Limits and possibilities in the techno-pedagogical virtualization process of Peruvian universities
DOI:
https://doi.org/10.17398/1695-288X.22.2.43Keywords:
higher education, distance study, technological education, tutorial, Latin AmericaAbstract
The UTEC-UNED-TECSUP University Consortium took part in the eighth edition of the Support programme for the design and implementation of strategies for continuity of the Higher Education service in public universities of the Peruvian Ministry of Education (PMESUT), devised to promote the continuity of non-classroom-based educational service in public universities. This article presents the assessment carried out in four universities, with the aim of ensuring the ongoing digitization of education in the aftermath of the pandemic. Once the diagnosis had been made, the techno-pedagogical virtualization of 138 model courses was carried out in three phases: planning; curriculum design and teaching support; and implementation of the courses in the virtual classroom. Limitations were related to existing digital divides: time constraints, personal self-regulation and limited training in pedagogical and digital competences of teachers. Individualised support and tutoring measures were sought, increasing the number of synchronous sessions to facilitate assessment. The feedback focused on information, interaction and accountability on what has been done and the improvement of the didactic act in virtual mode. In conclusion, the complexity of the process was notable, as well as the high level of demand to achieve results which, although positive, encountered several obstacles arising from the different agents and elements involved.
Downloads
References
Anaya Figueroa, T., Montalvo Castro, J., Calderón, A. I., y Arispe Alburqueque, C. (2021). Escuelas rurales en el Perú: factores que acentúan las brechas digitales en tiempos de pandemia (COVID-19) y recomendaciones para reducirlas. Educación, 30(58), 11-33. https://n9.cl/tir0b
Ángel García, J., Zúñiga Franco, M.Z. y Sainz Elizarraraz, R. (2019). Actividades para el cierre de las sesiones aplicadas en la asignatura de matemáticas. Conisen. Investigar para formar. Playas de Rosarito, B.C. pp. 1-13. https://n9.cl/wd3kk
Batalla-Busquets, J., Plana-Erta, D. y Martínez Argüelles, M. (2014). La importancia del feedback en un entorno virtual de aprendizaje. Revista Oikonomics. Revista de Economía, Empresa y Sociedad (1) (Dossier). https://n9.cl/83lts
Cabero-Almenara, J., y Palacios-Rodríguez, A. (2021). La evaluación de la educación virtual: las e-actividades. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 169-188. https://n9.cl/lc2g1
Cabrera Lanzo, N., Guárdia Ortiz, L. y Sangrá, A. (2022). Desarrollo profesional de docentes universitarios en línea: un análisis desde las ecologías de aprendizaje. Revista EDUCAR. https://educar.uab.cat/article/view/v58-n2-cabrera-etal
Centro para el Análisis de Políticas Públicas de Educación Superior (CAPPES) (2022). El futuro de la educación universitaria a distancia en el Perú: Retos y posibilidades. UNIR, Universidad Internacional de La Rioja.
Chanto Espinoza, C. y Loáiciga Gutiérrez, J. (2020). Educandos universitarios: entre la brecha digital y el aprendizaje en tiempos de COVID-19. El caso de Universidad Nacional de Costa Rica (UNA), Sede Región
Chorotega, Campus Liberia. Revista Nuevo Humanismo, 8(2), 95-122. https://n9.cl/st2z0
Chávez Vargas, J. F. (2020). Herramientas Tecno-Pedagógicas para el Diseño y Desarrollo de Clases en Línea a Nivel Posgrado. La enseñanza del idioma inglés; un reto para el Sistema Educativo, 17. https://n9.cl/80tov
Coicaud, S., Martinelli, S. y Rozenhauz, J. (2021). Recapacitando acerca de la capacitación docente en tiempos de virtualización. Virtualidad, Educación y Ciencia, 24 (12), 99-107.
