percepción de la implicación parental en los deberes escolares en función del nivel de motivación de los estudiantes. European Journal of Investigation in Health, 5(3), 313–323. https://doi.org/10.1989/ejihpe.v5i3.134
Sánchez-Antolín, P., Alba Pastor, C., y Paredes Labra, J. (2016). Usos de las TIC en las prácticas docentes del profesorado de los Institutos de Innovación Tecnológica de la Comunidad de Madrid. Revista Española de Pedagogía, 74(265), 543–558.
Sánchez-Antolín, P., Muñoz Álvarez, T., y Paredes Labra, J. (2015). El trabajo en el aula y la competencia digital en el modelo 1a1 de la Comunidad de Madrid. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 47, 211–222. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.14
Sánchez-Garrote, I., y Cortada-Pujol, M. (2015). Recursos digitales en la relación familia y escuela. Cultura y Educacion, 27(1), 221–233. https://doi.org/10.1080/11356405.2015.1006851
Sánchez-Martínez, C., y Ricoy, M. C. (2018). Posicionamiento de la familia ante el uso de la tableta en el aprendizaje del alumnado de Educación Primaria. Digital Education Review, 33, 267–284.
Sancho Gil, J. M. (2017). Discursos y prácticas en torno a las competencias en educación. Fonseca, Journal of Communication, 15, 127–144. https://doi.org/10.14201/fjc201715127144
Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos (4ª). Madrid: Ediciones Morata.
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación (Vol. 1). Buenos Aires: Paidós.
Tondeur, J., Pareja Roblin, N., van Braak, J., Voogt, J., y Prestridge, S. (2017). Preparing beginning teachers for technology integration in education: ready for take-off? Technology, Pedagogy and Education, 26(2), 157–177. https://doi.org/10.1080/1475939X.2016.1193556
Vázquez-Cupeiro, S., y López-Penedo, S. (2016). Escuela, TIC e innovación educativa. Digital Education Review, 30(30), 248–261.
Yin, R. K. (2012). Applications of case study research (3ª). London: Sage.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The Author retains copyright in the article. Upon acceptance of the article, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the article. with the dcoument registered with the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 International (CC BY-NC-ND) license, which allows to third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal.
2. Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
3. Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster diffusion of published work (see The Effect of Open Access).