Córica, J. L. (2020). Resistencia docente al cambio: Caracterización y estrategias para un problema no resuelto. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/26578/21369
Digión, L. B, y Álvarez, M. M. (2021). Experiencia de enseñanza-aprendizaje con aula virtual en el acompañamiento pedagógico debido al Covid-19. Apertura, 13(1), 20-35. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v13n1.1957
Flores, D., & Corral, M. (2021). Experiencias docentes normalistas durante la pandemia Covid-19. En A. Díaz (Ed.), Educación, Innovación y Nueva Normalidad (p.360-375). México: Asociación normalista de docentes investigadores. https://n9.cl/qp146x
Flores Coronado, M. L. (2022). Calidad educativa. Relación con la brecha digital docente del área de Ciencias Sociales y Humanas. Universidad y Sociedad, 14(S2), 112-122. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2768
Flores-Cueto, J. J., Hernández, R. M., & Garay-Argandoña, R. (2020). Tecnologías de información: Acceso a internet y brecha digital en Perú. Revista Venezolana de Gerencia: RVG, 25(90), 504-527. https://n9.cl/tffu5
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF) (2021). Educación Intercultural Bilingüe en América Latina y el Caribe. Avances y retrocesos en el marco de la pandemia de la COVID-19. UNICEF
ITU Releases (2022). Global Connectivity Report 2022. ITU Publications. https://n9.cl/636ht
Lavandera-Ponce, S.; Pérez-Sánchez, L.; Mora-Jaureguialde, B.; Martín-Cuadrado, A.M. y Rubio-Roldán, J. (Coords) (2023). Orientaciones metodológicas para el asesoramiento y el acompañamiento en un proceso de virtualización de asignaturas en modalidad no presencial. [En Prensa] Octaedro. https://n9.cl/hpi9b
León Naveiro, O. D. (2016). El comienzo del curso, sentando las bases para trabajar y aprender. Mejorando la actividad docente: «Tips, claves, sugerencias. Tendencias interdisciplinares para la innovación, 23. https://n9.cl/urkcb
López Ortiz, C.A.; Rosales Flores, R.A.; Durán Lizarraga, M.E. (2022). Encuentros y desencuentros en el proceso laboral: Percepción docente en el contexto de la pandemia. Revista mexicana de investigación educativa, vol. 27, núm. 93, 407-432
Lozano López, M. (2016). The first class is the deepest: cómo sobrevivir al primer día de clase. Coloquio-encuentro Mejorando la actividad docente: «Tips, claves, sugerencias. Tendencias interdisciplinares para la innovación, 39. Escuela Técnica Superior de Edificación UPM. https://n9.cl/bsg53
Martín-Cuadrado, A. M., Lavandera-Ponce, S., Mora-Jaureguialde, B., Sánchez-Romero, C., & Pérez-Sánchez, L. (2021). Working Methodology with Public Universities in Peru during the Pandemic—Continuity of Virtual/Online Teaching and Learning. Education Sciences, 11(7), 351. https://doi.org/10.3390/educsci11070351
MINEDU y UNESCO-IESALC (2021). Orientaciones para la continuidad del servicio educativo superior universitario. UNESCO. https://n9.cl/g0rl5
Mora-Jaureguialde, B.; Pérez-Sánchez, L.; Lavandera-Ponce, S.; Martín-Cuadrado, A.M. y Sánchez-Romero, C. (2022). Acompañamiento pedagógico a universidades nacionales peruanas durante el COVID-19. En S. Carrascal
Domínguez y N. Camuñas (Coords.), Docencia y aprendizaje. Competencias, identidad y formación del profesorado. (pp.239-268). Ed. Tirant lo Blanch
Morado, M. F. (2017). El acompañamiento tecno-pedagógico como alternativa para la apropiación de tecnología en docentes universitarios. Actualidades Investigativas en Educación, 17(3), 1-24. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v17i3.29688
Morado, M. F. y Ocampo, S. (2019). Una experiencia de acompañamiento tecno-pedagógico para la construcción de Entornos Virtuales de Aprendizaje en Educación Superior. Revista Educación, 43 (1), 1-26. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.28457
Morales, M. (2021). Matemáticas aplicadas en escenarios de crisis (Covid-19). Sapientiae 6(2), 222-230. DOI: www.doi.org/10.37293/sapientiae62.08
Muñoz Moreno, J. L. & Lluch Molins, L. (2020). Educación y Covid-19: Colaboración de las Familias y Tareas Escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-17. https://n9.cl/h24df
Norman-Acevedo, E., Vega, M. E., Cabrales, F. A., & Alarcón, J. P. (2020). Reflexión de la utilización de la rúbrica como elemento de evaluación de la apropiación del conocimiento para la tutoría virtual: Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano. Panorama, 14(26), 5-13. https://n9.cl/hwin93
Pérez-Sánchez, L.; Lavandera-Ponce, S.; Mora-Jaureguialde, B. & Martín-Cuadrado, AM. (2022). Plan for the Continuity of Non-Presential Education in Six Peruvian Universities during COVID-19. lInternational Journal of Environmental Research and Public Health, 19(3), 1562. https://doi.org/10.3390/ijerph19031562
Pinto-Santos, A. R., George-Reyes, C. E., & Cortés-Peña, O. F. (2022). Brecha digital en la formación inicial docente: desafíos en los ambientes de aprendizaje durante la pandemia COVID-19 en La Guajira (Colombia). Formación universitaria, 15(5), 49-60. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000500049
Salazar-Estrada, M. (2022). Escenarios de creación: La comunicación gráfica en los procesos virtuales de enseñanza y aprendizaje. Cultura, Educación y Sociedad, 13(2), 87-104. https://n9.cl/xvk74
Sánchez González, M y Castro Higueras, A. (2022). Mentorías para profesorado universitario ante la Covid-19: evaluación de un caso. Campus Virtuales 11 (1), 181-200. https://doi.org/10.54988/cv.2022.1.1000
Santos, J.J. y Pacheco, B. (2022). Informe diagnóstico sobre la educación superior y la ciencia post COVID-19 en Iberoamérica. Perspectivas y desafíos del futuro 2022. Organización de Estados Iberoamericanos (OEI).
UNESCO (2019). Draft recommendation on Open Educational Resources (OER). https://n9.cl/w5mlz
UNESCO (2021). Los Futuros de la Educación. Aprender a convertirse. Comisión Internacional sobre los Futuros de la Educación UNESCO. https://n9.cl/deo08g
Vivanco A. A. (2020). Teleducación en tiempos de COVID-19: brechas de desigualdad. Revista CienciAmérica 9 (2), 1-10. https://n9.cl/epezv
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The Author retains copyright in the article. Upon acceptance of the article, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the article. with the dcoument registered with the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 International (CC BY-NC-ND) license, which allows to third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal.
2. Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
3. Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster diffusion of published work (see The Effect of Open Access).